پاکستان: برقراری صلح در افغانستان به سود ما است

«برای پایان جنگ در افغانستان یک فرصت استثنایی و واقعی در اختیار داریم»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان- AFP PHOTO /PAKISTAN MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS

رئیس جمهور پاکستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان حمایت کشورش را از ختم جنگ، تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان اعلام کرد و گفت که پاکستان از جنگ در افغانستان متضرر و از صلح آن نفع می‌برد.

روز چهارشنبه، ۹ مهر، عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در اسلام آباد گفت: «دولت و رهبری پاکستان به صورت همه‌جانبه از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کنند. پاکستان طرفدار پایان جنگ و تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان است، زیرا پاکستان از جنگ در این کشور متضرر اما از صلح آن نفع می‌برد.»

آقای علوی تاکید کرد: «پاکستان خواهان ادامه همکاری‌های خود با دولت افغانستان در زمینه‌های آموزش، تحصیلات عالی، فناوری معلوماتی و بهداشت عمومی است. ما می‌خواهیم که میزان تجارت ما با افغانستان افزایش پیدا کند و با تامین صلح در این کشور خواهان وصل شدن آسیا به آسیایی مرکزی هستیم.»

او افزود: «ما به اراده و تصمیم مردم افغانستان احترام می‌گذاریم و برای حکومت و مردم این کشور سعادت و خوشبختی می‌خواهیم و آرزو داریم که با تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان زمینه بازگشت عزتمندانه مهاجرین افغان از پاکستان به کشورشان فراهم شود.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان نیز در دیدار با رئیس جمهور پاکستان از حمایت این کشور از تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان ابراز قدرانی کرد و خواستار همکاری‌های بیشتر شد و افزود: «ختم جنگ، تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان از اولویت‌های مردم ماست. صلح و ثبات دائمی زمینه همکاری، رشد تجارت و توسعه میان افغانستان و پاکستان و کل منطقه است. مردم افغانستان خواهان روابط نیک با تمام همسایه‌های خود به ویژه جمهوری اسلامی پاکستان‌اند.»

آقای عبدالله بار دیگر بر حمایت کشورهای منطقه و جهان از روند صلح بین‌ الا‌فغانی تاکید کرد و گفت: «ما برای فائق آمدن بر مشکلات و پایان جنگ در افغانستان یک فرصت استثنایی و واقعی در اختیار داریم، امیدواریم با پشتیبانی داخلی و حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی بتوانیم این ‌بار به صلح و ثبات دائمی دست یابیم.»

در همین حال، عمرخان، صدراعظم پاکستان در دیدار که با آقای عبدالله عبدالله، با تاکید بر ختم جنگ و تامین صلح پایدار در افغانستان گفت: «تامین صلح و ثبات در افغانستان به نفع پاکستان است و ما از آن سود بیشتری خواهیم برد و برای کشور ما منافع اقتصادی زیادی خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمران خان گفت: «پاکستان از کاهش خشونت‌ها، برقراری صلح، آتش‌بس پایدار و سراسری در افغانستان حمایت می‌کند و ما دیدیدم که نخستین دور آتش‌بس در افغانستان چگونه موجب شادمانی افغان‌ها شد و می‌دانیم که بدترین سناریو برای مردم افغانستان تداوم جنگ و خشونت‌ها است.»

شماری از آگاهان سیاسی افغان سفر عبدالله عبدالله، را به کشور پاکستان که گفته می‌شود حامی اصلی گروه طالبان است، به فعال نیک گرفته‌اند و می‌گویند که آروز همه است که سفر آقای عبدالله، بتواند روابط خوب و صادقانه‌ا‌ی میان دو کشور ایجاد کند و پاکستان پس از این حامی طالبان نه، بلکه حامی روند مذاکرات و تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان باشد.

قیوم اتل، آگاه سیاسی: «من شخصا احساس می‌کنم که پاکستان این‌بار واقعا تلاش دارد که صلح در افغانستان تامین شود. به نظر من، دولتمردان پاکستان فهمیده‌اند که بدون شک، جنگ و بی‌ثباتی در افغانستان دامن آن کشور را نیز می‌سوزاند. اکنون که فرصت طلایی (مذاکرات دوحه)، به وجود آمده تلاش می‌کنند که حسن نیت‌شان را نشان دهند و بگویند که حامی تروریسیم نیستند بلکه حامی صلح و ثباتند. من آرزو دارم که سفر آقای عبدالله بتواند صفحه تازه و مفیدی را در روابط دو کشور باز کند و افغانستان به صلح برسد.»

شهیم طوطاخیل، آگاه سیاسی دیگر نیز می‌گوید: «از سخنان و وعده‌های مسؤولین درجه یک پاکستان چنین برداشت می‌شود که تلاش دارند روابط‌شان را با افغانستان بهتر کنند و در کامیاب ساختن روند صلح نفشی مثبت برای افغانستان ایفا کنند. ما بارها گفته‌ایم که دولتمردان افغانستان وقت‌شان را با طالبان تلف می‌کنند که از آنان می‌خواهند تا صلح کنند. باید با پاکستان گفت‌وگو شود، زیرا پاکستان خاستگاه و جایگاه اصلی طالبان است و این را همه می‌داند. حالا باید از پاکستان خواست تا نیتش را در قبال روند صلح و ختم جنگ در افغانستان در عمل نشان دهد و طالبان را مجبور کند که با دولت افغانستان به توافق سیاسی برسند. ما دیگر خواست کلانی از پاکستان نداریم.»

بیشتر از