ارز، نقدینگی و صلح اسرائیل و اعراب؛ موضوع نشست سران سه قوه

روحانی وعده داد که قیمت ارز کاهش خواهد یافت

سه کاندیدای انتخابات گذشته که علیه یکدیگر افشاگری کردند، در نشست سران سه قوه با هم دیدار داشتند- عکس از مشرق

روز گذشته سران سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه، به دعوت حسن روحانی با یکدیگر دیدار کردند. موضوعات اصلی در این دیدار، حل مشکل نقدینگی، کمبود ارز و صلح بین کشورهای عربی با اسرائیل بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در مصاحبه با فارس گفت که با هدایت نقدینگی می‌توان از تورم در جامعه کاست. او در ادامه به نیاز هماهنگی سه قوه برای حل مشکلات در دوران تحریم حداکثری و شرایط کرونایی اشاره کرد و این قبیل نشست‌ها را عامل تسریع در روند حل مشکلات دانست. به گفته روحانی، در این جلسه بحث‌ در مورد روش‌های بازگرداندن ارز صادرات به کشور نیز بررسی شد. در پی تحریم‌های آمریکا، بسیاری از مشتریان نفت ایران واردات خود را از این کشور قطع کردند و به دلیل تحریم بانکی، از ارسال ارز به ایران نیز خودداری کردند.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه که این روزها به دلیل اعدام ناعادلانه نوید افکاری، زیر فشار افکار عمومی قرار دارد گفت که دشمن قصد دارد با جنگ روانی، رسانه‌ای و اقتصادی مردم را مایوس کند. او در ادامه با ادعای اینکه ایران در زمینه مبارزه با کرونا موفق بوده، اعلام کرد که از تمام ظرفیت کشور برای این موضوع استفاده شده است. این سخنان در حالی بیان می‌شود که وضعیت کرونا در ایران، چه به لحاظ آمار رسمی و اعلامی دولت و چه بر اساس آمار غیر رسمی، شرایط وخیمی را سپری می‌کند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع اقتصاد و ارز اشاره کرد و اعلام کرد که شرایط در آینده بهبود خواهد یافت. البته پیش از این نیز وعده‌های مشابهی از سوی سران جمهوری اسلامی داده شده، اما تا امروز هیچ بهبودی در شرایط ایجاد نشده است.

موضوع مهم دیگری که در این نشست مورد بررسی قرار گرفته، شرایط خاورمیانه است. به نظر می‌رسد توافقنامه‌های صلح بین کشورهای عربی و اسرائیل، شرایط را برای ایران نگران کننده کرده است. هم روحانی و هم قالیباف هر دو به موضوع صلح بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل پرداختند. در همین رابطه قالیباف گفت که عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای منطقه باعث ناامنی خواهد شد.

بیشتر از