وعده شرکت‌های هوایی: انتشار کربن را تا سی سال دیگر به صفر می‌رسانیم

افزایش بهره‌وری موتور هواپیما و کاهش استفاده از پلاستیک، از روش‌های کاهش انتشار کربن است

صنایع هوایی بریتانیا متعهد شده بود میزان انتشار کربن خالص خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند- ADRIAN DENNIS / AFP

وان‌ورلد اولین اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی در جهان است که متعهد شده تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار کربن خالص خود را به صفر برساند. این اولین بار در جهان است که یک اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی چنین تعهدی می‌کند. سیزده شرکت هواپیمایی از سراسر جهان از جمله کانتاس، امریکن ایرلاینز و بریتیش ایرویز عضو این اتحادیه هستند.

پیش از این، صنایع هوایی بریتانیا متعهد شده بود میزان انتشار کربن خالص خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند.

صنعت هوایی در سراسر دنیا وعده رسیدن به نصف این میزان را تا آن سال داده است و متعهد شده است که در ۳۰ سال آینده میزان کربن منتشره خود را (نسبت به سال ۲۰۰۵) نصف کند. ولی شرکت‌های عضو وان‌ورلد موظف‌ شده‌اند برای رساندن کربن خالص منتشره خود به صفر، رویکردی اختصاصی در پیش بگیرند و راهکارهایی از جمله سرمایه‌گذاری در ساخت هواپیماهای باکیفیت‌تر، استفاده از سوخت پایدار، و تعدیل کربن اتخاذ کنند.

کاهش پسماند تولیدی، استفاده کمتر از پلاستیک یک‌بار‌مصرف و به کار گرفتن اقداماتی برای افزایش بهره‌وری نیز از جمله روش‌های دیگر برای رسیدن به این هدف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مثلاً امریکن ایرلاینز بیش از ۵۰۰ هواپیما خریده است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند و بریتیش ایرویز نیز با همکاری شرکت‌ رویال داچ شل و شرکت فناوری سوخت پایدار ولوسیس، در بخش تأمین سوخت زیستی سرمایه‌گذاری کلان کرده است تا اولین کارخانه تبدیل پسماند تجاری به سوخت جت را در اروپا راه‌اندازی کند.

آلان جویس، رئیس هیئت مدیره وان‌ورلد و مدیر عامل گروه کانتاس، گفت: «تعهد شرکت‌های هواپیمایی عضو وان‌ورلد برای به صفر رساندن میزان کربن خالص منتشره خود تا سال ۲۰۵۰ بر اهمیت پایدارتر شدن صنعت هواپیمایی برای اتحادیه ما تأکید دارد.»

«همه‌گیری کووید ۱۹ برای همه ما مشکلاتی ایجاد کرده است، اما اتحادیه ما مسئولیت خود را در قبال کاهش انتشار کربن در طولانی‌مدت فراموش نکرده و خبری که امروز اعلام کردیم، نشان‌دهنده جدیت ما در پذیرش این مسئولیت‌ است.»

برخی از شرکت‌های عضو این اتحادیه برای داشتن آینده‌ای پایدارتر حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته‌اند. مثلاً فین‌ایر قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ میزان کربن خالص منتشره خود را به صفر برساند.

© The Independent

بیشتر از زندگی