تا پیدا شدن واکسن کرونا، واکسن‌های دیگر را فراموش نکنید

از واکسن ذات‌الریه و زونا برای سالمندان گرفته تا سیاه‌سرفه برای زنان باردار لازم است

 واکسن زدن، نیاز به مداخله پزشکی و حضور در بیمارستان‌ها را کمتر می‌کند-AFP

تمدید برنامه سالانه آنفلوآنزا و بازتر کردن شرایط واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا برای مردم، نشان از اهمیت حفظ سلامت جامعه نزد دولت دارد.

شکی نیست که اجرای چنین برنامه گسترده‌ای برای واکسیناسیون مردم در بریتانیا با چالش‌هایی رو‌به‌رو خواهد شد. ولی این امر نباید باعث شود که فرصت محافظت از منابع ارزشمند بهداشتی و پزشکی خود را در زمستان امسال، و هر سال، نادیده بگیریم.

بسیاری از افراد آسیب‌پذیر در بریتانیا واجد شرایط گرفتن نوعی واکسن در مقابل بیماری‌های عفونی هستند؛ از ذات‌الریه و زونا برای سالمندان گرفته تا سیاه‌سرفه برای زنان باردار. ولی ظاهرا امروزه ما ارزش حقیقی چنین واکسیناسیون‌هایی را درک نمی‌کنیم و شاهد کاهش رجوع مردم برای مایه‌کوبی هستیم.

اهمیت واکسیناسیون کامل چیزی نیست که به آسانی قابل چشم‌پوشی باشد. اگر مردم از فرصت مایه‌کوبی برای بیماری‌هایی که واجد شرایط گرفتن واکسن رایگان هستند بیشتر و بیشتر استفاده کنند، به حفظ سلامت میلیون‌ها نفر کمک می‌کند و باعث می‌شود که سیستم بهداشت برای مواجهه با موج دوم احتمالی کووید-۱۹ آمادگی بهتری داشته باشد.

ولی سال گذشته در انگلستان، از هر هشت نفر افراد بالای ۶۵ سال فقط یک نفر واکسن ذات‌الریه زده است. برای جوان‌ترهایی که در دسته «دارای ریسک» قرار می‌گیرند، این نسبت در بیمارانی چون نارسایی مزمن کبد، به یک از چهار می‌رسد. و با این که سالمندان بالای ۷۰ سال، تا ۷۶ سالگی واجد شرایط واکسیناسیون رایگان زونا هستند، یک چهارم آنها هنوز واکسن نزده‌اند. حتی در مورد آنفلوآنزا هم بسیاری از واجدین شرایط، از جمله نیمی از افرادی که در دسته «ریسک بالا» قرار دارند نظیر زنان باردار یا کسانی که دچار بیماری‌های دیگر هستند، سال گذشته حاضر به زدن واکسن نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، امروزه بیماران بیش از همیشه از معنای «سلامت بودن» آگاهند و می‌خواهند حق انتخاب داشته باشند. و به همین دلیل همه ما، صنعت، دولت و سیستم بهداشت، باید دست به دست هم دهیم تا مردم را به استفاده از واکسیناسیون رایگان که برای حفظ سلامت ما آماده شده است، ترغیب کنیم، و برای جلوگیری از شلوغی مراکز پزشکی، به عرضه آنها بپردازیم. همچنین باید با شایعات بی‌پایه و دروغی که درباره واکسن در فضای مجازی منتشر می‌شود، مبارزه کنیم.

مردم باید بدانند که واکسن زدن یکی از ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از بیماری در زمستان است. پیام روشن است. جامعه‌ای مقاوم در مقابل بیماری‌ها، دور از دسترس نیست. هر جا که ممکن باشد، باید از هر واکسن بهره گرفت؛ از جمله واکسن آنفلوآنزا، ولی نباید فقط به آن اکتفا کرد. بالا بردن نرخ پذیرش واکسیناسیون نه تنها موجب حفظ سلامت و بهداشت جامعه می‌شود، بلکه نیاز به مداخله پزشکی و حضور در بیمارستان‌ها را کمتر می‌کند و فشار را از روی سیستم ملی بهداشت برمی‌دارد.

دکتر گیلیان الزبری رئیس پزشکی بخش واکسن شرکت فایزر در بریتانیا و ایرلند است.

© The Independent

بیشتر از زندگی