آنچه بایدن باید برای برنده شدن در مناظره انجام دهد

تحلیل‌گران می‌گویند اگر بایدن می‌خواهد برنده مناظره انتخاباتی باشد باید پیامی فراتر از «من ترامپ نیستم» داشته باشد

جو بایدن (راست)، نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا -Jim WATSON, Dominick Reuter / AFP

روز سه‌شنبه دونالد ترامپ و جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، در اولین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۰ رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

به انتخابات بی‌سابقه ریاست جمهوری در ایالات متحده نزدیک می‌شویم؛ انتخاباتی که در دوران همه‌گیری و در حالی برگزار می‌شود که مردم نگرانند که رئیس جمهوری فعلی برنامه داشته باشد بدون توجه به نتیجه انتخابات، همچنان در این سمت بماند. اما پیروزی در مناظره‌های انتخاباتی برای نامزدهای این دوره تبعات مثبت و منفی فراوانی خواهد داشت.

در این مناظره‌ها دونالد ترامپ قطعاً دل هواداران سفت و سختش را به دست خواهد آورد و آن‌ها هم قطعاً مدعی خواهند بود که او فارغ از عملکردش، پیروز میدان مناظره‌ شده است.

اما به نظر می‌رسد که آقای بایدن برای پیروزی در این مناظره‌ها و انگیزه دادن به هوادارانش، نباید فقط به تأکید بر این که مانند ترامپ نیست بسنده کند، چون هوادارانی دارد که یا حواسشان به کارنامه عملکردش است، یا منکوب قدرت رهبری و سخنوری آقای ترامپ هستند.

دکتر میچل مک‌کینی، استاد روابط سیاسی و مدیر مؤسسه روابط سیاسی دانشگاه میسوری، گفت احتمالاً آقای بایدن در این مناظره‌ها دست به دامان اعلام آمار و ارقام خواهد شد.

او گفت: «برنده این مناظره‌ها کسی است که جمهوری‌خواهان میانه‌رو و افراد مردد را سمت خود بکشد. بایدن افرادی را هدف قرار داده است که با اوباما ائتلاف کرده بودند، ولی در رأی دادن به کلینتون تردید کردند و جا زدند. بایدن می‌داند که باید رأی آن دسته از مردم، یعنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و لاتین‌‌تبار را به دست آورد و به دغدغه‌های آنان بپردازد؛ مخصوصاً طبقه کارگر ساکن کمربند زنگار که مانده‌اند به جمهوری‌خواهان رأی دهند یا دموکرات‌ها. کاملاً پیش‌بینی می‌کنم که بایدن به آن‌ها می‌پردازد.»

اقبال با بایدن یار بوده است که در اولین مناظره، نسبت به آقای ترامپ مزیت کوچکی دارد و این مزیت را خود رئیس جمهوری به او داده است.

آقای ترامپ هفته‌ها است که تیزفهمی آقای بایدن را هدف حملات خود قرار داده است و می‌گوید که قدرت ذهنی او رو به زوال است و حتی تا بدان‌جا پیش رفته است که می‌گوید آقای بایدن برای عملکرد بهتر حین مناظره‌های اولیه با سناتور برنی سندرز، دارو مصرف می‌کرده است.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای گفت: «به نظرم، شاید، پای مصرف دارو در میان باشد. این‌طور شنیده‌ام. یعنی احتمالاً دارو می‌خورد. نمی‌دانم چطور می‌شود کسی آنقدر حالش بد باشد که نتواند یک جمله را ادا کند. یعنی می‌گویم دیدید که در بعضی از آن مناظره‌ها کلی آدم روی صحنه بود. من آن موقع می‌گفتم، یعنی آخر چطور ممکن است بتواند ادامه دهد؟»

دکتر مک‌کینی معتقد است که این حمله‌های رئیس جمهوری ممکن است باعث شده باشد انتظارات مردم از آقای بایدن در این مناظره کمتر شود و همین موجب می‌شود که حتی اگر این معاون سابق رئیس جمهوری معمولی نیز ظاهر شود، زرنگ و مسلط جلوه کند.

دکتر مک‌کینی گفت: «هم خود ترامپ و هم طرفدارانش بارها و بارها بر این نکته تأکید کرده‌اند که بایدن نمی‌تواند دو جمله کامل را پشت سر هم ادا کند و اصلاً طاقت شرکت در ۹۰ دقیقه مناظره را ندارد و او را به مصرف دارو متهم کرده‌اند. این کارشان، عدول از قاعده معمول انتظار ایجاد کردن است که طبق آن، نامزدها معمولاً انتظارات مردم از خودشان را پایین می‌آورند و انتظارات از رقیبشان را بالا می‌برند. ترامپ برعکس این کار را کرده است. ترامپ همیشه از باهوش بودن خودش و ضعیف بودن بایدن صحبت می‌کند. با وجود انتظاراتی که ترامپ در طرفدارانش ایجاد کرده است، سخنرانی بایدن در مجمع تأثیرگذار جلوه کرد و حالا دست به دامان نظریه‌های توطئه‌ای شده‌اند از قبیل این که لابد بایدن دارو مصرف کرده یا سخنرانی را از قبل ضبط کرده بوده‌اند.»

او گفت که آقای بایدن برای استفاده از این انتظارات ایجاد شده، باید سعی کند از گاف دادن و اشتباه‌های لپی پرهیز کند تا روایت رقیبش تقویت نشود. با توجه به مناظره‌های اولیه آقای بایدن، دکتر مک‌کینی معتقد است که معاون سابق رئیس جمهوری بی هیچ مشکلی می‌تواند از پس این کار بر‌آید.

دکتر تاد گراهام، مدیر مناظره در دانشگاه ایلینوی جنوبی که برخی او را «پدر مناظره آمریکا» می‌دانند، معتقد است که آقای بایدن توانایی ذهنی خود را از دست نداده است، اما شاید نتواند سریع منظورش را بیان کند. او به مناظره قبلی معاون سابق رئیس جمهوری با آقای سندرز استناد کرد و گفت بایدن اگر در مناظره وقت بیشتری برای پاسخ دادن داشته باشد، می‌تواند حریف سرسختی باشد.

او گفت، آقای بایدن باید به سراغ موضوعات گسترده‌تر رود و زمان را هوشیارانه مدیریت کند.

دکتر گراهام گفت:: «بایدن در سرعت کمی می‌لنگد، نه در هوشمندی. توصیه من به او این است که وقتی درباره اتوبوس‌سواری همراه با اختلاط نژادی (باسینگ) یا جنبش «جان سیاهان مهم است» سؤال می‌کنند، یعنی بحث حقوق مدنی در میان است، بر مسایل کلان تمرکز کند و مسايل خردتر را رها کند. باید بیشتر بر کلیت‌ها تمرکز داشته باشد. پس باید به کلیت این موضوع بپردازد و وارد ریز مسايل نشود.»

او همچنین گفت که راهبرد بایدن روی صحنه، صحت‌سنجی حرف‌های آقای ترامپ است و هشدار داد که این رویکرد، راهکار خوبی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر گراهام گفت: «بایدن گفته است که قصد دارد صحت ادعاهای ترامپ را در زندگی واقعی بسنجد. نه، تو را به خدا این کار را نکن. بررسی‌ها نشان می‌دهد که صحت‌سنجی گفته‌های طرف احتمال دارد اثر معکوس بر مخاطب داشته باشد و باعث شود حرف‌های رقیب را باور کنند. اگر بایدن واقعاً بخواهد جزئیات حرف‌های ترامپ را صحت‌سنجی کند، باید کل وقت مناظره را به دفاع از خود بگذراند.»

هردوی این متخصصان مناظره معتقدند که بهترین راه پیش روی آقای بایدن برای پیروزی در مناظره‌ها این است که وقتی آقای ترامپ سعی می‌کند عصبانی‌اش کند، خونسرد باشد و به خاطر داشته باشد که اکثریت تماشاگران مناظره تصمیم خود را گرفته‌اند و هدفشان از تماشا این است که مطمئن شوند نامزد انتخابی‌شان قوی است و می‌تواند در انتخابات ماه نوامبر پیروز شود.

به گفته دکتر مک‌کینی، ۹۲ تا ۹۵ درصد مخاطبان این مناظره از اکنون تصمیم خود را گرفته‌اند و می‌دانند به چه کسی رأی خواهند داد. این دسته از مردم فقط می‌خواهند ببینند نامزدشان رهبری قدرتمند هست، یا نه.

دکتر مک‌کینی گفت: «تماشاگران مناظره‌ از خلال آن، تصویری از شخصیت نامزد مورد نظرشان به دست می‌آورند و می‌فهمند که قدرت رهبری آن نامزد چقدر است یا خواهد بود. این مسايل در کنار هم مهم است. بایدن از لایحه بیمه خدمات درمانی مقرون‌به‌صرفه (Obamacare) سخن می‌گوید، و در ادامه می‌گوید که پسر کوچکش در بیمارستان بستری شده بوده و پسر بزرگش در اثر ابتلا به سرطان جان باخته است. با این حرفش به مردم القا می‌کند که احساس همدلی دارد و رئیس جمهوری دلسوز و مهربانی خواهد بود. بدین ترتیب، نامزدها تصویر و شخصیتی از خود به رأی‌دهندگان ارائه می‌دهند و نشان می‌دهند چه نوع رهبری خواهند بود.»

© The Independent