نرگس محمدی از زندان آزاد شد

او پیش‌تر خواهان برگزاری رفراندوم برای گذار از حکومت جمهوری اسلامی و به شکلی مسالمت‌آمیز شده بود

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، پس از سپری کردن هشت و نیم سال حبس، امروز آزاد شد - BEHROUZ MEHRI / AFP

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان اعلام کرد که نرگس محمدی با پایان محکومیت هشت سال و نیم حبس خود، شب گذشته از زندان آزاد شد.

صادقی نیارکی در این باره گفت که نرگس محمدی ده سال مجازات حبس لازم‌الاجرا داشت که با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه، میزان حبس وی به هشت و نیم سال کاهش پیدا کرد.

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی نیز در توییتی این خبر را تأیید کرد.

نرگس محمدی نخستین‌بار در سال ۱۳۸۹ به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر، دستگیر و محاکمه شد. او به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به پنج سال حبس تعزیری، به اتهام عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی مجموعاً به ۱۱ سال حبس محکوم شد که در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق‌بشر مجددا در سال ۱۳۹۳ از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اتهاماتی نظیر همکاری با داعش، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی، دستگیر شد. به نظر می‌رسد دلیل اتهام ارتباط با داعش، مخالفت خانم محمدی با اعدام متهمان سنی‌ و درخواست رعایت انصاف و عدالت در دادرسی آنها باشد.

وی همچنین از بنیان‌گذاران طرح لغو گام‌به‌گام اعدام نیز به شمار می‌رود.

نرگس محمدی در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به ۱۰ سال حبس محکوم شد که باتوجه‌به حبس پیشین، مجموعاً می‌بایست ۱۶ سال حبس را می‌گذراند که ۱۰ سال آن قابل‌اجرا بود.

خانم محمدی از جمله افرادی است که با تأکید بر اصلاح‌ناپذیر بودن حکومت ایران، خواهان برگزاری رفراندوم و گذار مسالمت‌آمیز به یک حکومت دموکراتیک سکولار شده بود.

بیشتر از