کرونا؛ کل کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد

«اتفاقی تلخ در استان خوزستان در حال رخ دادن است»

مسئولان کشور با فرافکنی و نپذیرفتن مسئولیت ضعف‌های مدیریتی، تنها دلیل بحران کرونا را عدم توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی عنوان می‌کنند- عکس از ایسنا

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت اعلام کرد که شرایط کرونا در کشور قرمز و در برخی شهرها مانند قم در حالت شبهه انفجاری است.

معاون وزارت بهداشت روز پنجشنبه در سخنانی که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اعلام کرد که وضعیت کرونا در کشور از مرز هشدار گذشته است و دیگر رنگ سبز، قرمز، زرد و نارنجی نداریم، بلکه کل کشور در شرایط قرمز است. او در ادامه اظهار کرد که دیگر موج اول و دوم و سوم معنا ندارد و ما در دریای مواجی قرار داریم که با امواج متعددی رو به رو هستیم. به گفته وی مجموع تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونا نسبت به موج اول در ۱۷ فروردین، حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

در ادامه حریرچی با اشاره به برخی از آمارها گفت که برای مثال در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری در روز، به بیش از ۱۶۰ نفر رسیده‌ایم. همچنین او وضعیت قم را در حالت شبهه انفجاری اعلام کرد و گفت که تعداد بستری‌های قم از ۱۰ نفر در روز به ۱۶۰ نفر افزایش داشته است.

قم نخستین شهری بود که شیوع بیماری کرونا در ان اعلام شد و حکومت ایران به دلیل فشارهای نهادهای مذهبی، حاضر به قرنطینه این شهر نشد. نهایتا ویروس کرونا از این شهر به سایر نقاط کشور سرایت کرد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مبدا شیوع کووید-۱۹ در ایران  طلاب چینی «جامعه المصطفی» و تاجران چینی بوده است. 

معاون وزیر بهداشت پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه روند فوق تعداد کشته‌های کرونا می‌تواند به ۴۵ هزار نفر هم برسد. این سخنان در حالی بیان می‌شود که در اواخر تیرماه آماری غیر رسمی منتشر شد و در آن به تعداد مرگ و میر بالای ۴۲هزار نفر اشاره شده بود. بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که آمار واقعی در حدود سه برابر آمار رسمی دولت است.

حریرچی در ادامه تنها راه جلوگیری از روند سریع مرگ و میر پیش رو را افزایش ضریب استفاده از ماسک تا ۹۵ درصد و کاهش تردد را تا ۵۰ درصد عنوان کرد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که دولت علیرغم هشدارهای کارشناسان حوزه سلامت و حتی برخی از اعضای وزارت بهداشت، از برگزاری کنکور و مراسم محرم جلوگیری نکرد. بر خلاف ادعاهای مطرح شده، شرایط در مراکز برگزاری کنکور، خصوصا در اطراف حوزه‌ها بسیار نگران کننده بوده است. به نظر می‌رسد تجمع صدها هزار نفر آن هم در یک روز، عوارض خود را امروز نشان می‌دهد. همچنین برگزاری مراسم محرم، علیرغم ادعای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در اجرا، شکل دیگری داشته است. تصاویر منتشر شده از برخی استان‌ها و هیئت‌های مذهبی نشان می‌دهد که شرایط به هیچ وجه متناسب با توصیه‌های بهداشتی نبوده است. به دلایل فوق پیش‌بینی می‌شد که دو هفته پس از دهه اول محرم، مجددا موجی عظیم از کرونا، ایران را فرا بگیرد.

وضعیت در خوزستان بحرانی است

فرهاد ابول نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با وضعیت کرونا در خوزستان گفت که شهرهای اهواز و شوشتر، نیز در وضعیت قرمز قرار گرفتند. پیش از این نیز شهرستان های آبادان، بهبهان، امیدیه و آغاجاری در وضعیت قرمز قرار گرفته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه توضیح داد که اخیرا مشاهده شده که بستری‌شده‌ها علائم شدیدتری نسبت به بیماران پیشین بروز می‌دهند. همچنین سن مبتلایان کاهش یافته و افراد جوان و نوجوان نیز درگیر این موضوع هستند.

در همین راستا رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در خوزستان گفت: «‌اتفاق تلخی در استان خوزستان در حال رخ دادن است.» او با اشاره به تلاش برخی افراد برای رفتن به عراق و برگزاری مراسم اربعین اعلام کرد که امسال هیچ مراسمی در کربلا و نجف برگزار نمی‌شود. پیشتر دولت عراق اعلام کرده بود که به دلیل شیوع کرونا، امسال مسافر از سایر کشورها نمی‌پذیرد.

این درحالی است که حسن روحانی در اظهاراتی ضد و نقیض یک بار اعلام کرد که مراسم اربعین به شکل همه ساله نخواهیم داشت. اما مجددا اعلام کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اربعین برگزار خواهد شد.

 آشفتگی در تصمیم‌گیری‌های کلان و عدم اعتنا به تجربه دهه اول محرم باعث شده تا وضعیت کرونا در کشور به حد بحرانی برسد. این درحالی است که مسئولان با فرافکنی، تنها دلیل گسترش کرونا را، عدم تمکین مردم از دستورالعمل‌های بهداشتی می‌دانند.

بیشتر از