توییتر، صفحه آمنه ذبیح‌پور را تعلیق کرد

آخرین توییت ذبیح پو، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی، خشم کاربران فارسی‌زبان را در فضای مجازی به همراه داشت

ذبیح‌پور همزمان با اعلام خبر اعدام نوید افکاری نوشته بود:«سلطنت طلب‌ها، آلبانی‌نشین‌ها، ضدانقلاب هشتگ‌های خودشون رو آماده کنند.»-عکس از رسانه‌های اجتماعی

حساب شخصی توییتر آمنه‌‌ سادات ذبیح‌پور، خبرنگار سیاسی صدا و سیما و مجری اخبار ۲۰:۳۰، پس از نوع واکنش او به اعدام نوید افکاری از سوی توییتر تعلیق شد. 

آمنه سادات ذبیح‌پور در آخرین توییت خود و همزمان با اعلام خبر اعدام نوید افکاری نوشته بود:«سلطنت طلب‌ها، آلبانی‌نشین‌ها، ضدانقلاب هشتگ‌های خودشون رو آماده کنند.» این توییت خشم کاربران فارسی‌زبان را در فضای مجازی به همراه داشت. 

اسم آمنه‌ سادات ذبیح‌پور، خبرنگار سیاسی و امنیتی تلویزیون حکومتی ایران، پس از اعتراضات آبان ۹۸ و هم‌زمان با پرونده اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه مطرح شد. سپیده قلیان، دانشجویی که به خاطر حمایت‌هایش از جنبش اعتراضی «کارگران نیشکر هفت‌تپه» توسط نیروهای امنیتی بازداشت و وادار به اعتراف اجباری شده بود، در زمستان ۹۸  در حساب شخصی توییترخود نوشت که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار برنامه امنیتی ۲۰:۳۰ در صداوسیما، در جریان بازجویی از او حضور و مشارکت داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپیده قلیان، فعال حقوق کارگری، در توییتر خود نوشته بود: «در مراحل تولید طراحی سوخته، شخص خانوم آمنه سادات ذبیح‌پور، در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین، در اختیار ما بگذارد.» خانم قلیان گفته بود که از رئیس صدا و سیمای حکومتی ایران، سردبیر بخش خبری ۲۰:۳۰ و شخص آمنه سادات ذبیح‌پور برای مشارکت در تهیه و پخش اعترافات اجباری شکایت کرده است. در فاصله کوتاهی پس از انتشار توییت سپیده قلیان، حساب توئیتری این فعال حقوق کارگری از دسترس خارج شد. پس از این سلسله وقایع، بسیاری خانم ذبیح‌پور را «بازجوخبرنگار» نامیدند. 

نام آمنه سادات ذبیح‌پورهمچنین با تهیه مستندی از «اعتراضات گسترده مردمی» در آبان ماه ۹۸ گره خورده است. او چند روز پس از شروع اعتراضات و شدت گرفتن خشم مردم در خیابان‌ها، اقدام به تهیه مستندی کرد که در آن ادعا می‌شد «زنان معترض» لیدرهای اصلی اعتراضات مردمی بوده‌اند. 

هم‌زمان، شادی صدر، حقوقدان، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود:«آمنه سادات ذبیح‌پور و‌ مسئولان۲۰و۳۰ باید تحریم‌ حقوق بشری شوند. همچنین باید کمپینی راه بیفتد که کشورها‌ ضبط و پخش اعترافات را مصداق شکنجه بدانند تا پخش برنامه‌های صداوسیما در سراسر جهان و از روی ماهواره‌ها ممنوع شود. این خواسته سپیده قلیان و همه قربانیان اعترافات اجباری است.»

اما این تنها نام مطرح شده بین بازداشت  شدگان و فعالان مدنی در ایران نبود. علی رضوانی، خبرنگار دیگر تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز نام دیگری بود که در پرونده زندانیان امنیتی مطرح شد و نقش بیشتر کارمندان رسانه حکومتی را در بازجویی از متهمان پیش کشید. 

چندی پیش و پس از پخش مستندی از بخش خبری ۲۰.۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده «فعالان محیط‌ زیست» در ایران، رامین سیدامامی، فرزند «کاووس سیدامامی»، به «کمپین حقوق بشر در ایران» گفته بود که«فردی که به عنوان گزارشگر در مستند مظنونین همیشگی حضور داشت»، در چهارم تیر ماه ۹۷ از مادر او، «مریم ممبینی، بازجویی کرده است.» اشاره رامین سیدامامی به علی رضوانی، مجری و خبرنگار تلویزیون جمهوری اسلامی‌ ایران است که سال‌هاست در بخش‌های مختلف خبری تلویزیون در حوزه‌های مختلف، از ورزش گرفته تا موضوعات امنیتی، به عنوان مجری و گزارشگر‌ مشغول کار است.

به گفته رامین سیدامامی، این مجری‌-‌بازجو  شب چهارم تیر سال ۱۳۹۷ هم‌زمان با بازی فوتبال بین تیم‌های ایران و پرتغال، همراه ماموران امنیتی وارد خانه «کاووس سیدامامی» شده است. 

نام علی رضوانی بار دیگر در یک «مصاحبه» تلویزیونی که در برنامه «بدون تعارف» با «روح الله زم»، موسس سایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز» و محکوم به اعدام، برای برنامه برنامه ۲۰:۳۰ انجام داد، به عنوان یک «بازجو خبرنگار» به میان آمد. به گفته تحلیلگران رسانه، آن «مصاحبه» بیشتر بازجویی بود تا گفت‌وگو و برای تلویزیون حکومتی ایران دوسر باخت شد. 

حال با اعدام  نوید افکاری، برای باردیگر نام آمنه سادات ذبیح‌پور به میان آمده است. نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی چندی پیش به دلیل شرکت در اعتراضات سال ۹۷ بازداشت شد وسپس با اتهام قتل یک کارمند اداره آب استان فارس که گفته می‌شد از ماموران امنیتی بوده است، به دوبار اعدام محکوم شد. 

«شنیده بودم پای بیگناه پای دار می‌ره ولی بالای دار نمی‌ره، داریم می بینیم که همه‌اش دورغ بوده.» این جملات، بخشی از سخنان نوید افکاری از درون زندان است که برای مردم و خانواده‌اش ضبط کرده بود و چند روز پیش از کشته شدنش منتشر شد. نوید افکاری در ۲۲ شهریور ماه، بدون اطلاع دادن به بستگان و وکیلش، در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد و تحت تدابیر امنیتی، شبانه به خاک سپرده شد. 

بیشتر از