اعلام وضعیت فوق العاده در ایالت اورگن آمریکا

شهردار پورتلند: «گروه‌های راستگرای افراطی نماد نژادپرستی، عدم‌بردباری و نفرت هستند»

گروه «پراود بویز» که خود را «میهن‌پرست متعصب غربی» توصیف می‌کنند قصد دارند روز شنبه در ایالت اورگن راهپیمایی کنند-Maranie R. STAAB / AFP

فرماندار ایالت اورگن پیشاپیش تظاهرات راست‌گرایان افراطی در پورتلند اعلام وضع فوق‌العاده کرده است. انتظار می‌رود گروه‌هایی از جمله «پراود بویز» به دنبال ماه‌ها اعتراض علیه پلیس و دخالت ماموران فدرال در اوضاع، در این راهپیمایی شرکت کنند. 

کیت براون، فرماندار اورگن روز جمعه در یک کنفرانس خبری هشدار داد: «انتظار می‌رود تعداد چشمگیری از مردم به این تظاهرات بپیوندند – برخی از آن‌ها مسلح‌اند و برخی دیگر آماده ارعاب و آزار شهروندان اورگن خواهند بود.» 

مقامات پورتلند برآورد کرده‌اند که احتمالا تا ده هزار نفر به این تظاهرات خواهند پیوست. در پیش‌بینی این احتمال، اداره پارک‌ها و تفریحات پورتلند به استناد مقررات کووید۱۹ از صدور مجوز تظاهرات به گروه‌ها خودداری کرده است. 

فرماندار اورگن افزود: «در گذشته نیز این نوع تظاهرات اغلب به زدوخورد و گاه خونریزی انجامیده است.» 

در حالی که ماموران فدرال و پلیس مسلح در حال سرکوب اعتراضات ضدتبعیض نژادی علیه خشونت پلیس بوده‌اند، دونالد ترامپ و وزارت دادگستری‌اش  پورتلند را «منطقه هرج و مرج‌طلب» نامیدند. 

در این میان، گروه «پراود بویز» که خود را «میهن‌پرست متعصب غربی» توصیف می‌کنند قصد دارند در ارتباط با اعتراض‌های اخیر، به قصد تقبیح «تروریسم داخلی» در ده کیلومتری مرکز شهر راهپیمایی کنند. این در حالی است که سه کیلومتر آن طرف‌تر تظاهراتی در مخالفت با این راهپیمایی برنامه‌ریزی شده است.  

در اعلام وضع فوق‌العاده فرماندار براون هشدار داد که حضور این گروه موجب بروز «خطر فوری واختلال‌های مدنی می‌شود که ممکن است به جراحت یا تلفات جانی بینجامد.»  

او از برنامه ایجاد یک ساختار فرماندهی مشترک با دستگاه پلیس ایالتی، اداره پلیس پورتلند و دفتر کلانتری ناحیه «مالتنوما» پرده ‌برداشت که برای مقابله با این‌گونه رویداد‌ها ایجاد شده است. این برنامه به نهادهای یاد شده اختیار می‌دهد درصورت بالا گرفتن تنش از «نیروی متناسب» از جمله گاز اشک‌آور استفاده کنند. 

تد ویلر، شهردار پورتلند می‌گوید: «گروه‌های راستگرای افراطی و برتری‌طلبان سفیدپوست که قصد دارند روز شنبه به  پورتلند بیایند معرف بزرگ‌ترین تهدیدی هستند که تاکنون با آن روبه‌رو بوده‌ایم.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز جمعه گفت: «این گروه‌ها نماد و تقویت‌کننده نژادپرستی، عدم‌بردباری و نفرت هستند. این‌ها ارزش‌های شهر پورتلند نیست، و از آن‌ها استقبال نمی‌کنیم. نفرت جایی در پورتلند ندارد. آن‌ها فعالانه مقامات منتخب و دیگران را در جامعه ما تهدید کرده‌اند.» 

گروه «پراود بویز» که «مرکز حقوقی فقر در جنوب» (اس پی ال سی) آن را یک گروه نفرت‌پراکن می‌شناسد، در سال ۲۰۱۶ توسط گَوین مک اینِس، یکی از دو بنیانگزار رسانه «وایس» پایه‌گذاری شد.  

هرچند این گروه مدعی است که نماینده «نظرات ناشی از حس گناه در مورد احساسات ضدسفیدپوست» است و علیه «نماد افراط‌گرایانه برچسب سیاسی از جمله اجتناب شدید از به حاشیه راندن یا تحقیر اقلیت‌های قومی یا جنسی» و نیز جنبش «راستگرای افراطی» فعالیت می‌کند، اما بنیانگزار و اعضای این گروه از ناسیونالیسم طرفدار سفیدپوستان و نظرات فاشیستی از جمله ضدیت با مسلمانان و زن‌ستیزی طرفداری می‌کنند که اغلب به برخوردهای خشونت‌بار می‌انجامد. 

کَسی میلر، پژوهشگر و تحلیلگر ارشد در نهاد «اس پی ال سی» روز جمعه گفت گروه «پراود بویز» در میان یک «بلوک سیاسی راستگرا و فاشیستی» قرار دارد که در حال حاضر از طرف رئیس جمهور و حامیانش پشتیبانی می‌شود.  

خانم میلر می‌گوید این گروه همراه با گروه‌های راستگرای افراطی که انگیزه‌هایی مشترک دارند در میان چماقداران دستگاه رهبری (ترامپ) در ارتباط با انتخابات در سطح کوچه و خیابان هستند. او می‌افزاید: «آن‌ها هم‌زمان با رسانه‌های راستگرا و ساختار قدرت به رهبری ترامپ کار می‌کنند که درصدد سرکوبی معترضان و گرفتن انتقام سیاسی از نقاط مترقی کشور مثل پورتلند هستند.»  

کریستوفر رِی، رئیس پلیس فدرال (اف بی‌آی) در ماه فوریه در مورد «خشونت‌های افراط‌گرایانه با انگیزه نژادپرستی» به ویژه از طرف کاخ سفید هشدار داد و گفت این به اندازه خطرات ناشی از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی خارجی خطرناک است. 

اف بی‌آی در ابتدا گروه «پراود بویز» را یک گروه «افراطی» عنوان کرد اما  بعدها گفت به جای آن، روی «افرادی که دست به خشونت و اقدامات جنایتکارانه زده و امنیت ملی را به خطر می‌اندازند» تمرکز می‌کند. 

اداره پلیس فدرال درسال ۲۰۱۸ گفت: «اف بی‌آی ایدئولوژی را تحت تعقیب قرار نمی‌دهد.» 

فرد پری، تولیدکننده پیراهن‌های سیاه با مارک گیاه برگ بوی زرد رنگ است که «پراود بویز»  به عنوان لباس فرم خود انتخاب کرده است. راهپیمایی روز شنبه  آقای پری را بر آن داشت که بگوید این گروه «هیچ ارتباطی با ما ندارد و ما در مورد هرگونه سوءاستفاده غیرقانونی از نشان‌مان با وکلایمان در تماس هستیم.»  

فرد پری از سال ۲۰۱۹ فروش این پیراهن‌ها را در آمریکا متوقف کرد. این موسسه در بیانیه‌ای گفت: «ما این طرح را در آمریکا یا کانادا تا ختم ارتباط آن با پراود بویز عرضه نخواهیم کرد.»  

انریکه تریو، سازمان‌دهنده پراود بویز در توییتی نوشت که رویداد روز شنبه این گروه «مسالمت‌آمیز خواهد بود مگر آن که تحریک شوند.» 

او افزود: «مردم می‌توانند به ما اعتراض کنند. اما آن چه را قابل اغماض نیست و تحمل نمی‌کنم خشونت علیه کسانی است که در راهپیمایی شرکت می‌کنند.» 

فرماندار براون تاکید می‌کند که تظاهرکنندگان «حق دارند با مسالمت اجتماع کنند، و همه کس در اورگون حق دارد نظراتش را با آزادی بیان کند – حتی کسانی که اکثریت شهروندان اورگون با آن‌ها در ضدیت کامل هستند. 

اما اصل اول قانون اساسی به هیچ کس مجوز آسیب زدن یا کشتن کسی را به دلیل اختلاف نظر سیاسی نمی‌دهد. جایی که آزادی بیان با نفرت و انگیزه ایجاد خشونت همراه شود، من باید به عنوان فرماندار برای حفظ امینت عمومی اورگون هرچه می‌توانم بکنم.»

© The Independent