مرگ قاضی گینزبرگ؛ زلزله‌های ترامپ ادامه دارد

ممکن است برخی از دست‌‌آوردهای پنجاه ساله جنبش زنان از دست برود

 هزاران دسته گل به یادبود قاضی فقید روبه‌روی ساختمان دیوان‌عالی آمریکا -JOSE LUIS MAGANA / AFP

شاید تعداد افرادی که حروف اول نام و نام خانوادگی آن‌ها در دنیا به تنهایی معرف آن‌ها باشد بیش از ده نفر نباشد. برای مثال هر جا نام «جی.اف.کی» آورده می‌شود بدون شک شنونده می‌داند موضوع صحبت درباره «جان فیتزجرالد کندی» سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا است.

«ام.ال.کی» نیز معرف مارتین لوتر کینگ مبارز آزادیخواه مدنی سیاه‌پوست در دهه‌های ۱۹۶۰ در آمریکا بود. یا «جی.دبلیو» معرف جورج واشنگتن اول رئیس‌جمهور آمریکا بود. چنین شخصیت‌هایی به خاطر فعالیت‌ها و مبارزات اجتماعی خود به حدی موفق و مشهور شده‌اند که زندگینامه آن‌ها تنها با ذکر حروف اول نام و نام خانوادگی آن‌ها یادآور در خاطر عموم یادآور می‌شود.

اکنون باید به چنین فهرستی نام دیگری افزوده شود: «آر.بی.جی» روث بیدر گینزبرگ، مسن‌ترین و معروف‌ترین قاضی زن دیوان عالی آمریکا که جمعه‌شب در سن ۸۷ سالگی فوت کرد.

قاضی «آر.بی.جی» در سال ۱۹۳۳ در بحرانی‌ترین سال‌های اقتصادی آمریکا، یعنی دوران رکود، از پدری یهودی گریخته از استبداد روسیه و مادری لهستانی که در سنین کودکی به آمریکا مهاجرت کرده بودند در محله بروکلین نیویورک به دنیا آمد. دومین فرزند دختر خانواده بود و علیرغم زندگی بسیار معمولی خانواده خود از هوش بالايی برخوردار بود. در ۱۷ سالگی وارد دانشکده حقوق دانشگاه معروف «کورنل» سپس «هاروارد» و بالاخره «کلمبیا» شد زمانی که هیچ زنی رشته حقوق را دنبال نمی‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جامعه ۷۰ سال پیش آمریکا امکان رشد اجتماعی و حرفه‌ای را به زنان نمی‌داد. «آر.بی.جی» یکی از ۹ دانشجوی حقوق زن در میان ۵۳۰ دانشجوی مرد بود. به خاطر یهودی بودن، زن بودن و مادر بودن در دفاتر حقوقی نیویورک استخدام نمی‌شد، در دادگاه‌های آمریکا موضوع تبعیض «برمبنای جنسیت» را به چالش می‌کشد.

در سال ۱۹۶۰ وقتی به‌عنوان منشی رئیس دیوان عالی آمریکا «قاضی فیلیکس فرانفورتر» تقاضای کار کرد وی گفت: «من حاضر نیستم زنی را برای دادگاهم استخدام کنم.»

این منطق حتی در زمان ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رئیس‌جمهور آمریکا، ادامه داشت. جمله معروف نیکسون در این رابطه را نباید فراموش کرد: «خوشحال هستم در کابینه خود وزیر زن ندارم.» اما «آر.بی.جی» در سایه فعالیت‌های حقوقی و اجتماعی خود، بخصوص دفاع از حقوق زنان و افراد محروم، موفق شد در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان دومین زن قاضی در دیوان عالی آمریکا مورد تائید و تصویب سنای آمریکا قرارگرفته و فعالیت‌ها و اهداف اجتماعی و برابری افراد را در آنجا ادامه دهد.

در سال ۱۹۹۸ در فرصتی کاری در دفتر او حاضر شدم. قدی کوتاه، ۱۵۲ سانتیمتر، اما قدرتی بالا، حتی بالاتر از رئیس‌جمهور و رفتاری متواضع و کلام قوی داشت. در دفترش تابلویی با این مضمون نسب شده بود: «با انتخاب واژه‌ی مناسب و ساختار واژگانی مناسب، می‌توان تفاوتی عظیم در انتقال تصویر یا ایده ایجاد کرد.» وی می‌گفت سمتی که بر عهده‌دارم بهترین و پرمشغله‌ترین شغلی است که هر وکیلی آرزویش را دارد.

«آر.بی.جی» ۲۷ سال در مقام قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا قضاوت نمود. قاضی لیبرالی بود و در مقابل همکاران محافظه‌کار خوب می‌ایستاد و با آنان مخالفت می‌کرد. با انتصاب دو قاضی محافظه‌کار در دو سال گذشته توسط دونالد ترامپ توازن عقیدتی دیوان عالی مشکل‌تر شده بود. ۵ قاضی محافظه‌کار در مقابل ۴ قاضی لیبرال. اکثر احکام «آر.بی.جی» علیه اعمال و تصمیمات غیرقانونی رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بود. ترامپ وی را «قاضی دروغین» می‌نامید. بسیاری از قوانین لیبرال و آزادی‌خواهی جامعه آمریکا مدیون ایستادگی و مقاومت حقوقی وی است.

اکنون با فوت او دونالد ترامپ فرصت قانونی برای انتخاب و معرفی جانشینی وی را به دست آورده است. گرچه کمتر از ۴۵ روز به انتخابات ۳ نوامبر باقی‌مانده است، آخرین آرزوی قاضی درگذشته این بود که ترامپ جانشین وی را انتخاب ننماید؛ اما تنها چند دقیقه بعد از اعلام فوت وی، ترامپ با همکاری «میچ مک کانل» یار وفادار خود در سنای آمریکا، درصدد معرفی و انتصاب جانشینی محافظه‌کار است. به نظر می‌رسد نامزد وی برای این مقام قاضی فدرال، خانم «اِمی کؤنی بارت» ۴۸ ساله و استاد سابق حقوق دانشگاه نتردام باشد. قاضی بارات کاتولیک، بسیار مذهبی، ضد سقط‌جنین و مورد خواست طرفداران ترامپ است.

 گفته می‌شود قاضی بارت در مصاحبه‌ای با ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای مقام قاضی دیوان عالی گفته است: «از نظر وی احکام و آراء قبلی دیوان عالی مقدس نیستند و نمی‌توانند الزاماً به‌عنوان وحدت رویه به‌حساب آورده شوند.» یعنی قوانین صادرشده از دیوان عالی قابل‌تغییر می‌باشند. مهم‌ترین رأی دادگاه موردنظر قاضی بارت رأی انتخاب سقط‌جنین حق شخصی زنان است که ترامپ نیز مخالف آن بوده و سعی در تغییر آن بعد از ۴۷ سال می‌نماید.

با اضافه شدن قاضی بارت یا قاضی محافظه‌کار دیگری و برهم خوردن آرایش قضات دیوان عالی، ۶ محافظه‌کار در مقابل ۳ لیبرال، باید منتظر تغییرات عظیم اجتماعی در آمریکا بود. مرگ بیش از ۲۰۰ هزار آمریکائی به خاطر ویروس کرونا، بیکاری نزدیک به ۴۰ میلیون آمریکائی، شایعه‌پراکنی تقلب در انتخابات سوم نوامبر توسط ترامپ، جدی نگرفتن مسائل حاکم در آمریکا نگرانی‌هایی هستند که آر.بی.جی شاهد و حلال آن‌ها نخواهد بود.

آر.بی.جی روز اول روش هشانا، سال نو یهودیان، چشم از دنیا فرو بست. حدیثی در یهودیت می‌گوید: «افرادی که درست قبل از سال نو یهودی فوت می‌کنند افرادی هستند که خداوند آن‌ها را تا لحظه نیاز نگاه داشته و آنان پاک‌ترین و نیکوکارترین انسان‌ها بودند.» تأثیر خدمات و افکار این زن حقوقدان بزرگ در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد. در سال ۲۰۱۶ گفته می‌شد ترامپ برای لرزاندن آمریکا انتخاب‌شده است. امروز پیش‌لرزه‌های این زلزله بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه