مالک تسلا: نه خودم واکسن کرونا می زنم، نه فرزندانم

حدود یک پنجم آمریکاییان می‌گویند که با تزریق هر واکسنی مخالفند

ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا- JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

ایلان ماسک میلیاردر و غول تجارت می‌گوید که او و خانواده‌اش قصد ندارند زمان تزریق همگانی، واکسن کرونا بزنند. 

مدیرعامل شرکت تسلا که سرمایه‌اش ۶۸ میلیارد دلار گزارش شده است، قوانین قرنطینه ایالات متحده را نیز به باد انتقاد گرفت در حالی که برخی متخصصان می‌گویند این مقررات توانسته جان هزاران نفر را نجات دهد. 

وی گفت، این همه‌گیری «ایمان من به انسانیت را زیر سؤال برده است» زیرا مردم «غیرمنطقی» شده‌اند. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اصرار دارد تا واکسن پیش از انتخابات ماه نوامبر آماده شود. اما با توجه به این که گزینه‌های اصلی واکسن هنوز در مراحل آزمایشی هستند، احتمال می‌رود تزریق این واکسن تا بهار و تابستان سال ۲۰۲۱  آماده نشود. 

حتی با این وضعیت هیچ تضمینی وجود ندارد که واکسن برای مقابله با بیماری‌ای که  گفته می‌شود حدود یک میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده، مؤثر واقع شود. 

آقای ماسک ۴۹ساله در گفت‌وگو با خبرنگار «کارا سویشر» در یک قسمت از برنامه رادیویی نیویورک تایمز به نام «سووی» (Sway) اظهار داشت که قصد واکسن زدن ندارد زیرا او و فرزندانش «در معرض خطر ویروس کرونا نیستند.» 

البته مشخص نشد منظور آقای ماسک (که به تازگی از همسرش گریمز ۳۲ساله صاحب یک فرزند پسر شده است) از این که می‌گوید او و خانواده‌اش در معرض خطر ویروس کرونا نیستند، چیست. 

اما داده‌ها حاکی از آن است که میزان مرگ‌ومیر در میان افراد مسن‌تر و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و چاقی مفرط دارند، بیشتر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طی مصاحبه با نیویورک تایمز که روز دوشنبه منتشر شد، آقای ماسک با صراحت پیرامون همه‌گیری صحبت کرد و محدودیت‌های ناشی از قرنطینه را هم مورد انتقاد و نکوهش قرار داد. 

او اظهار داشت: «اساسا کار درست این است که نباید کل کشور را قرنطینه کنیم بلکه من فکر می‌کنم تنها کسانی که در معرض خطر هستند، باید تا زمان رفع این بحران قرنطینه شوند.» 

آقای ماسک در گذشته نیز چنین نظرات مشابهی را ارائه کرده بود. وی در یک مصاحبه جداگانه‌ با نیویورک تایمز در ماه ژوئیه، در معرض خطر بودن کودکان و افراد جوانی که مصونیت ندارند و امکان دارد به سختی بیمار شوند را نادیده گرفته بود. 

این کارآفرین متولد آفریقای جنوبی در بین خیل فزاینده آمریکایی‌هایی است که می‌گویند حتی زمانی که یکی از گزینه‌های واکسن به تایید مقامات بهداشتی برسد، واکسن نخواهند زد. 

حدود ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر ایپسوس موری (Ipsos MORI) گفتند زمانی که واکسن کرونا در دسترس قرار گیرد، قصد ندارند واکسن بزنند. 

طبق این نظرسنجی حدود یک پنجم افراد گفته‌اند که به طور کلی با واکسن مخالفند.

© The Independent

بیشتر از جهان