هشدار فیس‌بوک و توییتر درباره کمپین چین علیه معترضان هنگ‌کنگی

صدها حساب کاربری عوامل حکومت چین به خاطر نشر اطلاعات جعلی مسدود شده است

PHILIP FONG / AFP

فیس‌بوک و توییتر این بار برای حمایت از معترضان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی به میدان آمده‌اند. توییتر اعلام کرده که ۹۳۶ حساب کاربری را که تحت حمایت مستقیم حکومت چین مشغول نشر سازمان‌یافته اطلاعات جعلی و گم‌راه‌ کننده بوده‌اند، مسدود کرده است.

در بیانیه توییتر تاکید شده که این حساب‌ها همه تلاش خود را برای منحرف کردن توجه معترضان و زیر سوال بردن مشروعیت اعتراضات سیاسی تحول‌خواهان هنگ‌کنگی به کار بسته‌اند.

کمپانی توییتر اعلام کرده «شواهد متقن و معتبری» در دست دارد که نشان می‌دهند «یک عملیات سازمان‌یافته با حمایت مستقیم حکومت چین علیه معترضان هنگ‌کنگی در جریان است.» این اکانت‌ها پرشمارند و کاملا هماهنگ ‌شده عمل می‌کنند.

در هفته گذشته بیش از ۱/۷ میلیون نفر از معترضان هنگ‌کنگی به خیابان‌ها آمدند تا به صورت صلح‌آمیز اعتراض خود را به مداخله‌جویی‌های جمهوری خلق چین نشان دهند که از سال ۱۹۹۷ کنترل سیاسی این مستعمره سابق بریتانیا را به دست گرفته است.

اعتراضات سیاسی در هنگ‌کنگ از ماه ژوئن و در پی ارائه طرحی آغاز شد که بر اساس آن امکان استرداد متهمان به جرایم در هنگ‌کنگ به چین فراهم می‌شد. طرحی که در پی اعتراضات گسترده هنگ‌کنگی‌ها حالا به حالت تعلیق درآمده است.

فیس‌بوک علیه چین، دست در دست توییتر

پس از انتشار بیانیه توییتر، فیس‌بوک با انتشار پستی اعلام کرد با رهنمودهایی که از توییتر دریافت کرده، وارد عمل شده است.

هر دو‌ کمپانی فیس‌بوک و توییتر پس از جنجال‌های مرتبط با برد سوال‌ برانگیز دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحت فشارهای سنگین‌اند تا با نشر محتوای جعلی و اطلاعات گم‌راه‌کننده روی پلت‌فرم‌های خود به جد مقابله کنند.

عوامل وابسته به دولت چین با بازنشر محتوای تولید شده در رسانه‌های دولتی این کشور روی توییتر، سعی دارند اعتبار اعتراضات تحول‌خواهان هنگ‌کنگی را زیر سوال ببرند. این در حالی است که توییتر در چین فیلتر است. اکثر حساب‌های مشکوک و مشغول به انتشار محتوای مسموم علیه هنگ‌کنگ، از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند تا ناشناس بمانند و ترافیک داده‌هایشان هم رمزگذاری شود.

اگرچه ۹۳۶ اکانت از سوی توییتر بسته شده، این کمپانی اعلام کرده این حساب‌های کاربری بخشی از یک کمپین گسترده‌تر برای انتشار هرزنامه‌ها و اطلاعات جعلی‌اند که چیزی حدود ۲۰۰ هزار اکانت را در بر می‌گیرد.

توییتر همچنین اعلام کرده در پی این اقدامات دولت چین و بازوهای رسانه‌ای این حکومت کمونیستی، «از این پس از پذیرش تبلیغات از سوی رسانه‌هایی که به لحاظ مالی و یا محتوایی تحت کنترل دولت چین هستند، خودداری خواهد کرد.»

در بیانیه توییتر مستقیما نام هیچ رسانه‌ای ذکر نشده، اما گفته شده این دسته از رسانه‌ها از حالا فقط می‌توانند برای برقرای ارتباط با مخاطبان‌شان از این سرویس مایکروبلاگینگ بهره بگیرند و از موهبت تبلیغات محروم خواهند شد.

از سوی دیگر، فیس‌بوک پنج صفحه، سه گروه و پنج حساب کاربری را به خاطر ‌رفتار بی‌اصالت هماهنگ‌شده مسدود کرده است. صفحات مسدود شده بیش از ۱۵ هزار فالوئر داشتند.

ناتانیل گلایشر، مدیر سیاست‌های امنیت سایبری فیس‌بوک می‌گوید: «این صفحات، گروه‌ها و اکانت‌ها را نه به خاطر محتوایی که منتشر می‌کردند، که به خاطر نوع رفتارشان مسدود کرده‌ایم.»