اولین مناظره ترامپ و بایدن: تبادل آتش انتقاد و اتهام

ترامپ تکرار کرد، اگر نتیجه انتخابات به زیانش باشد کار را به دیوان عالی خواهد کشاند

نخستین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن-SCOTT OLSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

اولین مناظره نامزدهای رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه شنبه شب به وقت محلی (بامداد چهارشنبه به وقت ایران) در شهر کلیولند، مرکز ایالت اوهایو برگزار شد.

این مناظره در بیشتر دقایق حالت دعوا و پرخاش به خود گرفت. دونالد ترامپ و جو بایدن پیوسته به میان حرف هم دویدند و گفته‌های رقیب را دروغ خواندند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت که احتمال تقلب در آرای پستی بسیار زیاد است و به همین دلیل، اگر نتیجه انتخابات به سود او نباشد، موضوع را به دیوان عالی خواهد برد که اکثریت قضات آن در حال حاضر از جمهوری‌خواهان هستند.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات، آقای ترامپ را متهم کرد که تنها هدفش دلسرد کردن مردم از رای دادن است. او بارها رو به دوربین، مردم آمریکا را مستقیما مورد خطاب قرار داد و از آنها خواست به هر طریق ممکن رای بدهند تا «سرنوشت کشور را در دست خود بگیرند و نگذارند این وضع چهار سال دیگر ادامه پیدا کند.»

شش موضوع اصلی که در مناظره یک و نیم ساعته مطرح شد، سابقه دو نامزد، دیوان عالی کشور، کووید-۱۹، وضعیت اقتصاد، مسائل نژادی و خشونت در شهرها، و سلامت انتخابات بود. در این مناظره مسائل بین‌المللی تقریبا جایی نداشت،  و برنامه هسته‌ای ایران و توافق موسوم به برجام مطرح نشد.

جو بایدن آقای ترامپ را متهم به ندانم‌کاری در مقابل همه‌گیری ویروس کرونا کرد که تا کنون جان بیش از ۲۰۰ هزار آمریکایی را گرفته است. اتهام دیگر او به آقای ترامپ، دمیدن در آتش جدایی و ناآرامی‌های نژادی در آمریکا بود که ماههاست این کشور را فرا گرفته است.

آقای ترامپ در مقابل، دموکرات‌ها و آقای بایدن را متهم کرد که می‌خواهند حکومتی سوسیالیستی در آمریکا برقرار کنند و قصد دارند مذهب و آزادی‌ها و حق داشتن اسلحه را از شهروندان آمریکا بگیرند و شهرهای آمریکا را به آشوب بکشانند. آقای بایدن در مقابل گفت که رئیس جمهوری کنونی به جای فرونشاندن آتش تفرقه و اختلاف، می خواهد ناآرامی ادامه یابد تا مردم جرات رای دادن نداشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری آمریکا پسر آقای بایدن را متهم کرد که در سوءاستفاده مالی و زدوبند با دولت روسیه دست داشته‌است. جو بایدن در مقابل، با رد اظهارات آقای ترامپ، او را «سگ دست‌آموز» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواند.  

در زمینه اقتصاد نیز هر طرف دیگری را متهم به سوءمدیریت و به نابودی کشاندن کسب و کار در آمریکا کرد. آقای ترامپ بارها دولت باراک اوباما را که آقای بایدن معاون اولش بود، بابت آنچه «بدترین رکود اقتصادی آمریکا از سال ۱۹۲۰» توصیف کرد، به باد حمله گرفت. جو بایدن به رکود اقتصادی جاری در آمریکا و بیکار شدن سی میلیون نفر اشاره کرد و گناه آن را به گردن رئیس جمهوری کنونی انداخت.

گرداننده مناظره، کریس والاس، مجری تلویزیون فاکس نیوز بود. بر خلاف چهار سال پیش، مناظره‌های امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، با تماشاگرانی محدود – حدود هفتاد نفر -- برگزار شد و دو نامزد رقیب با هم دست ندادند.

پیشاپیش مناظره، آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از برتری حدود ۱۰ درصدی آقای بایدن در برابر رئیس جمهوری کنونی بود. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکا، آقای ترامپ بر خلاف رقیب دموکراتش برای مناظره تمرین نکرده بود و به شیوه بیان غریزی خودش تکیه داشت.

دونالد ترامپ هفته پیش آرای پستی را «یک مضحکه وحشتناک» خواند و تاکید کرد که اگر پیروز انتخابات نباشد، علیه نتایج انتخابات به دیوان عالی شکایت خواهد برد.

این دو رقیب انتخاباتی پیش از روز انتخابات در سوم نوامبر، دو مناظره دیگر نیز خواهند داشت. افزون بر این، مناظره ای میان مایک پنس، معاون آقای ترامپ، و کامالا هریس، نامزد آقای بایدن برای معاون اولی ریاست جمهوری، برگزار خواهد شد.