جمهوری اسلامی نگران امنیت اماکن دیپلماتیک خود در عراق است

معترضان عراقی تا حد زیادی دلیل شرایط نابسامان این کشور را ایران می‌دانند

به نظر می رسد دیدار اخیر در راستای پیگیری دیدار گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق از ایران است - عکس از ایرنا

وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در دیدار با همتای عراقی خود، خواهان توقف حمله به کنسولگری‌ها و امکان دیپلماتیک ایران در عراق شد.

محمدجواد ظریف روز گذشته با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق، دیدار کرد و در مورد مسائل مختلف با او گفت‌وگو کرد. او در این دیدار حملات صورت گرفته به کنسولگری‌های ایران در نجف، کربلا و بصره را محکوم کرد و از عراق خواست تا امنیت این اماکن را تامین کند.

او این قبیل حملات را مغایر با «عزت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی» در عراق عنوان کرد.

ظریف همچنین با اشاره به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، در خاک عراق، مسئولیت دولت عراق در این زمینه را متذکر شد. در همین راستا وزیر خارجه عراق نیز اعلام کرد که اجازه استفاده از خاکش را برای مقابله با ایران نخواهد داد.

چندی پیش، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران سفر کرده بود. به نظر می‌رسد سفر اخیر فواد حسین نیز در راستای پیگیری توافق‌های گذشته الکاظمی با ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر در پی افزایش اعتراضات مردم عراق به شرایط نابسامان این کشور، تظاهرکنندگان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف را آتش زدند. پیش از آن نیز کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا مورد حمله قرار گرفت. همچنین حدود یک سال پیش از این وقایع کنسولگری ایران در بصره نیز توسط مردم معترض به آتش کشیده شد.

معترضان دخالت ایران در امور عراق را تا حد زیادی دلیل شرایط بد اقتصادی و سیاسی این کشور می‌دانند. آنها خواهان کوتاه کردن دست جمهوری اسلامی از این کشور هستند.

 

پس از سقوط صدام حسین، جمهوری اسلامی با استفاده از نیروهای نیابتی شیعه سعی کرده تا اهداف و منویات خود را در عراق پیاده کند. برخی از این گروه‌ها در دوران صدام حسین در ایران ساکن بوده‌اند و به نحوی خود را مدیون حکومت ایران می‌دانند. از این رو آنها در هنگام تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان نگاه‌شان به تهران است.

ایالات متحده و سایر کشورهای عربی، دخالت ایران در عراق را باعث ناامنی منطقه می‌دانند.

از زمانی که ایران در عراق حضور پیدا کرده، این کشور به ثبات و آرامش نرسیده است. به همین دلیل بسیاری از مردم عراق در برابر حکومت ایران موضع منفی دارند و سیاست‌مداران عراقی نزدیک به تهران را عامل عقب‌ماندگی عراق می‌دانند.

بیشتر از