آغاز یک مبارزه نفس‌گیر برای پایان یک نبرد دراز مدت 

مذاکرات رسمی دولت افغانستان با طالبان به احتمال زیاد دوشنبه آغاز می‌شود

آقای عبدالله گفت که خوشبینی در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات میان هر دو طرف وجود دارد- KARIM JAAFAR / AFP

به احتمال زیاد مذاکرات مستقیم میان نمایندگان گروه طالبان و دولت افغانستان روز دوشنبه در هتل شرایتون دوحه آغاز خواهد شد. هیئت‌هایی که برای تنظیم مذاکرات تعیین شده‌اند، تا عصر روز یکشنبه مشخص خواهند ساخت که مذاکرات چه زمانی آغاز می‌شود. اما منابع آگاه در قطر به خبرنگاران گفته‌اند که روز دوشنبه به صورت حتمی مذاکرات آغاز می‌شود. 

صبح روز یکشنبه، دکتر عبدالله عبدالله در یک کنفرانس مطبوعاتی همراه با معصوم استانکزی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و سادات منصور نادری، سرپرست وزارت صلح افغانستان، در رابطه با تحولات دو روز گذشته سخن گفتند. آقای عبدالله گفت که خوشبینی در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات در میان هر دو طرف وجود دارد. آقای عبدالله همچنین گفت که او هیچ گونه دیدار و ملاقاتی با ملا برادر، رئیس دفتر طالبان در قطر نداشته است و جز همان دیدار اولیه در مراسم گشایش در روز شنبه، با اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان تماسی نداشته است. معصوم استانکزی نیز در مورد شکل‌گیری گروه تماس سخن گفت که مسئولیت آن ایجاد تسهیلات برای آغاز مذاکرات است.

آقای استانکزی هرچند در مورد آغاز رسمی مذاکرات در روز شنبه مستقیما چیزی نگفت، اما اعلام کرد که مذاکرات بر خلاف پیش‌بینی قبلی که احتمال تاخیر دو روزه در آن مطرح شده بود، حالا زودتر آغاز خواهد شد. گروه طالبان نیز در مصاحبه با رسانه‌ها بیشتر کوشیدند تا با مطرح کردن کلیات، از ارائه جزییات در مورد دیدگاه‌هاشان خودداری کنند. برای مثال، طالبان به صورت مستقیم در پیوند با آینده زنان در نظامی که طالبان در آن حضور داشته باشند، از بیان صریح دیدگاه‌هاشان خودداری کردند و در عوض به طرح دیدگاه شریعت در مورد زنان پرداختند. با این حال، تعدادی از اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان از بیان صریح و رک دیدگاه‌شان ابا نداشتند. برای نمونه، ملا منان، برادر ملاعمر، اولین رهبر طالبان، به رسانه‌ها گفت که هر نظامی را که مردم افغانستان قبول داشته باشند، برای گروه طالبان نیز پذیرفتنی است. همچنین مولوی حنفی، یکی از اعضای مذاکره‌کننده طالبان، به خبرنگاران در قطر گفت که آتش‌بس در برنامه مذاکرات درج شده است، در حالی که قبل از آن سهیل شاهین، سخنگوی سابق طالبان در دفتر قطر و عضو هیئت مذاکره‌کننده، گفته بود که آتش‌بس در حال حاضر محور بحث آنان نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، تعدادی از خبرنگاران که جهت پوشش خبری مذاکرات به دوحه قطر رفته‌اند، می‌گویند که نظرات طالبان در مورد مذاکرات و آینده افغانستان، تا حد زیادی خوشبین کننده است. آنان در شبکه‌های اجتماعی، به خصوص فیسبوک، نظرات غیررسمی طالبان را منعکس ساخته‌اند. تعدادی از اعضای مذاکره‌کننده طالبان به این خبرنگاران گفته‌اند که دیگر نه طالبان، آن طالبان گذشته‌اند و نه مردم افغانستان، آن مردم سابق هستند. آنان گفته‌اند که طالبان دچار تحول شده‌اند و بخش عمده‌ای از تحولات و تغییرات در افغانستان را پذیرفته‌اند. در عین حال، مشخص نکرده‌اند که این تغییرات در چه زمینه‌هایی است. اما تحلیل‌گران بر این باورند که حتی اگر طالبان تمامی نظام افغانستان را قبضه کنند، نمی‌توانند آن امارتی که در دهه ۹۰ میلادی شکل داده بودند، دوباره بازسازی کنند. 

در همین حال گفته می‌شود که گروه‌های تماس برنامه‌های خود را برای تنظیم مذاکرات، اعتمادسازی، آشنایی دو طرف با یکدیگر و پیش برنامه‌های مذاکرات را تنظیم کرده‌اند. گروه تماس همچنین برنامه مذاکرات را نیز تهیه می‌کند. در گروه تماس دولت افغانستان، آقای معصوم استانکزی رئیس هیئت مذاکره‌کننده، نادر نادری، ضرار احمد مقبل، فوزیه کوفی، عنایت‌الله بلیغ، آقای ناطقی، و خالد نور حضور دارند. درآن سو نیز گفته می‌شود که گروه تماس تیم طالبان از عباس استانکزی، مولوی عبدالکبیر، نورالله نوری، و شیخ دلاور تشکیل شده است. با این که تا هنوز به صورت رسمی هیچ گونه بحثی در مورد مذاکرات مطرح نشده است، اما تحلیل‌گران سیاسی باور دارند که هر دو طرف مذاکره برای رسیدن به یک نقطه‌نظر مشترک به اجماع رسیده‌اند؛ هرچند هنوز نمی‌توانند زمان مشخصی را برای رسیدن به نتیجه دلخواه تعیین کنند.

بیشتر از