پهپاد خانگی دزدها را به دام می‌اندازد

منتقدان نقض حریم خصوصی از اختراع آمازون شاکی شده‌اند

یک پهپاد تحویل دهنده پیتزا در پرواز آزمایشی در هلند -  SEM VAN DER WAL / ANP / AFP

آمازون از یک پهپاد پرده‌برداری کرده است که در دور و اطراف خانه می‌گردد و درباره امنیت خانه کاربر اطمینان حاصل می‌کند. 

این امکان، از شاخه فرعی خانه هوشمند (اسمارت هوم)، موسوم به «رینگ» می‌آید. 

پهپادهای موسوم به دوربین «آلویز هوم»‌ (Always Home Cam) در یک مسیر از پیش تعیین شده پرواز می‌کنند، که آمازون می‌گوید می‌توانند بررسی کنند که آیا پنجره‌ها همچنان بسته‌اند و یا وسایل برقی آشپزخانه کار می‌کنند یا نه. 

دوربین «آلویز هوم»، ویدیو را به شکل زنده روی برنامک رینگ قرار می‌دهد و سپس به فرودگاه خود بازمی‌گردد تا باتری‌اش مجددا شارژ شود. 

جیمی سیمیناف، موسس رینگ، در مطلبی که در وبلاگ تارنمای آن نوشت، می‌گوید:‌ «چیزی که مدام از مشتری‌ها می‌شنوم، این است که می‌گویند چند دوربین رینگ در خانه‌شان دارند، اما گاهی پس از ترک خانه یادشان نمی‌آید که پنجره را بسته‌اند یا نه، و آرزو می‌کنند که ای کاش در آنجا دوربین داشتند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه نوشت:‌ «به جای ترغیب مشتریان به خرید دوربین‌های بیشتر و کارگذاشتن‌شان در نقاط بیشتر خانه، چطور است که این مشکل را با یک راه حل، برطرف کنیم؟»

پهپاد مورد استفاده دارای یک تکنولوژی مخصوص است که از برخورد به موانع نامنتظره پرهیز می‌کند، چرا که این پهپاد بسیار کوچک و سبک است و آمازون می‌گوید بعید است که در شرایط پیش‌بینی ناپذیر، موجب آسیب شود.

وقتی که «آلویز هوم کم» در حال شارژ شدن است، دوربین آن از نظر فیزیکی مسدود می‌شود، بنابراین تنها وقتی می‌تواند ضبط کند که در حال پرواز باشد. 

آمازون می‌گوید، وقتی که پهپاد در حال پرواز است، «طوری ساخته شده که صدا داشته باشد»، و بنا بر این واضح و قابل رویت است. 

این پهپاد به شکل دستی قابل کنترل نیست. به گفته آمازون، این قابلیت به این معنی است که تنها می‌تواند «آنچه برای شما مهم است»‌ ضبط کند و نگرانی احتمالی از این را که پهپاد هک شود و برای جاسوسی مورد استفاده قرار گیرد، از بین می‌برد. 

این ابزار با کیفیت ۱۰۸۰پی ضبط می‌کند، و می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود که به اختلال شناسایی شده توسط یک محصول دیگر رینگ، واکنش نشان دهد. 

با این حال، منتقدان نقض حریم خصوصی، این محصول را «نومیدکننده‌ترین محصول بازرسی خانگی» تا به امروز، توصیف کرده‌اند. 

سیلکی كارلو از «بیگ برادر واچ»، به بی‌بی‌سی گفت:‌ «مشکل می‌شود تصور کرد که چرا آمازون فکر می‌کند کسی طرفدار دوربین‌های اینترنتی پرنده مرتبط با یک کمپانی جمع ‌آوری داده‌ها در حریم خصوصی خانه خود باشد.» 

«اذعان بر نفوذی که محصولات آمازون بر جوامع و بازار رو به رشد نظارت دارند، مهم است.»‌

پیش‌بینی می‌شود که این ابزار، وقتی در آمریکا وارد بازار شود، با قیمت ۲۵۰ دلار عرضه شود. 

© The Independent

بیشتر از زندگی