انتخابات ۲۰۲۰: فیسبوک آگهی پیروزی زودهنگام نمی‌پذیرد

«آگهی‌هایی هم که مشروعیت انتخابات را مردود بشمارند منتشر نخواهد شد»

فیسبوک عرصه‌ای گسترده برای تبلیغات انتخاباتی است- BEN STANSALL / AFP

فیس‌بوک اعلام کرده است که پیش از اعلام قطعی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، درخواست هر آگهی تبلیغاتی را که حاوی ادعای پیروزی زودهنگام باشد، ابطال خواهد کرد. 

این شرکت همچنین از انجام تبلیغاتی که به دنبال مشروعیت‌زدایی از نتیجه انتخابات باشد، ممانعت خواهد کرد. 

راب لترن، مدیر محصولات فیس‌بوک، در توییتی نوشت: «این ممنوعیت شامل هرگونه آگهی تبلیغاتی است که یک شیوه خاص رأی‌گیری را ذاتاً جعلی یا فاسد بخواند، یا با استناد به خبر چند حادثه محدود تقلب، نتیجه انتخابات را به طور کلی نامشروع جلوه دهد.» 

تبلیغاتی که فیس‌بوک ممنوع کرده است، شامل موارد زیر است: 

تبلیغاتی که رأی دادن یا مشارکت در سرشماری را بی‌فایده/بی‌معنی جلوه می‌دهد و/یا به کاربران توصیه می‌کند رأی ندهند یا در سرشماری شرکت نکنند.

تبلیغاتی که هر روش قانونی را مانند رأی‌گیری از طریق پست یا رأی غیابی یا فرآیند شمارش آرا غیرقانونی می‌خواند. 

آگهی‌هایی که با استناد به‌ عدم‌تعیین نتایج انتخابات در روز آخر رأی‌گیری و تأخیر در اعلام نتایج جهت تکمیل شمارش همه آرا ماخوذه، نتیجه انتخابات را جعلی یا فاسد بخواند.

تبلیغاتی که ادعا می‌کند تقلب در رأی‌گیری گسترده است.

آگهی‌هایی که ادعا می‌کند تاریخ انتخابات یا سازوکار انتخاب رئیس‌جمهور می‌تواند با راهکارهایی که در قانون اساسی یا قانون فدرال پیش‌بینی نشده است، تغییر یابد.

تبلیغاتی حاوی ادعاهای زودرس پیروزی در انتخابات.

تبلیغاتی که با توصیه بهداشتی مقامات درباره رأی دادن ایمن مغایرت داشته باشد.

اندی استون، سخنگوی فیس‌بوک نیز در توییتر گفت: «فیس‌بوک مانع تبلیغات سیاسی حاوی ادعای پیروزی پیش از اعلام نتایج انتخابات ۲۰۲۰ خواهد شد.» 

در اوایل ماه سپتامبر مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک از اقدامات این شرکت برای حفظ امنیت انتخابات خبر داده بود. 

آقای زاکربرگ در یک پست فیس‌بوکی نوشت: «اگر هر نامزد یا کارزار انتخاباتی قبل از اعلام قطعی نتایج اعلام پیروزی کند، ما برچسبی به آن پست اضافه خواهیم کرد حاوی این پیام که نتایج رسمی هنوز در دست نیست، بعد مردم را به سمت نتایج رسمی هدایت خواهیم کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعیه‌ها در شرایط حاد سیاسی صادر می‌شوند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بارها به رأی‌گیری از طریق پست که به دلیل شیوع ویروس کرونا محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، حمله کرده است. 

ترامپ در سپتامبر توییت کرد: «با رای‌گیری از طریق پست، تقلب خواهند کرد. به واسطه وجود متقلبان، این شیوه رأی‌گیری برای این کشور بسیار خطرناک است. رأی پستی را می‌روند و جمع می‌کنند. آن‌ها در بسیاری از موارد کلاهبرداری می‌کنند. آن‌ها باید رأی دهند. در ضمن، برای رأی دادن رأی‌هندگان باید کارت شناسایی داشته باشند.» 

این ادعا متکی به هیچ شاهدی نیست، و توییت آقای ترامپ حاوی این ادعا در ماه اوت توسط توییتر برچسب «گمراه‌کننده» گرفت، اما توییتر آن را «به دلیل ارتباط آن به بحث عمومی» حذف نکرد.  

آقای ترامپ، با این که خود حامیانش را به تقلب در انتخابات تشویق کرده است، ادعاهای بی‌اساس زیادی در مورد تقلب گسترده در رأی‌گیری طرح کرده است. 

ماه مه گذشته، وقتی آقای ترامپ  درباره این موضوع توییت کرد، توییتر آن را به دلیل داشتن «اطلاعات بالقوه گمراه‌کننده» برچسب‌گذاری کرد. 

بر اساس مطالعه سال ۲۰۱۷ مرکز برنان برای عدالت، میزان تقلب در شمارش آرا در کل ایالات متحده بین ۰.۰۰۰۰۴ درصد (چهار تقلب در ده میلیون رأی) تا ۰.۰۰۰۰۹ درصد  (۹ تقلب در ده میلیون رأی) است. 

ایالت اورگان که از سال ۲۰۰۰ انتخابات پستی را برگزار کرده است، تا به حال تنها ۱۴ رأی متقلبانه پستی را گزارش کرده است. 

فیس‌بوک همچنین در حال برنامه‌ریزی برای مقابله با ناآرامی‌های بالقوه خشونت‌آمیز پس از انتخابات ایالات متحده است، زیرا آقای ترامپ گفته است که این انتخابات «نادرست‌ترین و تقلبی‌ترین انتخابات در تاریخ» خواهد بود. 

 در ماه اوت، وی طی یک راهپیمایی مبارزاتی در ایالت ویسکانسین به هوادارانش گفت: «اگر در انتخابات شکست بخوریم، تا به این دلیل است که آن‌ها تقلب کرده‌اند.» 

 

© The Independent