مزاحمت تلفنی برای اورژانس: از ایران تا آمریکا و کانادا

مسئول اورژانس تبریز: «یک بار شخصی ۱۲۰۰ بار مزاحم ما شد»

در بیشتر کشورهای دنیا تعداد تماس تلفنی با اورژانس و پلیس در دوران شیوع کرونا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است- عکس از فارس

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: «یک نفر، ۱۲۰۰ بار مزاحم اورژانس شد.»

فرزاد رحمانی ضمن گلایه از ایجاد برخی مزاحمت‌ها برای اورژانس و ایجاد ماموریت‌های کاذب برای پرسنل آن، گفت ۱۰ الی ۱۵ درصد تماس‌های روزانه‌ اورژانس مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است. به گفته اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز شماره‌های مزاحمان اورژانس توسط امور حقوقی، قوه قضاییه و امور ارتباطات زیرساخت، پیگیری و قطع می‌شود. گفته آقای رحمانی، ماموریت‌های کاذب سبب تعطیل شدن چندین ساعته‌ یک پایگاه

به (اورژانس) شده و سلامت بیماران را در صورت نیاز به خدمات فوری اورژانس و احیای قلبی به خطر می‌اندازد.

در سال، تماس‌های بی‌دلیل یا مزاحمت‌های تلفنی بسیاری با مراکز اورژانس در آمریکا و آمریکای شمالی ثبت می‌شود. سال گذشته در کانادا در جالب‌ترین تماس‌های عجیب اورژانس این کشور مردی از اورژانس درخواست کرده بود که به رئیس‌اش اطلاع دهند که بیمار است و نمی‌تواند در محل کار حاضر شود. در تماس دیگری پسربچه‌ای از اورژانس خواسته بود به والدین‌اش بگویند دوست ندارد با آن‌ها به سفر برود. در تماس‌های بسیاری هم مردم برای سفارش پیتزا به اورژانس زنگ زده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته نیز یکی از ادارات پلیس ایالت ماساچوست آمریکا یک نامه دست‌نویس معذرت‌خواهی از یک پسربچه دریافت کرد که قول داده بود دیگر با اورژانس این ناحیه تماس نخواهد گرفت مگر در صورت «اورژانص»!!

در سال ۲۰۱۶ نیز در ایالت منیتوبای کانادا دو دختر به دلیل ۶۰ بار مزاحمت تلفنی برای اورژانس توسط پلیس دستگیر شدند. آن‌ها در طول یک ماه تابستان ۶۰ بار با تماس بی‌دلیل برای اورژانس مزاحمت ایجاد کرده بودند. در برخی استان‌های کانادا در صورت تماس بدون دلیل با پلیس و حتی نه به قصد مزاحمت، برای شخص تماس‌گیرنده برگه جریمه صادر می‌شود. این جریمه از ۲۵۰ دلار کانادا شروع می‌شود و شخص موظف به پرداخت آن است. پلیس کانادا می‌گوید افراد تماس‌گیرنده در قبال ماموریتی که برای پلیس ایجاد می‌کنند مسؤول هستند. در روزهای گذشته نیز مدیر اورژانس پیش‌بیمارستانی کبودرآهنگ در استان همدان گفته بود مرجع قضایی برای یکی از مزاحمان تلفنی این مجموعه شش ماه حبس تعزیزی در نظر گرفته‌اند.

در تیرماه نیز معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران درصد تماس مزاحمان تلفنی با این مرکز را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اعلام کرده بود. گفته می‌شود در بیشتر کشورهای دنیا تعداد تماس تلفنی با اورژانس و پلیس در دوران شیوع کرونا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

بیشتر از