سودان در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل

مقامات امارات متحده عربی، آمریکا و سودان این هفته در ابوظبی ملاقات می‌کنند

عبد الفتاح عبد الرحمن البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان-Mazen Mahdi / AFP

گزارش رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که سودان و کویت به زودی به توافق صلح با اسرائیل ملحق خواهند شد. اسرائیل هیوم به نقل از مقامات سودان گزارش داد که نشست این هفته در ابوظبی با حضور مقامات سودان، آمریکا و امارات متحده عربی برگزار می‌شود و موضوع سودان در دستور کار این نشست قرار دارد.

بر اساس این گزارش سودان قصد دارد در مقابل عادی‌سازی روابط با اسرائیل از آمریکا کمک مالی دریافت کند و نام خود را از فهرست حکومت‌های حامی تروریسم خارج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این یک مقام فلسطینی گفته بود که عمان، سودان، کومور، جیبوتی و موریتانی در صف صلح با اسرائیل قرار دارند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز هفته گذشته از احتمال پیوستن کویت به این توافق سخن گفته بود. ترامپ پس از امضاء توافق ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل که هفته گذشته در کاخ سفید انجام شد، گفت به زودی کشورهای کوچک دیگری به این توافق ملحق خواهند شد.

همزمان با امارات متحده عربی، بحرین نیز با اسرائیل توافق عادی‌سازی روابط امضاء کرده است.

ترامپ هفته گذشته از گفت‌و‌گو با پادشاه عربستان سعودی در این زمینه خبر داده و ابراز امیدواری کرده بود که کشورهای بزرگتر هم به این مسیر ملحق شوند.

عربستان سعودی پس از عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی اعلام کرد که حریم هوایی این کشور به روی همه پروازهای امارات باز است. به این ترتیب پروازهای هفتگی امارات-اسرائیل که قرار است به زودی برقرار شوند، می‌توانند از حریم هوایی عربستان سعودی عبور کنند.

بیشتر از جهان