پلیس ترکیه در مورد مرگ مشکوک خبرنگار روسی-آمریکایی تحقیق می‌کند

تحقیقات جنایی بعد از مرگ آندره ولتچک در استانبول آغاز شده است 

پلیس ترکیه تحقیقات جنایی به محل فرستاده شد که از همسرش و دو راننده‌شان بازجویی کنند-BULENT KILIC / AFP

پلیس ترکیه در حال تحقیق درباره مرگ به گفته‌شان «مشکوک» خبرنگاری روسی-آمریکایی است که روز سه‌شنبه و به هنگام گذراندن تعطیلات به همراه همسرش در استانبول درگذشت. 

آندره ولتچک که می‌گویند به «روزنامه‌نگاری تحقیقی» اشتغال داشته است وقتی خودرویی کرایه‌ای او و همسرش را به هتل محل اقامت‌شان رساند درگذشت. طبق گزارش‌ها همسرش که فکر می‌کرد او به خواب رفته است، سعی کرد از خواب بیدارش کند اما او واکنشی نداشت. 

رسانه‌های محلی به نقل از پلیس ترکیه گزارش دادند مینی وَن مرسدس ساعت ۵.۳۰ صبح و بعد از نه ساعت رانندگی از شهر سامسون در کنار دریای سیاه، ولتچک را به هتل محل اقامت‌شان در محله شیک کاراکویرسانده بود. 

پس از آن که پزشکان اعلام کردند ولتچک درگذشته است، پلیس تحقیقات جنایی به محل فرستاده شد که از همسرش و دو راننده‌شان بازجویی کنند. 

ولتچک ۵۷ ساله برای گاردین و سایر مطبوعات جریان اصلی مطلب می‌نوشت اما برای وبگاه‌های وایر قرن بیست‌ویکم و وترانز تودی هم مطلب می‌نوشت که اغلب دیدگاه‌های مبتنی بر توهم توطئه کرملین را منتشر می‌کنند. او بارها مهمان تلویزیون‌های دولتی روسیه و ایران بوده است. 

پلیس هنوز اعلام نکرده است به چه علت فکر می‌کند که مرگ وی مشکوک بوده است. 

چندین نفر از سرشناسان حوزه رسانه و خبرنگاران خارجی تاکنون در استانبول به قتل رسیده‌اند که معروف‌ترین‌شان جمال قاشقچی ستون‌نویس واشینگتن‌پست بود که او را در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سلاخی کردند. 

سعید کریمیان مدیر شبکه تلویزیونی و وبلاگ‌نویسی به نام مسعود مولوی که از مخالفان حکومت ایران بودند نیز از جمله کشته‌شدگان در ترکیه‌اند که به ضرب گلوله و ظاهراً توسط آدمکشان حرفه‌ای از پای درآمده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولتچک از مهاجران روسی ایالات متحده بود و سرسختانه و آشکارا از مسکو و پکن حمایت می‌کرده است. او در مصاحبه‌ای با روزنامه ملی‌گرای آیدین‌لینک ترکیه در تاریخ ۱۲ سپتامبر گفته بود که ترکیه به جای گرایش به غرب باید با چین و روسیه همراهی کند. 

او همچنین طبق توضیحاتی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است ظاهراً بیماری‌هایی نیز داشته است. 

او در تاریخ ۲۲ اوت در توییتر نوشت: «برای انجام سلسله سخن‌رانی‌هایی به اروپا آمدم و بر اثر خستگی مطلق از پا درآمدم. پاهایم تحمل وزن بدنم را نداشتند.» 

ولتچک ظاهراً در ماه‌های اخیر به اعتراضات جنبش موسوم به «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» در ایالات متحده و شورش ضددولتی در شیلی علاقه‌مند شده بود. 

او در ماه ژوئن نوشته بود: «سال‌ها است، ده‌ها سال است که رنج و درد جهانیان را مستندسازی می‌کنم و جنایات وحشتناک امپریالیسم غرب را برملا می‌کنم. هر چه را داشته‌ام از جمله سلامتی‌ام را بر باد داده‌ام. شمار اندکی از ما جسارت به خرج می‌دهند. خوشحالم که جسارت به خرج داده‌ام. اکنون جهانیان دارند بیدار می‌شوند.»

© The Independent

بیشتر از جهان