وکیل کرام الدین کریم اتهام ها را رد کرد

رئیس سابق فدراسیون فوتبال افغانستان به آزار جنسی متهم شده است

AFP: رقابت تیم فوتبال زنان کابل و هرات در استادیوم فدراسیون فوتبال افغانستان در کابل

ایوو زیگموند وکیل مدافع هلندی رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان  روز چهارشنبه، در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تاکنون اسناد موثقی در مورد ادعای آزار جنسی علیه موکل‌اش در اختیار او نگذاشته است.

زیگموند افزود "یگانه سندی که فیفا به ما ارایه کرده گزارش دو صفحه ای است، در این دو صفحه داستان پنچ نفری نوشته است که نه از آنان نام برده شده و نه جای شان مشخص است."

آقای  زیگموند به افغانستان رفته تا اتهام ها علیه موکلش را از نزدیک بررسی کند. او در جریان یک هفتۀ گذشته با بازیکنان تیم فوتبال زنان افغانستان، مربی و مسوول پیشین این تیم و کمیسیون حقوق بشر این کشور در مورد اتهام های موکلش گفتگو کرده است.

او گفت که در کابل هیچگونه شواهدی علیه آقای کریم وجود ندارد و قرار است با اعضای پیشین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که در بیرون از کشور بسر می برند از نزدیک ببیند و خواستار اسناد و شواهد شود.

آقای زیگموند گفت که ادعاها علیه موکلش ظاهرا از کمپین رسانه های اجتماعی "#من_هم" (#MeeToo) جان گرفته؛ هشتگی که زنان در سراسر جهان با کاربرد آن در فیسبوک و توییتر از تجربه آزار و اذیت شان سخن گفتند.

او از تصمیم فیفا در مورد آقای کریم انتقاد نمود و آن را یکجانبه و غیرعادلانه خواند.

فدراسیون جهانی فوتبال پس از شش ماه پیگیری ماه گذشته (۸ ژوئن) رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان را در پرونده آزار جنسی زنان فوتبالیست این کشور مقصر شناخت و او را برای همیش از فعالیت های فوتبال محروم و حدود یک میلیون دلار جریمه کرد.

یک روز پس از اعلام تصمیم فیفا، دادستانی کل افغانستان دستور بازداشت آقای کریم را صادر کرد. او از آغاز ادعای آزار جنسی، همراه با چهار مقام دیگر فدراسیون فوتبال از سوی دادستانی ممنوع الخروج شده است.

وزارت کشور افغانستان می گوید، که پلیس آقای کریم را دنبال می کند اما هنوز نتوانسته او را بازداشت کند.

نصرت رحیمی سخنگوی این وزارت به ایندیپندنت گفت که پس از دستور دادستانی، آقای کریم بگونه پنهانی زندگی می کند پلیس به دنبال تشخیص محل اقامت اوست.

وکیل مدافع رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان اما گفت که موکلش در افغانستان است و با او در تماس است.

آقای زیگموند یادآوری کرد که آقای کریم وضعیت صحی خوبی ندارد و به بیماری قلبی مبتلا گشته است و از درد زانو رنج می برد.

این وکیل مدافع هلندی برای مدتی در کابل میماند تا پرونده آقای کریم را از مجراهای حقوقی دنبال کند. آما آقای زیگموند یادآوری کرد که در گام بعدی و در نهایت این پرونده را به دیوان بین المللی حکمیت ورزش (CAS) می برد تا فیفا در آنجا پاسخگو باشد.

دادستانی کل افغانستان می‌گوید اگر وکیل مدافع آقای کریم در مورد تصمیم فیفا اعتراض دارد، بر اساس قوانین داخلی افغانستان به نهادهای مربوط مراجعه کند. به گفته مسوولان دادستانی تحقیقات در مورد این پرونده تا حد زیادی تکمیل شده است.

آقای کریم تاکنون درمورد تصمیم فیفا ابراز نظر نکرده، اما پیش از این هرگونه اتهام آزار جنسی بازیکنان را رد نموده است.

اتهام های آزار جنسی

روزنامه گاردین بریتانیا در دسامبر سال گذشته گزارشی را بر بنیاد ادعای برخی بازیکنان پیشین تیم فوتبال بانوان افغاستان نشر نمود که در آن مسوولان فدراسیون فوتبال این کشور به آزار و سوی استفاده جنسی از بازیکنان متهم شدند.

مسوولان فیفا گفتند دستکم پنج تن از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان آقای کریم را به سوی استفاده جنسی در جریان سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ متهم نموده اند و تحقیقات این نهاد بین المللی نشان میدهد که او از سمت خود به عنوان رییس فدراسیون فوتبال افغانستان سوء استفاده کرده است.

هرچند از اعلام تصمیم فیفا حدود یکماه می گذرد، اما با گذشت بیش از شش ماه از این ادعا، هنوز پرونده آزار جنسی دختران فوتبالیست از سوی دادستانی کل افغانستان نهایی نشده است. در حال حاضر وظیفه پنج مقام این فدراسیون درحال تعلیق و به دستور دادستانی کل افغانستان ممنوع الخروج هستند.

در این میان کرام الدین کریم رییس پیشین، سید علی رضا آقازاده سکرترژنرال، عبدالصبور ولی زاده رییس ارتباط ولایتی، و شخصی بنام رستم از کارمندان این فدراسیون شامل هستند.

دادستانی از میان پنج مقام ارشد این فدراسیون تنها وظیفه یوسف کارگر معاون فنی را رفع تعلیق نمود و او در اواخر ژانویه امسال از سوی فیفا به حیث سرپرست فدراسیون فوتبال افغانستان اعلام شد.

بر بنیاد گزارش روزنامه گاردین سوی استفاده و آزار جنسی دختران فوتبالیست افغانستان در محل فدراسیون فوتبال افغانستان و در یک کمپ تمرین تیم فوتبال بانوان افغانستان در فوریه ۲۰۱۷ در اردن صورت گرفته است.

فدراسیون فوتبال افغانستان این اتهامات را رد نموده و آن را ناشی از نارضایتی آنعده بازیکنان پیشین تیم ملی فوتبال بانوان خوانده است که به گفتۀ علی رضا آقازاده سکرتر ژنرال پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت نشده بودند.

شماری از بازیکنان فعلی تیم فوتبال بانوان افغانستان نیز این اتهامات را رد کرده‌اند.

بیشتر از ورزش