کدهای عملیاتیِ «پیمان نوین»

«پیمان نوین» روی زمین گام برمی‌دارد

یکی از قابل‌ تامل‌ترین نکات این پیمان نوین دقیقا آلترناتیو (جایگزین) مشخصی بود که شاهزاده رضا پهلوی برای اقتصاد کشور و رفاه مردم ارایه داد- TIM SLOAN / AFP

شاهزاده رضا پهلوی بار دیگر ثابت کرد، بیش از آنکه یک نیروی سیاسی باشد، یک سرمایه ملی‌ است. او هنگامی که در توییتر خود خبر از یک «پیمان نوین» داد، این عبارت تبدیل به هشتگی شد که به سرعت ترند اول توییتر فارسی شد و در رسانه‌های بزرگ و کوچک فارسی‌زبان خارج از کشور برای آن گفتگوهای متعددی ترتیب داده شد. 

«پیمان نوین» شاهزاده رضا پهلوی فضای سیاسی درون کشور را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در سخنانی که آشکارا طنینی خشم‌آلود داشت، صراحتا گفت: «به رغم تمام اقدامات مزدورانه و پلیدی که دشمنان در فضای مجازی و ماهواره‌ها با به‌کارگیری برخی افراد مزدور و سلطنت‌طلب انجام می‌دهند، پیام امت اسلامی به آنها این است که پهلوی مرد».

وب‌سایت امنیتی‌-‌سپاهی «مشرق‌نیوز» با تیتر «استقبال کمرنگ از لایو رضا پهلوی درباره پیمان نوین»، و در ادعایی آشنا و تکراری مدعی شد که «ربات‌ها» هشتگ پیمان نوین را در توییتر ترند کردند! وب‌سایت‌های امنیتی «رجانیوز» و «باشگاه خبرنگاران جوان» نیز در گزارش‌ها و خبرهایی تلاش کردند، نشان دهند که کوشش شاهزاده رضا پهلوی در چارچوب «پیمان نوین» برای «اتحاد اپوزیسیون» و «پیوند زدن اعتراضات» شکست خواهد خورد!

پس از پخش سخنان شاهزاده رضا پهلوی و اعلام مفاد پیمان نوین، به نکاتی اشاره شد که در اینجا به صورت مشخص به آنان اشاره می‌شود تا از پس این مرور، اهمیت نکات مورد نظر از منظر عملیاتی و میدانی بیشتر و بهتر مورد توجه قرار بگیرد. بدیهی ا‌ست برجستگی این نکات از دید نگارنده است و کاملا قابل انتظار است که از دید دیگر ناظران، جنبه‌های دیگری از این پیمان برجسته به نظر بیایند.

تاکید بر «مسئولیت فردی شهروندان» برای «نجات ایران»

شاهزاده رضا پهلوی در پیمان نوین خود بر مسئولیت فردی شهروندان تاکید و از «سکوت، بی‌تفاوتی و بی‌عملی» به شدت انتقاد کرد. از این مسیر او به روشنی حتی از دشمنان تاریخی خود نیز دعوت کرد تا برای «نجات ایران» همدلی پیشه کنند: «من به همه نیروهای سیاسی دموکراسی‌خواه فارغ از گذشته و گرایش سیاسی‌شان‌ دست یاری دراز می‌کنم و می‌خواهم با کنار گذاشتن اختلافات و خودبزرگ‌بینی‌ و برتری‌جویی، روی یک هدف متمرکز شوند: نجات ایران».

 دوگانه اصلی: ایران/جمهوری اسلامی

شاهزاده رضا پهلوی بر اصلاح‌ناپذیری نظام جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد و دوگانه اصلی و اساسی و محوری را دوگانه ایران/جمهوری اسلامی دانست. بدیهی ا‌ست که از این چشم‌انداز هر دوگانه دیگری ذیل این دوگانه اصلی و محوری قرار می‌گیرد. او آن دسته از نیروهایی که خود را «خندق نظام» می‌خوانند نیز نشانه گرفت و آنان را «بد دلان» خطاب کرد. بددلانی که در دل مردم خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی بذر تردید می‌افکنند.

 خطاب به نیروهای نظامی 

شاهزاده رضا پهلوی بخش‌های مهمی از پیام خود را به نیروهای نظامی اختصاص داد. او که خود آموزش‌دیده خلبانی و تجربه‌دیده دوره‌های نظامی است، خطاب به نیروهای ارتش سخن گفت و صراحتا از آنان خواست بین دوگانه ایران/جمهوری اسلامی، دست به انتخاب بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نکته قابل تامل پیام شاهزاده به ارتش این بود که او در پیام خود حفاظت از یکپارچگی سرزمینی را هم‌ارز دفاع و حفاظت از ملت ایران در برابر شلیک گلوله‌های رژیم سرکوبگر دانست. به عبارت دیگر، او از نیروهای میهن‌پرست و مردم‌گرای ارتشی خواست که به رژیم اجازه «کشتار شهروندان» را ندهند.

شاهزاده در پاراگراف دیگر خطاب به نیروهای بدنه سپاه و بسیج سخن گفت و صراحتا از آنان پرسید: «کدام طرف ایستاده‌اید؟» و آنان را دعوت کرد به دشمن پشت کنند و به میهن بپیوندند.

کاملا بارز است بر اساس این بند از پیام، نیروهای هوادار و حامی شاهزاده رضا پهلوی، به ویژه در درون کشور، باید تلاش کنند این پیمان نوین و درخواست و پرسش را به گوش نیروهای بدنه و عادی سپاهی و بسیجی برسانند و از آنان بخواهند که در پرسش‌های شاهزاده رضا پهلوی تامل کنند.

خودداری نیروهای نظامی از سرکوب و کشتار شهروندان معترض و بلکه، همراهی بخشی از آنان با معترضان و به طور کلی، ریزش درون نیروهای سرکوب رژیم، از شروط لازم پیروزی مبارزه ملی برای سرنگونی جمهوری اسلامی است. 

تعیین مسیر مبارزه ملی

یکی از برجسته‌ترین محورهای پیام شاهزاده تعیین مسیر کلی مبارزه بود. در کنار اصل کلی نافرمانی مدنی که همیشه مورد تاکید بوده است، او بر تشکیل «حلقه‌های کوچک اعتراض» در «واحدهای کار و محلات» تاکید کرد.

این تعیین مسیر و تاکید بر «محله‌ها» زمانی اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد که به یاد بیاوریم  علی خامنه‌ای در آذر ۹۸ و چند روز پس از کشتار گسترده شهروندان در آبان همان‌سال، خواستار احیای کمیته‌های دهه ۶۰ در محله‌ها شده و صراحتا از بسیج خواسته بود که در همه محله‌ها، «راهبرد و تاکتیک آماده» داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد ستیز با ٰرژیم جمهوری اسلامی از محله‌ها آغاز شده است و تداوم می‌یابد.

در ادامه تاکید بر مبارزه از محله‌ها، شاهزاده رضا پهلوی به نقش دوران‌ساز اعتصابات نیز اشاره کرد و خواستار تقویت آن شد.

نقش ایرانیان برون‌مرز

با توجه به اینکه «پیمان نوین» روی زمین گام برمی‌دارد و خوب می‌داند که بدون حمایت مالی از اعتصابات و خانواده‌های اعتصاب‌کننده، نمی‌توان خواستار تقویت و گسترش اعتصابات شد، شاهزاده رضا پهلوی صراحتا از ایرانیان خارج کشور خواست در حمایت مالی از خانواده‌های نیازمند کوتاهی نکنند.

بدیهی ا‌ست که تعیین سازوکاری مناسب برای حمایت مالی از خانواده‌های نیازمند از جمله ملزومات این مسئله است و ایرانیان برون‌مرز باید در جهت بنیان‌گذاری چنین نهادی بکوشند. 

«رساندن صدای مردم داخل» به بیرون کشور نیز خط دیگر عملیاتی بود که شاهزاده آن را به ایرانیان خارج از کشور یادآور شد. مبارزه با حامیان رژیم جمهوری اسلامی در اروپا و آمریکای شمالی، که درواقع همان «بددلان» مورد اشاره در آغاز «پیمان نوین» هستند، بر اساس این بند از پیام شاهزاده رضا پهلوی ضرورتی دوچندان پیدا می‌کند.

 نقشه راه اقتصادی 

یکی از امواج محوری پروپاگاندا علیه شاهزاده رضا پهلوی در این سال‌ها این بوده است که: «او برنامه ندارد»! 

یکی از قابل‌ تامل‌ترین نکات این پیمان نوین دقیقا آلترناتیو (جایگزین) مشخصی بود که شاهزاده رضا پهلوی برای اقتصاد کشور و رفاه مردم ارایه داد. 

او با اشاره به تجربه کشورهای بالتیک پس از رهایی از سلطه ابرقدرتی همچون شوروی و با اشاره به پنج شاخص «شفافیت نظام مالی / شفافیت بودجه دولت / رفاه و امنیت کارگر و کارمند / تضمین حقوق مالکیت و سرمایه‌گذار / قبول قواعد داوری بی‌طرف در حل اختلافات مالی و تجاری» راه نجات اقتصاد کشور و بازگشت رفاه به زندگی مردم را تعهد کشور به پنج شرط بین‌المللی دانست که از مسیر تعهد به پنج نهاد می‌‌گذرد: «اول، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) دوم، سازمان مشارکت بین‌المللی بودجه‌ای (IBP) سوم، سازمان بین‌المللی کار (ILO) چهارم، آژانس چندجانبه تضمین سرمایه‌گذاری (MIGA) و پنجم، انستیتو داوری استکهلم (SCC)».

برنامه‌ای که اجرایی‌شدن آن البته یک شرط بنیادین دارد؛ سرنگونی جمهوری اسلامی!

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه