سیاستمداران برجسته‌ای که به کووید-۱۹ مبتلا شدند

ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه انتخابات، می‌تواند به ترسیم الگوی جدیدی در مدیریت بحران نظام سیاسی منجر شود

روسای جمهوری آمریکا و برزیل از جمله سیاستمداران برجسته‌ای هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند - Alan SANTOS / BRAZILIAN PRESIDENCY / AFP

ویروس کووید-۱۹ در حدود هشت ماه گذشته بسیاری از سیاستمداران برجسته کشورهای مختلف را مبتلا کرده اما ابتلای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به این ویروس، می‌تواند نقطه عطفی در ابتلای سیاستمداران باشد.

تعداد زیادی از روسای جمهوری و نخست وزیران یا اعضای خانواده آن‌ها به این ویروس مبتلا شدند و به اجبار مدتی را در قرنطینه ماندند.

در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در اواخر اسفند، چندین مقام فرانسه به این ویروس مبتلا شدند. فرانک رایستر، وزیر فرهنگ و هفت نماینده مجلس از جمله مبتلایان بودند.

در کانادا همسر جاستین ترودو، نخست وزیر، به کرونا مبتلا شد و ترودو خود را قرنطینه کرد. اما نتیجه آزمایش او منفی شد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که آشکارا اعلام می‌کرد به این ویروس باور ندارد و همچنین چند وزیر کابینه‌اش، فروردین‌ماه به کرونا مبتلا شدند. شاهزاده چارلز ولیعهد انگلیس و پسر ملکه الیزابت به ویروس کرونا هم مبتلا شد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دبیرکل اسبق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز به ویروس کرونا مبتلا شد.

در برزیل، فابیو واجناگارتن وزیر ارتباطات این کشور و ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور، به کرونا مبتلا شدند.

خبر ابتلای این مقامات برزیلی در حالی در تیرماه منتشر شد که هفته قبل از آن رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات برزیل در راس هیاتی به آمریکا سفر کرده و با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مایک پنس، معاون و شماری از دستیارانش در آمریکا دیدار کرده‌بودند. ترامپ آن زمان از ویروس جان سالم بدر برد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که در یکی دو ماه اخیر با اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری بر سر زبان‌ها افتاده، مردادماه به کرونا مبتلا شد. او گفت که پزشکانش به این نتیجه رسیده‌اند که «بدون علامت» به کرونا مبتلا شده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور ۶۷ ساله قزاقستان خردادماه به این ویروس مبتلا شد. روسای جمهور گواتمالا و بولیوی (رئیس‌جمهور موقت) هم به این ویروس مبتلا شدند. مرگ پیر انکورونزیزا، رئیس جمهور بوروندی، در اوایل ماه ژوئیه، که گفته شد به دلیل حمله قلبی بوده هم به کووید-۱۹ نسبت داده می‌شود.

اما در ایران علاوه بر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز مراقبت بسیاری به خرج می‌دهد تا به کرونا مبتلا نشود. حضور نیافتن او درجلسه رای اعتماد وزیر صمت هشتم مهرماه، با انتقادهای بسیاری همراه بود. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور از او دفاع کرد و گفت: «خون مقامات از مردم رنگین‌تر نیست، اما تردید نکنید اگر رئیس‌جمهور ۱۴ روز یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌شود.»

هرچند در ماه‎‌های گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره عواقب تاخیر در انتخابات آمریکا صورت گرفته، به نظر می‌رسد که ابتلای ترامپ درست یک ماه مانده به انتخابات سوم نوامبر، با ابتلای هیچ‌یک از سیاستمداران دیگر قابل مقایسه نباشد. شاید این اتفاق بی‌سابقه، به ترسیم الگوی جدیدی در مدیریت بحران نظام سیاسی منجر شود.

بیشتر از جهان