تجمع در تهران و تبریز در حمایت از جمهوری آذربایجان

نمایندگان آیت‌الله خامنه‌ای از موضع جمهوری آذربایجان در درگیری با ارمنستان حمایت کردند

تجمع برخی ایرانیان در حمایت از جمهوری آذربایجان - عکس از اعتمادآنلاین

در پنجمین روز درگیری‌ها بین  جمهوری آذربایجان و ارمنستان، جمعی از ایرانیان در تهران و تبریز در حمایت از جمهوری آذربایجان تجمع کردند. این در حالی است که یک روز قبل ائمه جمعه استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان، از موضع آذربایجان حمایت کردند.

منطقه قره‌باغ در ۲۷سال گذشته همواره موضوع مورد اختلاف بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بوده است. این منطقه بخشی از خاک آذربایجان است که در سه دهه گذشته در اختیار جدایی طلبان ارمنی بوده است. در دور جدید درگیری‌ها که از ششم مهرماه آغاز شده، تا کنون ده‌ها نفر از دو طرف کشته‌شده‌اند. روز گذشته پنج راکت‌ها نیز به خاک ایران در آذربایجان شرقی اصابت کرد و موجب مصدومیت یک کودک شش ساله شد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم در تبریز و در حوالی میدان نماز، در حمایت از جمهوری آذربایجان در حال تظاهرات و سر دادن شعارهایی در حمایت از این کشور هستند.

در تهران نیز تظاهرات کوچکی با همین هدف برگزار شد و شعارهایی با مضامین «قره‌باغ مال ماست، مال ما خواهد ماند»، «زنده‌باد آذربایجان» و «حمایت از ارمنستان جنایت است جنایت» سر دادند.

همچنین در زنجان نیز تعداد اندکی تجمع کردند و شعارهای «قوم‌گرایانه» سر دادند.

پیش‌تر پوسترهایی در شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی گروه‌ها برای دعوت مردم به این اعتراض‌ها منتشر شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته چهار نماینده رهبر جمهوری اسلامی در چهار استان شمال شرق کشور با صدور بیانیه‌ای از جمهوری آذربایجان به عنوان یک طرف درگیری حمایت کردند. آنها اقدام جمهوری آذربایجان را موضوعی «کاملاً قانونی و شرعی دانستند و آن را در راستای قطعنامه سازمان ملل» عنوان کردند.

در بخشی از این بیانیه، با اشاره به فلسفه انقلاب اسلامی، صراحتاً آمده است که «اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود، قطعاً اشغال تا باکو امتداد می‌یافت». همچنین در ادامه بیانیه تأکید شده که «تنها راه آذربایجان برای دسترسی به نخجوان، خاک ایران» است.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌کوشد خود را بی‌طرف نشان دهد. همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور در تماس تلفنی خود با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اظهار داشت که هرگونه دخالت خارجی موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد مواضع منصوبان رهبر جمهوری‌اسلامی، مغایر با ادعای روحانی است.

در همین حال گفته می‌شود ترکیه نیز به‌صورت لجستیکی و سیاسی از آذربایجان حمایت می‌کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، این اقدام ترکیه را محکوم کرد.

در همین راستا فرانسه، روسیه و آمریکا در یک بیانیه مشترک خواستار برقراری فوری آتش‌بس میان ارمنستان و آذربایجان و آغاز گفت‌وگوها شدند. اما دو طرف درگیری پیشنهاد آتش‌بس را رد کرده‌اند.

بیشتر از