بحران کرونا و اهمیت رسانه‌های «معتبر و قابل‌اعتماد»

ملکه بریتانیا: «دسترسی به منابع قابل اعتماد بخصوص در دوران رقابت رسانه‌ها، حیاتی است»

ملکه بریتانیا- BUCKINGHAM PALACE / AFP

ملکه بریتانیا نقش «ارزشمند» سازمان‌های خبری را در مواقع بحرانی ستود و اظهار داشت که بیماری همه‌گیر کرونا، نیاز به منابع و رسانه «معتبر و قابل‌اعتماد» را آشکار کرد. 

پیام او هم‌زمان با جنبش جدید برخاسته از نهاد رسانه با عنوان «روزنامه‌نگاری مهم است» که از روز دوشنبه آغاز شده است، به انجمن رسانه‌های خبری ارسال شد. 

ملکه نوشت: «همه‌گیری کووید-۱۹ بار دیگر نشان داد که خدمات عمومی ارائه شده توسط رسانه‌های خبری مستقر، چه در سطح ملی و چه در سطح محلی بسیار حائز اهمیت است. 

از آن جا که جهان ما به شکل چشمگیری دستخوش تغییر شده است، دسترسی به منابع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتماد به ویژه در دورانی که بسیاری از این منابع برای جلب توجه ما با یکدیگر رقابت می‌کنند، حیاتی است.» 

وی افزود: «تلاش رسانه‌های خبری برای حمایت از جوامع سراسر بریتانیا طی این همه‌گیری بسیار بی‌نظیر بوده است؛ تلاش‌ برای جمع‌آوری کمک‌های مالی، تشویق فعالیت‌های داوطلبانه و یا ایجاد خط نجات برای افراد مسن و آسیب‌پذیر در برابر محیط بیرونی.» 

انجمن رسانه‌های خبری که نماینده تمام ناشران اصلی ملی و محلی است، کارزار «روزنامه‌نگاری مهم است» را آغاز کرد و از دولت و مردم برای روزنامه‌های تأسیس شده تقاضای کمک کرده است. 

«هنری فورد واکر» رئیس هیات مدیره در مقاله‌ای همراه با بیانیه ملکه اظهار داشت که این صنعت در «یکی از بدترین و بی‌ثبات‌ترین» سال‌های خود است و به حمایت بیشتری نیاز دارد. 

او گفت: «بخشی از کار ما در صنعت رسانه خبری، کمک به خوانندگان دردرک اینگونه وقایع بی سابقه بوده است.»

ما در مورد هر تغییر وتحول در زمینه قرنطینه محلی و ملی گزارش داده‌ایم و شما را در جریان اطلاعات حیاتی بهداشت عمومی قرار دادیم. 

ما قدرت را در مقام پاسخگویی قرار داده ایم و با جدیت بسیار تصمیم‌گیرندگان و سیاستگذاران را از طرف شما مورد پرسش و چالش قرار داده‌ایم. گاهی اوقات نقش ما جست‌وجوی شفافیت در سردرگمی مقامات بود و گاه نیز اطلاعات غلط و زیان‌آور درباره ویروس کرونا را که به وسیله افراد ناآگاه در رسانه اجتماعی منتشر می‌شد پیگیری و اصلاح کردیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فور واکر افزود، تحقیقات نشان می‌دهد که مردم برای اخبار و منابع اطلاعاتی مورد اعتماد «ارزش بسیاری قائل هستند» و به همین دلیل مخاطبان «طی این بحران افزایش یافته‌اند.» 

وی اظهار داشت: «نقش ما اما از این هم فراتر است» و به اقدامات مختلف این سازمان و ابتکار عمل آن برای کمک به مردم در اطلاع‌رسانی و همچنین ارتباط با یکدیگر در دوران قرنطینه محلی و ملی اشاره کرد. 

اما او هشدار داد که صنعت روزنامه‌نگاری در برابر چالش‌های این همه‌گیری «مصون» نبوده است، به ویژه که بسیاری از رسانه‌ها طی این بحران به درآمد از راه تبلیغات روی آورده‌اند و این امر آن‌ها را در «موقعیت خطرناکی» قرار داده است. 

«ما اکنون به فوریتی نیازمندیم تا دولت با مجموعه اقدامات هدفمند برای کمک به حفظ روزنامه‌نگاری مستقل محلی در کشور وارد عمل شود.» 

وی افزود: «رابطه بین رسانه‌ها و غول‌های فناوری باید به درستی بازبینی شود. 

گوگل و فیس‌بوک برای مدت طولانی مجوز رایگان برای به کار بستن روزنامه‌نگاری‌ ما را در شبکه‌های خود داشتند و سودهای کلانی هم به دست آوردند، در حالی که این مشارکت در مقایسه هیچ سودی عاید این صنعت نکرد. 

برای این که صنعت روزنامه‌نگاری آینده درخشانی داشته باشد این معضل باید هرچه سریع‌تر رفع شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی