نگرانی سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل از وضع زندانیان در ایران

«مرگ یک کودک-مجرم بر اثر ضرب و جرح ماموران جمهوری اسلامی وحشت‌آور است»

عکس آرشیوی از روپرت کلویل (چپ) در ژنو، ژانویه ۲۰۱۶- FABRICE COFFRINI / AFP

روپرت کلویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل، امروز جمعه، با انتشار بیانیه‌ای نگرانی این سازمان را نسبت به وضع زندانیان در جمهوری اسلامی بیان کرد و از مرگ یک نوجوان در زندان‌های ایران خبر داد. 

در این بیانیه با اشاره به اینکه خبر جان‌باختن یک کودک-مجرم بر اثر ضرب و جرح ماموران جمهوری اسلامی ایران «وحشت‌آور» است، آمده: «بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردیم، دانیال زین‌العابدینی پس از شورش در زندان مهاباد در تاریخ ۱۰ فروردین به سلول انفرادی منتقل شد. زندانیان به خاطر شرایط زندان و قصور مقامات در خصوص آزادی موقتی آن‌ها به خاطر بحران ویروس کرونا دست به اعتراض زده بودند.»

به نوشته این بیانیه « دانیال زین‌العابدینی به زندان میاندوآب منتقل شده و در آنجا از سوی مقامات زندان مورد بدرفتاری‌های بیشتر قرار گرفته است. 

خانواده این نوجوان گفته‌اند که وی در تماسی تلفنی در روز ۱۲ فروردین ماه گفته بود که «به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته، به سختی نفس می‌کشد و به کمک نیاز دارد».

 مرگ این نوجوان در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ تایید شده است.

در این گزارش آمده است که «به دلیل کرونا، جاده‌ها بسته بود و خانواده نتوانسته به میاندوآب برود. ساعت ۹ صبح پنج‌شنبه از زندان میاندوآب تماس گرفتند که بیایید جسد را تحویل بگیرید. وقتی جسد را تحویل گرفتند و لباس‌هایش را درآوردند، تمام بدنش کبود بود و شکمش جای بخیه داشت. با این ‌حال پزشکی قانونی علت مرگ را خودکشی اعلام کرده است. پدر دانیال هم با دیدن این صحنه‌ها سکته کرد و اکنون در بیمارستان است.»

در بیانیه سازمان حقوق بشر سازمان ملل آمده است که «دانیال زین‌العابدینی به خاطر جرمی که در زمان ۱۷ سالگی او ارتکاب یافته در صف اعدام قرار داشت. محکومیت به قتل و حکم اعدام او در آبان ۱۳۹۷ توسط دیوان عالی کشور تایید شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته این بیانیه این نوجوان بارها تاکید کرده که بی‌گناه است. سازمان‌های حقوق بشری همواره تاکید دارند که مجازات اعدام برای کسانی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند باید لغو شوند.

در این بیانیه آمده است که «ما به ایران وظیفه سنگینش را برای مراقبت از جان افراد تحت بازداشت یادآوری می‌کنیم. ما از مقامات ایرانی می خواهیم كه بلافاصله تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه در مورد مرگ دانیال زین‌العابدینی انجام دهند و افراد مسئول را پاسخ‌گو نگاه دارند».

در پایان این بیانیه نیز به شش نفر دیگر از زندانیانی اشاره شده است که در تاریخ ۱۰ فروردین مورد ضرب و جرح قرار گرفته و به زندان میاندوآب منتقل شده‌اند.

در این بیانیه از مقامات ایرانی خواسته شده که تمام اقدامات مقتضی برای حفاظت از جان این زندانیان به عمل آید. 

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، زندان‌های چندین شهر مملکت شاهد شورش‌‌های زندانیانی بود که نسبت به وضعیت بهداشتی و خدمات‌رسانی درمانی زندان‌ها معترض بودند. 

دامنه این اعتراض‌ها و شورش‌ها خیلی زود به شهرهای کوچک و بزرگی در کشور رسید و حداقل پنج زندان کشور شاهد شورش‌ زندانیان بود که در برخی موارد منجر به فرار زندانیان هم شد.

در آخرین مورد چند زندان در شهر اهواز شاهد شورش و آتش‌سوزی بود که برخی گزارش‌ها حکایت از مجروح و کشته شدن تعدادی از زندانیان هم داشت. 

هرچند که پس از گسترش شیوع ویروس کرونا، مقامات قوه قضاییه در ایران خبر از اعطای مرخصی و یا در مواردی آزادی برخی زندانیان دادند، بخش‌نامه‌های قوه قضاییه شامل بسیاری از زندانیان نمی‌شد و بخش زیادی از محبوسان در زندان‌های کشور ناچار به تحمل شرایط غیر استاندارد بهداشتی زندان‌های ایران هستند.

بیشتر از