ابراز شرمساری معاون وزارت ارشاد از مجسمه‌های قاسم سلیمانی

حکومت ایران پس از انقلاب حتی یک مجسمه‌ساز خوب معرفی نکرده است

مجسمه‌هایی که تا به حال از قاسم سلیمانی ساخته شده، مضحک و باعث تمسخر شده است – عکس از فضای مجازی

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انتقاد از ساخت مجسمه‌هایی که تا به حال از قاسم سلیمانی ساخته شده، آن‌ها را مایه شرمساری دانست.

مجتبی حسینی در یادداشتی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرد، با یادآوری نام بزرگان مجسمه‌سازی ایران مانند ابوالحسن صدیقی، ساخت مجسمه‌های گوناگون از قاسم سلیمانی در سراسر کشور را  مایه شرمساری دانست.

او در بخشی از یادداشت خود با مقایسه مجسمه‌های فردوسی و سعدی و پورسینا و.. با مجسمه‌هایی که از سلیمانی ساخته شده، ساخت مجسمه‌های فرمانده سابق سپاه قدس را دستاویز «تاختن دشمنان و عیب‌جویی منکران» عنوان کرد.

ابوالحسن صدیقی یکی از بزرگ‌ترین مجسمه‌سازان تاریخ ایران و از شاگردان کمال‌الملک بود که ساخت تندیس فردوسی در میدان فردوسی تهران، خیام در پارک لاله تهران و نادرشاه افشار در مشهد از جمله آثار اوست.

وی در ادامه با اشاره به این که مجسمه‌های ساخته شده، هیچ تناسب انسانی با شخص سلیمانی ندارد، این کار را باعث تاسف دانست.

حسینی در حالی لب به شکوه درباره ساخت مجسمه‌های مضحک قاسم سلیمانی باز می‌کند که معاونت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده دارد و یکی از مسئولان در این رابطه، خود اوست. او در این یادداشت بدون اشاره به این که چرا وزارت ارشاد طی چهار دهه گذشته نتوانسته است امکان بروز استعدادهای جدید را فراهم کند، تنها به انتقاد از نتیجه کار می‌پردازد. در واقع آقای حسینی باید دلیل ضعف در تولید هنرمندان قابل را، در عدم توجه حکومت جمهوری اسلامی به بخش «فرهنگ» و تاکید بر «ارشاد اسلامی» جستجو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی ترور قاسم سلیمانی، مجسمه‌های بسیاری از او توسط نهادهای حکومتی در سراسر ایران ساخته شد. این مجسمه‌ها در اکثر موارد به شدت نامتناسب و مضحک بودند به طوری که در فضای مجازی بسیار مورد تمسخر قرار گرفتند.

 

 

این موضوع واکنش‌های شدیدی نیز در پی داشت به طوری که وزیر ارشاد ساخت مجسمه قاسم سلیمانی در کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد. 

ماجرای مجسمه قاسم سلیمانی، این سوال را در ذهن‌ها متبادر کرد که آیا در کل ایران یک مجسمه‌ساز خوب وجود ندارد که حاضر به ساخت مجسمه قاسم سلیمانی باشد؟

به نظر می‌رسد دستان حکومت ایران در بخش هنری به شدت خالی است و آنها هیچ کس را برای ادامه پروپاگاند قاسم سلیمانی ندارند.  

بیشتر از