مشاور خامنه‌ای: هر کشوری کمک بخواهد پاسخ می‌دهیم اما پول آن‌را می‌گیریم

رحیم صفوی: «به ونزوئلا بنزین دادیم و شمش طلا گرفتیم و با هواپیما به ایران آوردیم»

این اظهارات رحیم صفوی در حالی است که پیش از این وزارت خارجه ایران دریافت شمش طلا از ونزوئلا در مقابل سوخت ارسالی از سوی ایران را رد کرده بود- AFP

دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور نیروهای مسلح، روز یکشنبه در مراسمی در باغ موزه دفاع مقدس واقع در تهران گفت، به «درخواست کمک» هر کشوری پاسخ می‌دهیم، اما پول آن را می‌گیریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی رحیم صفوی در حاشیه مراسم «تداوم دفاع مقدس در جبهه مقاومت» گفت: «می‌خواهیم تجربه دفاع مقدس را نه تنها به ملت‌های اسلامی، بلکه به دیگر ملت‌ها مانند ونزوئلا انتقال دهیم.»

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: «هر کشور مسلمان و غیرمسلمان که از ما کمک بخواهد، کمک می‌کنیم، اما از آنها پول می‌گیریم. به ونزوئلا بنزین دادیم و شمش طلا گرفتیم و با هواپیما به ایران آوردیم.»

این اظهارات رحیم صفوی در حالی است که پیش از این وزارت خارجه ایران دریافت شمش طلا از ونزوئلا در مقابل سوخت ارسالی از سوی ایران را رد کرده بود.

مشاور علی خامنه‌ای با اشاره به این که ونزوئلایی‌ها کمونیست هستند اما در برابر آمریکا ایستاده‌اند، گفت: «ما به آنها کمک‌های نرم‌افزاری و ایده می‌دهیم؛ مثلاً می‌گوییم چگونه بسیج مردمی را شکل دهند یا چطور حملات سایبری را دفع کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور ارشد علی خامنه‌ای خاطر نشان کرد که «ما هر کمکی به عراقی‌ها کردیم، دلار نقد گرفتیم. با سوری‌ها قراردادی امضا کردیم که در مقابل چیزهایی می‌گیریم. البته روس‌ها بیش از ما در سوریه استفاده می‌کنند.»

به گفته آقای صفوی، جمهوری اسلامی ایران در راستای «عمق‌بخشی» به دفاع از خود در مقابل آمریکا و اسرائیل اقدام می‌کند و همچنین برای مقابله با ائتلاف کشورهای غربی و عربی، در سوریه با روسیه ائتلاف کرده است.

اظهارات این مقام ارشد نظامی ایران در حالی عنوان می‌شود که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن، مانند اسرائیل و عربستان سعودی، منتقد سیاست‌های تهران در خاورمیانه هستند و آن را دخالت در امور دیگر کشورها می‌خوانند.

نگرانی‌ها از نفوذ منطقه‌ای ایران به حدی افزایش یافته است که موجب نزدیکی کشورهای عرب منطقه با اسرائیل شدهاست  و از آن به عنوان یکی از دلایل عمده توافق‌های امارات متحده عربی و بحرین با اسرائیل یاد می‌شود.

حضور ایران در کشورهای دیگر، همچنین موجب بروز نارضایتی‌هایی در بین مردم ایران شده است که معتقدند ثروت کشور به جای هزینه برای رفاه و ارتقای وضعیت اقتصادی آنها، خرج مردم کشورهای دیگر می‌شود.

در جریان اعتراضات مردمی چند سال گذشته در عراق و لبنان نیز شعارهایی علیه دخالت‌های ایران سر داده شده بود.

بیشتر از