فعالیت شبکه اروپایی برای فراری دادن عروس‌های داعش

زنان داعشی پس از کشته یا زندانی‌شدن شوهرانشان در اردوگاه‌ها گیر افتاده‌اند

عکس آرشیوی از اردوگاه راج در سوریه - AFP

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که عده‌ای در سراسر اروپا با جمع‌آوری بودجه برای قاچاق زنان و کودکان، به خارج شدن عروس‌های داعش از اردوگاه‌های بازداشت در سوریه کمک می‌کنند.

بر اساس گزارشی که نشنال ورلد منتشر کرده، «طرفداران زن این گروه تروریستی در حال گرفتن بودجه از همفکران خود در بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی هستند تا هزینه انتقال غیرقانونی این افراد را تامین کنند.»

صدها زن اروپاییِ عروس که بچه‌دار هم شده‌اند پس از کشته یا زندانی شدن شوهرانشان در اردوگاه‌ها گیر افتاده‌اند.

به گزارش ساندی تایمز، برای کمک به فرار این زنان «افراد دلسوز» در بریتانیا یک عملیات بین‌المللی برای جمع‌آوری بودجه به راه انداخته‌اند که متکی به یک برنامه پیام‌رسان رمزنگاری شده است.

هزینه آزادی یک زن و سه کودک بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است.

زنی که ادعا می‌کند در یک اردوگاه نگهداری می‌شود، در فیس بوک نوشته‌است: «اگر ۱۰ نفر، یک هزار دلار جداگانه بفرستند، به هدف خواهیم رسید.»

او افزوده‌است: «یا اگر۲۰ نفر هر کدام ۵۰۰ دلار بدهند، به این هدف خواهیم رسید. خواهران خود رو از اردوگاه‌ها آزاد کنید . این پیام را منتشر کنید.»

این پست دست‌کم از سوی ۲۰ زن در سراسر انگلستان به اشتراک گذاشته شد.

زنان فیلم‌های متعلق به موسسات خیریه بشردوستانه واقعی، که احساسات را برمی‌انگیزد کپی کرده‌اند و در آنها تصاویر گرافیکی شرایط اردوگاه‌هایشان را نمایش می‌دهند.

فیلم ها در فیس‌بوک قرار گرفته و به طور گسترده منتشر شده‌است.

زن دیگری درباره این درخواست می‌گوید: «تصور کنید در این اتاق بچه‌های کوچکی همراه داري که همين شرایط را تجربه می‌کنند، دشمن نه تنها هيچ رحمی نشان نمی‌دهد، بلکه از دیدن رنج، ضعف و درماندگی شما لذت می برد.»

در پایان این پست‌ها لینکی به عنوان یک راهنمای چگونگی کمک گذاشته می‌شود. جزییات حساب در برنامه پیام‌رسانی تلگرام به اطلاع رسیده‌است.

پول نقد به واسطه‌ای می‌رسد که احتمالا در آلمان فعالیت می کند. این پول از طرق مختلفی از جمله بیت کوین، پی پال یا وسترن یونیون ارسال می‌شود و سپس به برنامه‌ریزان فرار فرستاده می شود.

این زنان سپس از شهرهای تحت کنترل شورشی‌ها از جمله ادلب یا مناطق دیگر به طور قاچاقی به خارج از سوریه (ترکیه) برده می‌شوند. این زنان سپس با هویت‌های جعلی به کشورهایشان فرستاده می‌شوند.

بر اساس گزارشی که عرب‌نیوز منتشر کرده، قاچاقچیان به نگهبانان اردوگاه رشوه می‌دهند و حمل و نقل به ادلب یا بخش‌های دیگر تحت کنترل شورشیان را سازماندهی می‌کنند.

زنان و حتی قاچاقچیان تا رسیدن به مقصد اغلب مجبور به تغییر خودروهایشان هستند. این امر ممکن است به توضیح نرخ بالایی که طلب شده کمک کند؛ بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار برای یک زن و سه کودک.

کمک‌های مالی از طریق یک «چرخه فضای مجازی» از طریق واسطه‌ها به دست زنان داعش یا قاچاقچیانی که به آنها کمک می‌کنند می‌رسند.

اما اعتماد کردن به قاچاقچیان دشوار است. برخی زنان در شبکه‌های اجتماعی از اینکه مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند گلایه کرده‌اند.

نگهداری حدود ۶۰ کودک اروپایی در ۲ اردوگاه داعش

دست کم يک زن بريتانيائی ادعا کرده که از يک اردوگاه قاچاق شده است. در ویدئوی اخیری که در فیس‌بوک منتشر شده، زنی که خود را مریم البریتانیه می‌نامد، به مخاطبانش التماس می‌کند که کمک‌های مالی بفرستند.

با توجه به اینکه بسیاری از زنان عروس داعش سلب تابعیت شده‌اند، بعید است زنان بریتانیایی از راه‌های قانونی به خانه بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله این زنان و کودکان می‌توان به ده‌ها زن و کودک بریتانیایی اشاره کرد.

شمیمه بیگم از جمله این زنان است که در ۱۵ سالگی بریتانیا را ترک کرد تا عروس داعش شود. او از آن زمان تابعیت بریتانیایی خود را سلب کرده است.

بیشتر اروپایی‌ها از جمله زنان بریتانیایی و حدود ۶۰ کودک در دو اردوگاه نگهداری می‌شوند که توسط یک گروه شبه‌نظامی کرد اداره می‌شود.

تصور بر این است که تعداد کمی از زنان بریتانیایی امید به اجازه بازگشت به خانه از طریق کانال‌های قانونی داشته باشند.

در حالی که برخی از زنان زندانی  داعش قاچاق شده‌اند، برخی دیگر در تلاش برای فرار گرفتار می‌شوند. خواهران بریتانیایی سلما و زهرا حلان، ملقب به «دوقلوهای ترور» پس از رها کردن مدرسه در نزدیکی منچستر برای پیوستن به داعش در سال ۲۰۱۴، در حالی که تلاش می‌کردند از اردوگاه راج که به شدت محافظت می شود فرار کنند، توسط نیروهای تحت رهبری کردها دستگیر شدند.

فرارهای موفق از اردوگاه «هول» بیشتر است. محققی که با زنان اردوگاه‌ها در ارتباط است، می‌گوید: «شما می‌توانید به نگهبانان آنجا رشوه بدهید. از این طریق تعداد زیادی از زنان خارج شده‌اند.»

به نظر می‌رسد که در سراسر اروپا شبکه‌ای از حامیان داعش در تلاش برای رهایی زنان داعش از اردوگاه‌ها هستند. ماه گذشته مردی از هلند در دادگاه حاضر شد که متهم به کمک به ۱۲ زن بود که در فهرست دیده‌بان ترور بودند و پلیس فرانسه ۲۹ نفر را که در جمع‌آوری بودجه برای اردوگاه‌ها دست داشته اند، دستگیر کرده‌است.

بیشتر از جهان