بریتانیا، لوکاشنکو و پسرش را تحریم کرد

لوکاشنکو اولین رهبر کشوری است که براساس قانون حقوق بشر بین‌المللی تحریم می‌شود

«رژیم الکساندر لوکاشنکو مسئول نقض حقوق بشر شخصیت‌های اپوزیسیون، رسانه‌ها و مردم بلاروس در جنبش‌های اعتراضی علیه انتخابات تقلبی است»-BELTA / AFP

بریتانیا در اقدامی مهم در راستای معیارهای تنبیهی بین‌المللی در پاسخ به استمرار نقض حقوق بشر در بلاروس، تحریم‌هایی را روی الکساندر لوکاشنکو، پسرش و شخصیت‌های برجسته رژیم این کشور وضع کرده است.

رهبر بلاروس، فرزندش ویکتور، و ایگور یرگینکو، رئیس دفتر رئیس جمهور، از جمله هشت فردی هستند که به خاطر نقش داشتن در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات پس از انتخابات با توقیف دارایی و ممنوعیت سفر رو‌به‌رو شده‌اند.

لوکاشنکو اولین رهبر کشوری است که تحت قانون حقوق بشر بین‌المللی مورد تحریم قرار می‌گیرد. دولت بریتانیا این قانون را برای مقابله با افرادی که به نقض حقوق بشر متهم هستند وضع کرده است. بر اساس این قانون، افراد تحریم شده اجازه ورود به بریتانیا را نداشته و نمی‌توانند از طریق بانک یا فعالیت تجاری در این کشور پول جا به جا کنند.

دولت کانادا نیز تحریم‌های مشابهی را علیه دولت بلاروس وضع کرده است. وزیر خارجه بریتانیا، دومینیک راب، گفت: «امروز کانادا و بریتانیا با وضع تحریم علیه رژیم جعلی و زورگوی الکساندر لوکاشنکو پیام روشنی را به وی رساندند. ما نتایج این انتخابات تقلبی را قبول نداریم. کسانی که به سرکوب خشونت‌بار مردم بلاروس پرداختند باید مسئول شناخته شوند و ما بر ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشر خود پایبندیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر امور خارجه در لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم الکساندر لوکاشنکو مسئول نقض حقوق بشر شخصیت‌های اپوزیسیون، رسانه‌ها و مردم بلاروس در جنبش‌های اعتراضی علیه انتخابات تقلبی است.»

در این بیانیه آمده: «به رغم تماس‌های بی‌شمار از سوی جامعه بین‌المللی، او حاضر به گفتگو با اپوزیسیون نشده و در عوض فشار خشونت‌بار خود را مضاعف کرده است».

افراد مورد تحریم عبارتند از لوکاشنکو، پسرش و مشاور امنیت ملی ویکتور لوکاشنکو، ایگور پترویچ سرگینکو، رئیس دفتر رئیس جمهوری، یوری کارایف، وزیر کشور و ژنرال کل میلیشا، الکساندر بارسوکوف، معاون وزیر کشور و رئیس پلیس امنیت، یوری نازارنکو، معاون وزیر کشور و فرمانده ارتش داخلی، خازالبک اتابکوف، جانشین فرمانده ارتش داخلی وزارت کشور، و دیمیتری بالابا فرمانده واحد پلیس ویژه مینسک.

بریتانیا پیش‌تر از طریق سازمان امنیت و همکاری اروپا اقدام به تشکیل گروهی بین‌المللی برای تحقیق روی انتخابات و خشونت‌های پس از آن در بلاروس کرد. دولت بریتانیا همچنین حمایت مالی از گروه‌های حقوق بشری، رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی مستقل در بلاروس را به ۱.۵ میلیون پوند افزایش داده که ظرف دو سال آینده انجام خواهد شد.

اقدام کانادا و بریتانیا پس از دیدار رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، و رهبر اپوزیسیون بلاروس، سوتلانا تیخانوسکایا صورت می‌گیرد که در اثر فشار لوکاشنکو مجبور به ترک کشور به لیتوانی شد.

مکرون پس از این ملاقات در ویلنوس گفت: «ما گفتگوی بسیار خوبی داشتیم و حالا باید دست به کار شویم و از مردم بلاروس حمایت کنیم و این کار را خواهیم کرد». خانم تیخانوسکایا نیز افزود: «او گفت که زمان اهمیت فراوانی دارد چرا که بسیاری از مردم از رژیم به عذاب آمده‌اند، بسیاری از مردم به زندان افتاده‌اند، و او هر کاری می‌کند که زندانیان سیاسی آزاد شوند ... از ما دعوت شده که در مجلس فرانسه صحبت کنیم و ما این دعوت را پذیرفتیم».

در مسکو اما، ولادمیر پوتین مداخله خارجی در امور بلاروس را محکوم کرد و گفت: «بلاروس در وضعیت دشواری قرار گرفته، فشار خارجی پس از انتخابات ریاست جمهوری وضعیت پیش‌بینی نشده‌ای را ایجاد کرده است».

© The Independent

بیشتر از جهان