شاهکار فوتبال ایرانی: تولید بحران از پیروزی استقلال در دربی

شایعه بازگشت استراماچونی، رفت و برگشت مجیدی، و ادعای قهرمانی آسیا

فرهاد مجیدی، سرمربی تیم استقلال- عکس از ورزش ۳

شایعه بازگشت استراماچونی، استعفای مجیدی، ادعاهای مدیرعامل استقلال و بازگشت مجیدی، اتفاقات عجیب بعد از پیروزی استقلال در دربی بود. فوتبال ایران حتی از یک پیروزی، بحران تولید می‌کند. اما مدیرعامل استقلال در اوج سوءمدیریت، از قهرمانی در آسیا حرف می‌زند.

هنوز ۲۴ ساعت از پیروزی استقلال در دربی نیمه‌نهایی جام حذفی نگذشته بود که فرهاد مجیدی متن استعفای خود از سرمربی‌‌گری استقلال را منتشر کرد. او در اعتراض به رفتار مدیریت باشگاه، از سمت خود استعفا داد تا چنان که خودش اعلام کرده است، از شأن و جایگاه سرمربی محافظت کند.

این اولین بار نیست که فرهاد مجیدی در دوره کوتاه سرمربی‌‌گری استقلال، انتقادات تندی علیه مدیریت باشگاه مطرح می‌کند. انتقادات او در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که او فراتر از مربی‌‌گری، دوست دارد در باشگاه استقلال مقابل تصمیمات غلط و عوامفریبانه موضع بگیرد و سخت‌گیر باشد. فرهاد مجیدی چند ماه پیش در هنگام انتصاب احمد سعادتمند به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال، گفته بود: «استقلال بیشتر از هر زمانی به مدیران توانا و پولساز نیاز دارد، نه مدیرانی که بدون پشتوانه اقتصادی لازم و با تبلیغات و وعده‌های دروغ فقط وقت استقلال را هدر می‌دهند. می‌شنوم که می‌گویند چرا مربی در امور مدیریتی اظهارنظر می‌کند. کدام امور مدیریتی؟ کدام ساختار؟ کدام تشکیلات؟ آیا منظورتان یک ساختمان در سعادت‌آباد است و یک تیم ۴۰ نفره که هر روز باید برای دو ساعت تمرین به یک گوشه از تهران اسباب‌کشی ‌‌کند؟»

استعفای فرهاد مجیدی اما در پی شایعه مذاکره احمد سعادتمند، مدیرعامل باشگاه استقلال، با آندره‌آ استراماچونی اعلام شد. استراماچونی، سرمربی پیشین تیم استقلال، به دلیل عمل نشدن به تعهدات مالی از سوی باشگاه استقلال، پیش از هفته چهاردهم فصل قرارداد خود را فسخ کرد و حالا برای دریافت مبلغ قرارداد دوساله‌اش به فیفا شکایت کرده است. سعادتمند مدعی شده است که برای تخفیف گرفتن از استراماچونی در آستانه دربی حساس جام حذفی به ایتالیا سفر کرده است، اما سفر او منجر به طرح شایعه بازگشت استراماچونی به استقلال شد. باشگاه استقلال که هر شایعه کم‌اهمیتی را در رسانه رسمی خود تکذیب می‌کند، شایعه بازگشت استراماچونی را تکذیب نکرد تا فرصت مانور خبری برای سعادتمند نزد هواداران مهیا شود. فرهاد مجیدی به این رفتار سعادتمند لقب «عوامفریبانه» داد و در بیانیه استعفای خود، نوشت: «آن‌ها با وجود قرارداد یک سال و نیمه من، با اقدامی عوامفریبانه که هدفی جز تخریب جایگاه سرمربی تیم نداشت، در آستانه دربی خبری که حتی رسانه‌های کشور آقای استراماچونی هم مراعات زمان انتشارش را کردند، به صورت غیررسمی به رسانه‌ها دادند و حالا من حاضر نیستم به خاطر یک برد جذاب و صعود به فینال جام حذفی، این کارشکنی تاریخی را نادیده بگیرم.» 

فرهاد مجیدی مدعی شد که برای محافظت از جایگاه سرمربی استقلال استعفا داده است: «باید اطلاع دهم که در اعتراض به رفتار غیرصادقانه باشگاه استقلال از مربی‌‌گری در این تیم استعفا می‌دهم. این استعفا را نه به معنای برخورنده بودن رفتار مدیریت باشگاه برای شخص من، بلکه در اعتراض به این شیوه مدیریت و برای محافظت از جایگاه سرمربی باشگاه بزرگی همچون استقلال، اعلام می‌کنم.»

احمد سعادتمند، مدیرعامل باشگاه استقلال، در پاسخ به فرهاد مجیدی دلایل سفر خود به ایتالیا را چنین توضیح داد: «هیچ قصد و غرضی برای آوردن استراماچونی وجود نداشت. ما برای صلاح باشگاه و حق استقلال با استراماچونی مذاکره کردیم. در بند هفت قرارداد او نوشته که کل قراردادش باید پرداخت شود. به اضافه هر ماه ۱۰ هزار دلار باید به او پرداخت شود. بعد از رای فیفا، ۷ روز مهلت پرداخت داریم. در بندی هم آمده که ما، یعنی استقلال، به رای هیچ اعتراضی نداریم. ما توان پرداخت این رقم بزرگ را در این مدت داریم؟» 

سعادتمند اما در ادامه توضیحات خود، از اختلافات پنهان در لفافه حرف‌هایش پرده برداشت: «مجیدی با ما قرارداد دارد، ولی برای فصل بعد باید با او صحبت کنیم. سال بعد باید قهرمان شویم، نه اختلاف ما با تیم اول ۱۴ امتیاز باشد. شاید من خیلی از بالا می‌بینم. از حسینی ما نگاه کنید تا خط به خط جلو بیایید و به دیاباته برسید، ما تیم بسیار خوبی داریم و باید قهرمان آسیا شویم. این انتظار من است. اگر این برآورده نشود، باید با مربی‌مان صحبت کنیم و بپرسیم مشکل کجاست؟ امکانات؟ پرداخت پول؟ نداشتن بازیکن؟» 

مدیرعامل باشگاه استقلال به عنوان یک مقام رسمی، از قهرمانی در آسیا و توقعاتش از سرمربی می‌گوید. توجه کنیم که از آخرین قهرمانی استقلال در آسیا ۲۹ سال گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استعفای فرهاد مجیدی اما به رغم اختلافات شدید مدیرعامل و سرمربی، ۲۴ ساعت هم دوام نداشت و پادرمیانی مجید نامجو مطلق، همکار مجیدی در استقلال، و وریا غفوری، کاپیتان استقلال، باعث شد که مجیدی بپذیرد که تا فینال جام حذفی، مسئولیت سرمربی‌‌گری استقلال را بر عهده داشته باشد. بازگشت مجیدی به استقلال به معنای حل بحران‌های داخلی این باشگاه نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بعد از فینال جام حذفی، چه تصمیمی برای نیمکت تیم استقلال گرفته می‌شود.

بازگشت استراماچونی بیشتر از یک شایعه به نظر نمی‌رسد. شکایت او در فیفا ثبت شده است و او نیز مثل مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی، یا وینفرد شفر، سرمربی سابق استقلال، می‌تواند به زودی حکم محکومیت طرف ایرانی قرارداد را بگیرد و به مبلغ قرارداد خود به اضافه غرامت و جرایم دست یابد. دلیل موجهی برای بازگشت او در دست نیست و حتی برای مذاکره و تخفیف هم نیازی به حضور او در جلسه‌ای با مدیران استقلال نیست. سعادتمند اطلاعات دقیقی درباره روند مذاکراتش با استراماچونی ارائه نداده است و مشخص نیست که استراماچونی چه پاسخی به درخواست‌های باشگاه استقلال داده است. او به دلیل بی‌تعهد بودن باشگاه و در اعتراض به انتقال غیرقانونی دستمزدش از بانک‌های ایرانی (به دلیل تحریم‌های ایران) استقلال را ترک کرد و رویه استقلال از روز جدایی استراماچونی تا امروز تغییری نکرده است که او را برای تجربه مجدد همکاری با استقلال ترغیب کند.

آنچه در روزهای قبل و بعد از دربی در باشگاه استقلال گذشت، تصویری از سوءمدیریت در باشگاهی است که نمی‌تواند از پیروزی‌اش مقابل رقیب سنتی، هیجان و شادی کوچکی برای طرفدارانش تولید کند. مدیرعامل دوست دارد شایعه توافق ۳ میلیون یورویی با استراماچونی را غیررسمی مطرح کند، در حالی که پنجره نقل و انتقالات باشگاه بسته است و انبوهی از بدهی‌ها هر روز باشگاه را دچار بحران می‌کند.

بیشتر از ورزش