آیا موج دوم کرونا در افغانستان آغاز شده است؟

به نظر می‌رسید مسیر تهاجم ویروس کرونا به سمت مناطق مرکزی افعانستان است

آلودگی هوا و افزایش حساسیت‌های فصلی احتمال ایجاد موج دوم کرونا را در افغانستان افزایش داده است-WAKIL KOHSAR / AFP

پس از یک دوره دو سه ماهه کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا، در چند روز گذشته افزایش ملموسی در آمار مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به وجود آمده است. وزارت بهداشت گزارش می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده است. این ۴۹ مورد از میان بیش از ۲۰۰ مورد مشکوک به ویروس شناسایی شده است. بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در دو ماه گذشته مربوط به روز ۳۰ شهریور بود که ۱۲۵ مورد تازه ابتلا به این ویروس را نشان می‌داد. این آمار در حالی رو به افزایش گذاشته است که پیش از این در دو ماه گذشته بیشترین آمار ابتلا در یک روز در ماه‌های مرداد و شهریور به زیر ۲۰ مورد می‌رسید. وزارت بهداشت نیز به تازگی اعلام کرد که آماده مهار موج دوم ویروس کرونا است. احمد جواد عثمانی سرپرست وزارت بهداشت افغانستان که در آغاز این هفته به استان هرات در غرب افغانستان سفر کرده بود. در شهر هرات خطاب به خبرنگاران گفت که وزارت بهداشت تدابیر جدیدی را برای مهار موج دوم کرونا در دست دارد. به گفته عثمانی سردی، آلودگی هوا و افزایش حساسیت‌های فصلی احتمال ایجاد موج دوم کرونا را در افغانستان افزایش داده است. همین حالا با توجه به آمار‌های منتشر شده، نمودار ابتلا به ویروس کرونا به صورت ملموسی بالا رفته است. با این حال عثمانی تاکید کرد که حتی هجوم موج دوم کرونا برای افغانستان نباید نگران‌کننده باشد. او گفت با توجه به جوان بودن نسل افغان‌ها و کسب تجربه از موج اول، دولت افغانستان شیوه‌های کنترل و مدیریت موج دوم را به خوبی اجرا خواهد کرد.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: «با بهتر شدن وضعیت در افغانستان، دانشگاه‌ها و مدارس در این کشور دوباره فعال شدند که این مساله باعث شد تا آمار ابتلا به ویروس در حد بسیار خفیفی بالا برود. با این حال وزارت بهداشت توانست با قرنطینه موارد مبتلا در دانشگاه‌ها جلو گسترش را بگیرد.» براساس گزارش‌های منتشره، پس از باز شدن دانشگاه‌ها و مدارس، موارد ابتلا به کرونا در افغانستان در حدود چهار درصد افزایش یافت.

با این حال دولت افغانستان تصریح کرده است که با رعایت موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله لازم، این ویروس به خوبی قابل کنترل است.

اما اگر موج دوم کرونا شدت پیدا کند، کدام بخش‌های افغانستان بیشتر در معرض تهاجم ویروس قرار خواهد گرفت؟

بر اساس تحقیقی که وزارت بهداشت پس از کاهش نسبی موارد ابتلا به کرونا در افغانستان انجام داد، بیش از ده میلیون نفر در افغانستان به این ویروس مبتلا شدند. سهم شهر‌های بزرگ از جمله کابل، هرات، قندهار، بلخ و ننگرهار در این رابطه بیشتر از دیگر مناطق بود. به طور مثال بر اساس این تحقیق بیش از ۵۳ درصد مردم کابل به ویروس کرونا مبتلا شدند. اما در همین حال بخش‌هایی از افغانستان کمتر در معرض ویروس قرار گرفتند. از جمله مناطق مرکزی افغانستان به دلیل کوهستانی بودند و فاصله روستا‌ها از هم، کمتر به این ویروس مبتلا شدند. حالا به نظر می‌رسد مسیر تهاجم این ویروس به سوی مناطق مرکزی افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان علوم بهداشتی بر این باوراند که اگر جلو مبتلا شدن به حساسیت‌های فصلی از جمله آنفلوانزا‌های پاییزی گرفته شود، زمینه برای مهار کرونا نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل آقای غنی رییس جمهور افغانستان هفته گذشته به صورت مجازی با بیل گیتس صاحب شرکت مایکروسافت جهت کمک برای خرید واکسن‌ آنفلوانزا صحبت کرد. آقای گیتس افغانستان را در عرصه مبارزه با ویروس پولیو یا فلج اطفال کمک می‌کند و سالانه میلیون‌ها دلار جهت خرید واکسن پولیو برای افغانستان هزینه می‌کند. گفته می‌شود بیل گیتس در این صحبت وعده داد تا مقداری واکسن آنفلوانزا برای افغانستان خریداری کند.

با این‌که از چند روز گذشته، آگهی‌هایی برای حفاظت فردی از ویروس کرونا دوباره در رسانه‌های افغانستان منتشر شده است، اما در جامعه چنین به نظر می‌آید که ویروس کرونا دیگر در افغانستان وجود ندارد. به همین دلیل ساده‌ترین شیوه مبارزه با کرونا که همانا استفاده از ماسک است نیز مورد استفاده کسی قرار نمی‌گیرد.

بیشتر از