تعهدات جسورانه‌ برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در نیویورک

هدف، محدود کردن گرم شدن کره زمین به میزان ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است

شرکت‌کنندگان امیدوارند به اهداف تعیین‌شده در توافق پاریس دست یابند-Chris J Ratcliffe / POOL / AFP

در ۲۱ سپتامبر، «کلایمت ویک ان‌وای‌سی» با هماهنگی سازمان ملل متحد گردهمایی سالانه خود را با شرکت سیاست‌گذاران، شرکت‌ها و فعالان اقلیمی برگزار کرد. این رویداد امکانی فراهم کرد برای جلب‌توجه به خواست فزاینده رهبران جهان و فعالان اقلیمی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار. در سال جاری، شماری از رهبران و شرکت‌های بزرگ [به‌صورت داوطلبانه] تعهدات عمده‌ای را درزمینهٔ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بر عهده گرفتند. از همه مهم‌تر، رئیس‌جمهور چین شی جین پینگ اعلام کرد که هدف چین دستیابی به وضعیتی است که تا سال ۲۰۶۰ انتشار دی‌اکسید کربن توسط این کشور به‌طور خالص به صفر برسد. این امر چین را در میان چندین اقتصاد مهم دیگر جهان، ازجمله اتحادیه اروپایی و بریتانیا قرار می‌دهد که خود را متعهد کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰ به آن موقعیت دست یابند. شرکت‌های بزرگی مانند والمارت، گوگل، مایکروسافت، آمازون و مورگان استنلی نیز تعهداتی را برای کاهش قابل توجه انتشار کربن متعهد شده‌اند.

تعهد چین به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

علاوه بر پذیرش تعهد برای رساندن خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر تا سال ۲۰۶۰، چین در اجرای توافق‌نامه اقلیمی پاریس که در سال ۲۰۱۵ توسط اکثر کشورهای جهان به امضا رسید، هدف کوتاه‌مدت بلندپروازانه‌تری را نیز متقبل شده‌ است که مطابق آن از سال ۲۰۳۰ به بعد انتشار گازهای گلخانه‌ای در چین رو به نزول خواهد گذاشت. پذیرش این تعهدات توسط چین با توجه به اینکه این کشور عمده‌ترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای است و پیش‌ازاین از تعیین تاریخی مشخص برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سر باز زده بود‌، یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود. موفقیت چین در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اهمیت فراوانی برای دستیابی به هدف توافق‌نامه پاریس برای محدود کردن گرم شدن کره زمین به میزان ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دارد. تحقق این هدف مانع از ایجاد تغییرات شدید اقلیمی مانند تغییرات بزرگ آب‌وهوایی و افزایش سطح دریاها خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این‌ها اهدافی واقعاً چالش‌برانگیز هستند و هنوز مشخص نیست که آیا چین قادر به دستیابی به آن‌ها باشد یا خیر. دستیابی به این اهداف مستلزم تغییرات اساسی در اقتصاد چین و الگوی مصرف انرژی در این کشور ازجمله قطع مصرف زغال‌سنگ است. این امر بخصوص حائز اهمیت است اگر در نظر آوریم که چین هم‌اکنون مصرف‌کننده نیمی از زغال‌سنگ در جهان است و همچنان به گسترش استفاده از این منبع انرژی فسیلی ادامه می‌دهد. تحلیل‌گران انتظار دارند که چین در برنامه پنج‌ساله چهاردهم اقتصادی خود كه به‌زودی منتشر می‌شود‌، جزئیات بیشتری را در مورد چگونگی دستیابی به این اهداف ارائه کند.

به‌ویژه درزمانی که ایالات‌متحده از توافق‌نامه پاریس خارج شده است، اعلام این تعهدات داوطلبانه توسط چین به‌خودی‌خود نشان‌گر هدف راهبردی این کشور برای پیشگامی در مقابله با تغییرات اقلیمی است. در نظر چین، مقابله با تغییرات اقلیمی همچنین یک فرصت اقتصادی برای استفاده از قابلیت‌های او به‌عنوان تولیدکننده و صادرکننده پیشرو فن‌آوری‌های انرژی‌های پاک محسوب می‌شود.

شرکت‌های بزرگ به اقدامات اقلیمی پیوستند

ازجمله دیگر تعهداتی که در این رویداد برای مبارزه با تغییرات اقلیمی پذیرفته شد، تعهدات چشمگیری است که شرکت‌های بزرگ برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بر عهده گرفتند. والمارت، شرکت بزرگ آمریکایی، متعهد شد كه تا سال ۲۰۴۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را در سراسر به صفر برساند. این هدف جاه‌طلبانه‌ای است، بخصوص ازآن‌جهت که والمارت قصد دارد با تغییرات داخلی در عملیات تجاری این شرکت خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را به صفر برساند و قصد ندارد با حمایت مالی از طرح‌های سبز خارج از این شرکت این هدف را محقق سازد. این امر مستلزم تأمین انرژی پاک (مانند انرژی خورشیدی) برای کلیه تأسیسات والمارت تا سال ۲۰۳۵ و برقی کردن کلیه وسایط نقلیه این شرکت ازجمله کامیون‌ها تا سال ۲۰۴۰ است.

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی نیز اعلام کرده است که قصد دارد انتشار خالص کربن حاصل از فعالیت‌های مالی خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند. این بانک همچنین متعهد شده است که منابع مالی خود را جهت کمک به گذار به یک اقتصاد کم‌کربن هدایت کند. این می‌تواند متضمن محدود کردن تأمین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی باشد.

هم‌زمان، گوگل اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انرژی موردنیاز برای تمام دیتاسنترهای و اداراتش را به‌طور صد در صد از محل انرژی‌های پاک تأمین کند. به گفته مدیرعامل گوگل، راهکارهای این شرکت شامل استفاده از انرژی باد و خورشید، افزایش استفاده از باتری برای ذخیره انرژی و همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی تقاضای انرژی خواهد بود.

شرکت‌های فوق‌الذکر تنها شرکت‌هایی نیستند که خود را به اقدامات اقلیمی متعهد کرده‌اند و شمار شرکت‌هایی که به این کارزار می‌پیوندند، همچنان رو به افزایش است. این حرکت پرشتاب تنها ناشی از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای اقدام در مورد مسائل اقلیمی و پاسخگویی به دغدغه‌های سرمایه‌گذاران و سهامداران نیست، بلکه ازجمله پاسخی است برای تخفیف ریسک اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیمی در آینده.

اهداف اقلیمی تعیین‌شده در توافق‌نامه پاریس قابل تحقق است

با تعهد چین در کنار اتحادیه اروپایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، امید بیشتری برای دستیابی به اهداف اقلیمی تعیین‌شده در توافق‌نامه پاریس وجود دارد، به‌ویژه اگر جو بایدن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود. جو بایدن قول داده است تا ایالات‌متحده را تا سال ۲۰۵۰ به هدف رساندن خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر متعهد کند. با کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای توسط چین‌، اتحادیه اروپایی و ایالات‌متحده و همچنین چند کشور کوچک‌تر، تقریباً دوسوم کاهش موردنیاز برای محدود کردن گرمایش کره زمین را به میزان ۱.۵ درجه سانتی‌گراد محقق خواهد شد. با این اوصاف، پرسش بزرگ این است که آیا تغییر سیاستی در ایالات‌متحده (بسته به نتایج انتخابات) اتفاق خواهد افتاد و اینکه آیا چین به تعهد خود پایبند خواهد ماند.

بیشتر از اقتصاد