ادعای جدید درباره ممنوعیت مبارزه ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی 

معاون سابق وزیر ورزش ایران می‌گوید مسئله مسابقه با اسرائیل اعتقادی است، نه سیاسی

سعید مولایی(چپ)، قهرمان جودوی جهان-Charly TRIBALLEAU / AFP

محمدرضا داورزنی، معاون سابق وزیر ورزش و یکی از نمایندگان ایران در دادگاه رسیدگی به پرونده فدراسیون جودوی جمهوری اسلامی ایران در سوئیس، می‌گوید ماجرای رویارو نشدن ورزشکاران ایرانی با نمایندگان اسرائیل  مسئله‌ای «سیاسی» نیست، بلکه «اعتقادی» است.  

داورزنی با اشاره به دادگاه حکمیت ورزش درباره تعلیق فدراسیون جودوی ایران به دلیل ممانعت از رویارویی سعید مولایی، قهرمان جودوی جهان، با حریف اسرائیلی، که ۱۰ روز پیش در سوئیس برگزار شد، گفت: «در هر شرایطی، شرایط جودوی ایران از وضعیت فعلی بدتر نخواهد شد.»

این درحالی است که فدراسیون جودوی ایران در حال حاضر «تعلیق» شده است و جودوکاران ایرانی حق شرکت در هیچ مسابقه‌ای ندارند. 

داورزنی درباره این دادگاه گفت: «بر اساس شکایتی که فدراسیون جودوی ایران بابت تعلیق (کرده بود)، دیوان حکمیت تشکیل جلسه داد و صحبت‌های هر دو طرف را گوش داد. قرار بر این شد که محتویات جلسه محرمانه بماند و یک ماه هم برای تفاهم به دو طرف فرصت داده شد. اگر بعد از این یک ماه توافق حاصل شد که هیچ، اگر هم نشد، دادگاه رای خود را اعلام کند.»

این مقام سابق در وزارت ورزش با اشاره به این که مسئله مسابقه ندادن با حریفان اسرائیلی تنها مختص به ایران نیست، مدعی شده است که «۲۰ کشور دیگر هم در دنیا هستند که ورزشکارانشان به خاطر مسایل اعتقادی این کار را انجام می‌دهند. بعضی از کشورها به خاطر برخی مسایل با کشور دیگری مسابقه نمی‌دهند.»

معاون سابق وزارت ورزش گفت: «در ۲۰ کشور دیگر این فشارها وجود ندارد و از این موضوع به عنوان یک ابزارعلیه ایران استفاده می کنند.» داورزنی افزود که موضوع مبارزه نکردن با حریفان اسرائیلی در ایران یک « قانون» نیست. 

با این حال، این مقام مسئول نگفته است که در هیچ‌یک از کشورهای دنیا به «دروغ» و یا «اجبار به شکست»، مانع مسابقه ندادن ورزشکاران خود نمی‌شوند. 

داورزنی که پس از برگزاری دادگاه در کشور سوئیس حاضر به مصاحبه با خبرنگار ایران اینترنشنال نشده بود، حالا و پس از گذشت ده روز، درباره دادگاه اظهارنظر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داورزنی ادعا کرد که «ما بارها به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کردیم و حتی در نامه‌ای که به امضای آقایان صالحی امیری و سلطانی‌فر رسیده بود، اعلام شد که ما کشوری هستیم که به منشور المپیک احترام می‌گذاریم. اما اگر این بخواهد ابزاری برای فشار علیه ما باشد و بخواهند مشکل کشور دیگری را حل کنند، درست نیست.»

مشخص نیست که این اما و اگرها در پذیرفتن منشور المپیک چه معنایی دارد و مسئولان ورزش ایران تاکنون هیچ موضع‌گیری مشخصی دراین‌باره نداشته‌اند. با این حال، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، همواره صراحتا موضع خود را در این ماجرا بیان کرده است و قویا اصرار به اجرای تحمیلی همین قانون نانوشته منع مبارزه ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی دارد. 

سال گذشته، در جریان مسابقات قهرمانی جودوی جهان در ژاپن، سعید مولایی، قهرمان جودوی جهان، با فشارهای مستقیم رئیس فدراسیون جودوی ایران و مقامات جمهوری اسلامی ایران مجبور به شکست مصلحتی در برابر حریفش شد و از دستیابی به مدال محروم شد. این ماجرا باعث شد که این قهرمان ایرانی به کشور آلمان پناهنده شود. 

ماجرای سعید مولایی نقطه مهمی در ورزش ایران پس از انقلاب بود و حال باعث شده است که فعالیت ورزش جودو در ایران به تعلیق بینجامد. 

بیشتر از ورزش