بحران واکسن آنفولانزا در ایران؛ گروه‌های پرخطر هم واکسن گیرشان نمی‌آید

پزشک بیمارستان مسیح دانشوری: واکسن آنفولانزا با محدودیت عرضه می‌شود

سازمان بهداشت جهانی نیز در تابستان امسال با هشدار در خصوص هم‌زمانی شیوع آنفولانزا و ویروس کرونا از همه دولت‌ها خواست که شهروندان خود را با واکسن در مقابل آنفولانزا محافظت کنند- عکس از ایرنا

گزارش‌ها از داخل ایران خبر از نایاب بودن واکسن آنفولانزا در این کشور می‌دهد. بسیاری از بیماران گروه‌های پرخطر نیز طی هفته‌های گذشته موفق به دریافت واکسن نشده‌اند.

وزارت بهداشت در ایران به افراد دارای بیماری‌های پرخطر اعلام کرده است که با در دست داشتن کارت ملی و مراجعه به داروخانه‌های هلال احمر و ۱۳ آبان در تهران و داروخانه‌های بیماران خاص در سایر شهرها با پرداخت ۴۵ هزار تومان واکسن آنفولانزا خریداری کنند. اما خانواده بیماران می‌گویند داروخانه‌های بیماران خاص واکسن در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند.

امسال توصیه مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده این است که واکسن آنفولانزا منحصر به گروه‌های پرخطر نیست. سازمان بهداشت جهانی نیز در تابستان امسال با هشدار در خصوص هم‌زمانی شیوع آنفولانزا و ویروس کرونا از همه دولت‌ها خواست که شهروندان خود را با واکسن در مقابل آنفولانزا محافظت کنند. سازمان بهداشت جهانی حد و مرزی برای استفاده از واکسن آنفولانزا قائل نشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان اما روز گذشته گفت: «همه افراد جامعه نیاز به تزریق واکسن آنفولانزا ندارند و اولویت و ضرورت با گروه‌های در معرض خطر است.»

یک پزشک متخصص در بیمارستان مسیح دانشوری به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «امسال برای همه مردم در دنیا تزریق واکسن آنفولانزا اجباری است ولی متاسفانه در ایران با کمبود آن مواجه هستیم. در ایران این واکسن با محدودیت عرضه می‌شود.»

یک شهروند تهرانی نیز به ایندیپندنت فارسی می‌گوید با این که پدر و مادرش هر دو دفترچه بیماری‌های خاص دارند ولی نه داروخانه هلال احمر و نه داروخانه ۱۳ آبان هیچ‌کدام واکسن در اختیارشان قرار نداده است. داروخانه‌های هلال احمر و ۱۳ آبان هر دو متعلق به توزیع داروی بیماران خاص در این کشورند.

مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در روزهای گذشته با اشاره به کمبود واکسن آنفولانزا در ایران گفت: «اگر افراد نتوانستند واکسن آنفولانزا تزریق کنند، بدانند که با رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها می‌توانیم ابتلا به آنفولانزا را کنترل کنیم.»

در روزهای گذشته گفته شد که مواد اولیه برای تهیه واکسن آنفولانزا و کرونا شباهت دارند و کمبود واکسن آنفولانزا نیز به همین دلیل است.

خسرو اشکور دکتر داروساز و صاحب و مدیر کلینیک مالتی کی ایر، در تورنتو کانادا در این مورد به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «این که مواد اولیه این واکسن با واکسن کرونا یکی است یا نه معلوم نیست. ما هنوز نمی‌دانیم آیا هنوز واکسنی برای کرونا وجود دارد یا خیر؟ و چنان‌چه واکسنی موجود باشد در چه مرحله آزمایشی است؟»

به گفته دکتر اشکور، کشورهایی مثل کانادا با کمبود واکسن آنفولانزا مواجه نیستند. او می‌گوید: «زدن واکسن آنفولانزا در سال‌های گذشته یک مساله شخصی بود که اگر کسی دوست داشت واکسن می‌زد و اگر دوست نداشت نمی‌زد. همیشه دو بحث در خصوص واکسن وجود دارد؛ عده‌ای موافق واکسن و عده‌ای مخالف آنند ولی تحقیقات نشان داده است که واکسن برای ده سال ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین تزریق واکسن مزایای بسیاری برای بدن دارد. این که امسال بیشتر کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی معتقدند که همه باید واکسن بزنند به این دلیل است که با بودن کرونا مجموعه‌ای از عوارض سرماخوردگی و آنفولانزا مشابه ویروس کرونا می‌شود. حال اگر واکسن را زدید و جامعه کمتر نشانه‌های بیماری را خواهد داشت و بر نظام بهداشتی فشار کمتری وارد می‌شود.»

تنها در یکی از بیمارستان‌های شهر تورنتو روزانه ۱۰۰۰ نفر برای انجام آزمایش کرونا مراجعه می‌کنند. این تعداد به دلیل تشابه علائم سرماخوردگی و ویروس کرونا است.

به گفته خسرو اشکور پزشک داروساز: «در تورنتو اگر مراجعه کننده‌ به درمانگاه نشانه‌های سرماخوردگی داشته باشد، به دلیل شباهت با نشانه‌های کووید-۱۹ و به دلیل نبود امکانات لازم در درمانگاه بیمار را به بیمارستان ارجاع می‌دهند. به همین دلیل وزارت بهداشت کانادا از همه شهروندان کانادایی خواسته است که واکسن آنفولانزا تزریق کنند.»

این دکتر داروساز توصیه می‌کند امسال همه مردم در دنیا واکسن آنفولانزا تزریق کنند. او می‌گوید این توصیه تمام متخصصان در دنیا است. ولی در مورد اظهارنظرهای مقام‌های بهداشتی در ایران می‌گوید، هر کشوری برای خودش نظام بهداشتی خاص خودش را دارد و براساس همان قوانین به شهروندان خود توصیه می‌کند.

در ایران اما از هفته‌های گذشته مشکل نبود واکسن آنفولانزا، به کرات در گزارش‌ها مطرح شده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران نیز امروز گفت تا پایان مهر ماه ده برابر سال گذشته تزریق رایگان واکسن آنفولانزا انجام خواهد شد.

این در حالی است که به شهروندان تهرانی گفته شده با کارت ملی از داروخانه‌ها با پرداخت ۴۵ هزارتومان واکسن خریداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنا برای پدر و مادرش که بیماری زمینه‌ای دارند از شهریور ماه در تهران به دنبال دریافت واکسن بوده است. او به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «شهریور به یک داروخانه که آشنا بود پول دادیم سپردیم هر زمان واکسن رسید مثل هرسال برای ما کنار بگذارید، ولی مدیر داروخانه زنگ زد گفت به ما واکسن ندادند و واکسن دست از ما بهتران است.»

در هفته اول مهرماه تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفولانزا به نمایندگان مجلس در ایران خبرساز شد.

به گفته حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مقرر بود تا اوایل شهریور ماه، ۱۴ تا ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفولانزا به کشور وارد شود اما دولت به موقع ارز مورد نیاز را تخصیص نداد و واردات واکسن به تاخیر افتاد.

آقای شهریاری از بعضی مشکلات که در مسیر واردات واکسن به ایران پیش آمده است سخن گفت ولی اشاره مستقیم به این مشکلات نکرد.

هم‌زمان مقام‌های وزارت بهداشت در ایران گفتند هرساله تعداد دو هزار دوز از واکسن آنفولانزا به مجلس شورای اسلامی داده می‌شد که امسال این تعداد به ۱۵۰۰ دوز کاهش یافته است.

مدیر کل سلامت مجلس، روز بعد از انتشار این خبر گفت که با توجه به شرایط ویژه امسال در تامین واکسن آنفولانزا، ۱۵۰۰ واکسنی که طبق روال سال‌های گذشته به داروخانه بهارستان تخصیص داده شده بود، به وزارت بهداشت بازگردانده شد.

بیشتر از