شیخ نواف آل احمد الجابر الصباح کیست؟

طبق قانون اساسی، امیرکویت باید از فرزندان مبارک الصباح باشد

شیخ نواف آل احمد الجابر الصباح، امیر جدید کویت-YASSER AL-ZAYYAT / AFP

با اعلام خبر درگذشت ، شیخ صباح آل احمد الجابر الصباح، امیر کویت، ولیعهد این کشور، شیخ نواف آل احمد الجابر الصباح، حاکم جدید کویت شد. وی در انتظار اعلام وفاداری خود به عنوان امیر مجلس شورای ملی کویت است. 

بر اساس ماده ۴ قانون اساسی و ماده ۱ قانون وراثت پادشاهی کویت، کویت یک پادشاهی موروثی درمیان فرزندان مبارک الصباح است. در ماده ۴ قانون جانشینی پادشاه امارات آمده است که «هرگاه منصب پادشاهی خالی شود، ولیعهد به پادشاهی می‌رسد.»

در اصل ۶۰ قانون اساسی کویت نیز آمده است که «امیر قبل از اعمال اختیارات خود در جلسه ویژه شورای ملی، سوگند زیر را قرائت خواهد کرد. امیر جدید در این سوگند به خداوند متعال سوگند می‌خورد که به قانون اساسی و قوانین کشور احترام بگذارد و از آزادی‌ها، منافع و پول مردم دفاع کرده و از استقلال و تمامیت ارضی کشور محافظت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ نواف ۸۳ ساله، به مدت ۱۴ سال سمت ولیعهد کویت را عهده دار بوده است. ، شیخ صباح در ۷ فوریه ۲۰۰۶، حدود یک هفته پس از به دست گرفتن قدرت، طی حکمی برادرش شیخ نواف را به ولیعهدی منصوب و مجلس ملی در جلسه ۲۰ فوریه همان سال با او بیعت کرد. وی در همان روز در مقابل امیر کویت و مجلس سوگند یاد کرد. 

بر اساس اطلاعات رسمی در وب سایت دفترولیعهد، شیخ نواف، در ۲۵ ژوئن ۱۹۳۷ در فرج الشویخ که امروزه محل مجتمع المثنی است در شهر کویت متولد شد. وی ششمین پسر دهمین حاکم کویت، شیخ احمد الجابر آل مبارک الصباح است که از سال ۱۹۲۱ تا سال ۱۹۵۰ امیر کویت بود. 

وب سایت دفتر ولیعهد همچنین عنوان کرده است که شیخ نواف ازدواج کرده و دارای ۴ پسر و یک دختر است؛ احمد، فیصل، عبدالله، سالم و شیخه. این وب سایت همچنین با اشاره به مقاطع تحصیلی امیر جدید کویت افزود، شیخ نواف «در مدارس مختلف کویت، یعنی مدارس حمادا، شرق و النقره و سپس در مدرسه شرقی و مبارکیه تحصیل کرده است و تحصیلات خود را در مکان‌های مختلف کویت ادامه داده است. 

طی یک دوره نزدیک به ۶۰ ساله، شیخ نواف چندین سمت رسمی و از جمله وزارت کشور و وزارت دفاع را عهده دار بوده است. وی فعالیت سیاسی خود را به عنوان فرماندار هاوالی در سال ۱۹۶۲ آغاز كرد و ۱۶ سال مسئولیت این استان را به عهده گرفت، سپس در ۱۹۷۸ وزیر كشور و در ۱۹۸۸ وزیر دفاع کویت شد.

با تشکیل اولین دولت پس از جنگ آزادی کویت ، شیخ نواف در آوریل ۱۹۹۱ وزارت امور اجتماعی و کار را به عهده گرفت ، سپس در سال ۱۹۹۴ معاون رئیس گارد ملی شد. شیخ نواف، در سال ۲۰۰۳ دوباره به وزارت کشور بازگشت ، سپس در سال ۲۰۰۶ ولیعهد شد تا سرانجام در سال ۲۰۲۰ امیر کویت شد.