صداوسیما حق پخش جام باشگاه‌های آسیا را از دست داد

پخش غیرقانونی بازی‌ها از تلویزیون چه عواقبی خواهد داشت؟

برای صدا و سیمای ایران پخش مسابقات ورزشی بدون قراردادهای رسمی بین‌المللی و بدون پرداخت حق پخش، ماجرای تازه‌ای نیست-Behrouz MEHRI / AFP

صدا و سیمای ایران به پخش غیرقانونی و بدون پرداخت حق پخش بازی‌های ورزشی بین‌المللی و داخلی عادت دارد. اما این‌بار به دلیل محرومیت این سازمان از پخش لیگ قهرمانان آسیا به دلیل تحریم‌ها، پخش غیرقانونی لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند به گشودن پرونده شکایت آژانس تجاری کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه صدا و سیمای ایران و فدراسیون فوتبال منجر شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا و شرکت صاحب امتیاز حق پخش لیگ قهرمانان آسیا، قرارداد پخش این رقابت‌ها را با سازمان صدا و سیمای ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی لغو کردند. آژانس تجاری ای‌اف‌سی با ارسال نامه برای فدراسیون فوتبال ایران و سازمان صدا و سیما عنوان کرد که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایران، ضمن لغو یک‌طرفه قرارداد حق پخش تلویزیونی آژانس تجاری کنفدراسیون فوتبال آسیا با سازمان صدا و سیما، از در اختیار گذاشتن سیگنال پخش زنده مرحله گروهی متمرکز لیگ قهرمانان آسیا معذورند.

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه برای کنفدراسیون فوتبال آسیا با اعتراض به این تصمیم، خواستار فراهم شدن بستری برای پخش زنده این دیدارها شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران چهار تیم در لیگ قهرمانان آسیا دارد. استقلال، شهر خودرو، پرسپولیس و سپاهان باید ادامه بازی‌های مرحله گروهی را به دلیل شیوع کرونا به صورت متمرکز از روز ۲۴ شهریور ۹۹ در قطر برگزار کنند. بازی اول استقلال مقابل الوحده به دلیل اقدام پیشگیرانه تیم اماراتی در حفاظت از بازیکنانش که به کرونا مشکوک بودند و رعایت پروتکل بهداشتی لیگ قهرمانان، احتمالا لغو می‌شود اما در روز اول این بازی‌ها شهر خودرو مقابل شباب الاهلی امارات بازی خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که صدا و سیمای ایران برای پخش بازی شهر خودرو از شبکه ورزش یا شبکه سوم سیمای ایران و بازی‌های روزهای آینده پرسپولیس، استقلال و سپاهان چه اقدامی می‌کند.

برای صدا و سیمای ایران پخش مسابقات ورزشی بدون قراردادهای رسمی بین‌المللی و بدون پرداخت حق پخش، ماجرای تازه‌ای نیست. این سازمان سال‌های سال مسابقات ورزشی را با تصاویری که از شبکه‌های تلویزیونی دیگر دریافت می‌کند، از تلویزیون ایران پخش کرده و عجیب است که با عواقب قانونی این کار مواجه نمی‌شود.

بینندگان ایرانی بازی‌های فوتبال لیگ‌های اروپایی یا مسابقات تنیس تا اسب‌دوانی و دوچرخه‌سواری و بسکتبال ان‌بی‌ای، از سال‌های دور به خاطر دارند که تلویزیون ایران با پوشاندن لوگوی شبکه‌های تلویزیونی جهانی که حق پخش مسابقات را پرداخت کرده‌اند، بازی‌ها را از شبکه سوم و ورزش پخش می‌کرد و هرگز ابایی از این رفتار غیرقانونی و در نظر نگرفتن حقوق بین‌المللی ورزش نداشت. این روش آن چنان در تلویزیون ایران تکرار شده که برای بینندگان ایرانی نیز عادی است، به طوری که همیشه می‌دانند تصاویر مهم‌ترین رقابت‌های ورزشی به سرقت می‌روند و بینندگان می‌توانند از تلویزیون ایران تماشا کنند. یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های صدا و سیمای ایران همین پخش زنده بازی‌هاست که بدون پرداخت هزینه فرصتش به شیوه‌ای غیرقانونی برای صدا و سیما فراهم می‌شود.

صدا و سیمای ایران البته به پرداخت نکردن حق پخش رقابت‌های ورزشی داخلی نیز عادت دارد. بازی‌های لیگ برتر و سایر لیگ‌های فوتبال در ایران بدون پرداخت حق پخش به باشگاه‌ها از تلویریون پخش می‌شوند. صدا و سیما به ورزش‌های دیگری مثل والیبال، بسکتبال، کشتی و… که آن‌ها نیز مخاطبانی دارند، حق پخش پرداخت نمی‌کند. صدا و سیما حاضر به پرداخت حقوق باشگاه‌ها از محل آگهی‌های تجاری در جریان پخش بازی‌ها نیست و در مذاکره با نهادهای ورزشی ایرانی مدعی است که فقط وقتی حاضر به پرداخت حق پخش می‌شود که مجلس بودجه‌ای را برای پرداخت حق پخش برای صدا و سیما در نظر بگیرد. قاعده‌ای عجیب که یک رسانه انحصاری در ایران تعیین می‌کند.

این‌بار شاید به این دلیل که کنفدراسیون فوتبال آسیا و آژانس تجاری این نهاد ورزشی به دلیل تحریم ایران، صدا و سیما را از پخش لیگ قهرمانان محروم کرده است، احتمالا پخش غیرقانونی لیگ قهرمانان آسیا از تلویزیون ایران مورد پیگیری حقوقی قرار می‌گیرد. این شاید فصل تازه‌ای برای باشگاه‌های ورزشی ایران باشد که چند دهه است نمی‌توانند صدا و سیما را مجبور به پرداخت حق پخش ورزش کنند. انحصار تلویزیون در ایران هیچ فرصتی برای درآمدزایی از مهم‌ترین راه بهره‌برداری اقتصادی در ورزش حرفه‌ای پیش روی باشگاه‌ها باقی نگذاشته است. صدا و سیمای ایران اما در این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا با چالش تازه‌ای از سوی ای‌اف‌سی مواجه می‌شود.

بیشتر از ورزش