امیر جدید کویت در یک روز با مقامات ایران و آمریکا دیدار کرد

شيخ نواف پس از درگذشت برادرش سه‌شنبه گذشته قدرت را به دست گرفت

امیر جدید کویت یک هفته نیست که در پارلمان قسم یاد کرد - Yasser Al-Zayyat / AFP

شيخ نواف الاحمد الصباح، امير جديد کويت، امروز يک‌شنبه به طور جداگانه با مقامات ارشد ايران و آمريکا که برای تسلیت مرگ امیر سابق این کشور رفته‌اند، ملاقات کرد.

شيخ نواف پس از مرگ برادرش شيخ صباح آل احمد در روز سه‌شنبه هفته گذشته قدرت را به دست گرفت.

به گزارش رویترز، امیر سابق کویت روابط کشورش با همسایگان بزرگ‌تری همچون عربستان سعودی و ایران را به تعادل رسانده و رابطه محکمی با آمریکا برقرار کرده بود. آمریکا رهبری ائتلاف پایان‌دهنده به اشغال کویت در سال های ۹۱ و۱۹۹۰ توسط عراق را به عهده داشت.

در توییتی که سفارت آمریکا در کویت منتشر کرد، به نقل از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا آمده‌ است: «او به عنوان مردی بزرگ و دوست ویژه آمریکا در یادها خواهد ماند.»

بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی کويت، شيخ نواف همچنين در روز یک‌شنبه محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران را به حضور پذیرفت. ظریف هم از رویه «اعتدال و تعادل» امیر سابق کویت به نیکی یاد کرد.

مشخص نیست که حضور همزمان مقامات عالی‌رتبه از ایران و آمریکا در کویت به روابط پرتنش دو کشور و تلاش برای رفع این تنش با میانجی‌گری امیر جدید کویت مرتبط است یا خیر.

دولت دونالد ترامپ بارها اعلام کرده است که یکی از اهداف سیاست فشار حداکثری کشاندن دوباره ایران به پای میز مذاکره است. با این حال رهبر جمهوری اسلامی هم بارها مذاکره با آمریکا را منتفی دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود که شيخ نواف ۸۳ ساله از سياست نفتی اعضای اوپک و سیاست خارجی که آرامش منطقه‌ای را به همراه داشته باشد حمايت کند.

به گزارش رویترز، او در حالی قدرت را به دست گرفته که قیمت نفت خام بسیار پایین است و به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ و تنش‌های میان ریاض و تهران مشکلات مالی و منطقه‌ای بسیاری وجود دارد.

بیشتر از