درگیری زائران با نیروهای مرزبانی در مرز شلمچه

عراق اجازه ورود زائران اربعین از ایران را نمی‌دهد

در پی ممانعت نیروهای مرزبانی از ورود زائران کربلا از ایران به عراق، این افراد با نیروهای امنیتی در مرز ایران درگیر شدند.

در پی این اتفاق، عمر الوائلی، رئیس اداره گذرگاه‌های مرزی عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که گذرگاه‌های زمینی مرز عراق به روی تمام مسافران خارجی به استثنای موارد خاص و دانشجویان به طور کامل بسته است.

او ادامه داد که نیروهای امنیتی در مرزها را افزایش داده و اجازه ورود هیچ کس از اتباع خارجی را نمی‌دهد.

روز جمعه فیلمی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای مرزبانی ایران اجازه ورود تعدادی از زائران را به خاک عراق ندادند. این موضوع با واکنش این افراد مواجه شد و بین دو طرف درگیری رخ داد.

حرکت به سوی مرزهای عراق در حالی انجام می‌شود که پیشتر این کشور به طور رسمی اعلام کرده بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا، از پذیرش مسافران خارجی معذور است. با این حال برخی از افراد بی‌توجه به هشدارها و شرایط کرونایی در دو کشور تصمیم گرفتند تا از راه زمین برای برگزاری مراسم اربعین به عراق سفر کنند.

با توجه به این که ایران در حال حاضر به لحاظ شیوع و مرگ و میر ناشی از کرونا، در وضعیت قرمز قرار دارد، نگرانی‌های بسیاری در مورد برگزاری مراسم اربعین وجود دارد.

پیش از آغاز ماه محرم، بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت هشدار دادند که برگزاری مراسم دهه اول محرم به روال سال‌های پیش می‌تواند خطرناک باشد. با این حال فیلم‌های بسیاری منتشر شد که نشان می‌دهد، برخی بی‌توجه به هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی، اقدام به برگزاری مراسم عزاداری کرده‌اند.

مراسم پیاده‌روی اربعین پس از سقوط صدام حسین و از سال ۲۰۰۳ آغاز شده است. در این مراسم برخی از شیعیان ایران در روزهای نزدیک به اربعین، مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم راهپیمایی اربعین که شکل فعلی آن پدیده‌ای نوظهور تلقی می‌شود، از سوی حکومت جمهوری اسلامی به عنوان ابزاری تبلیغاتی و سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجا که زیرساخت‌های عراق برای برگزاری چنین مراسمی فراهم نیست، بارها از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ادعا شده که برگزاری مراسم را عملا ایران انجام می‌دهد و هزینه بسیاری برای برپایی آن می‌کند.

از سوی دیگر در تبلیغات غیررسمی نزدیکان به حکومت جمهوری اسلامی، مراسم راهپیمایی اربعین با حج مقایسه می‌شود. به عبارت دیگر، جمهوری اسلامی سعی دارد تا اجرای این مراسم را به لحاظ تبلیغاتی برتر از حج نشان دهد. این موضوع بیشتر به دلیل آن است که ایران خود را رقیب منطقه‌ای عربستان می‌بیند. از این رو امور مذهبی را به عنوان ابزاری در سیاست خارجی خود به کار می‌گیرد.

بیشتر از