واکنش جهان به اعدام نوید افکاری: آمریکا و اتحادیه اروپا محکوم کردند؛ ابراز انزجار بایدن

علاوه بر دولت‌ها و شخصیت‌های سیاسی، سازمان‌های ورزشی نیز به اعدام ناگهانی نوید افکاری واکنش نشان دادند

عکس از شبکه‌های اجتماعی

پس از اعلام خبر اجرای ناگهانی حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی، در روز شنبه، سیل واکنش‌ها به سوی ایران سرازیر شد: از آمریکا و اتحادیه اروپا تا جو بایدن و سازمان‌های حقوق بشری و ورزشی.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در یک پیام توییتری اعدام نوید افکاری را «خشن و بی‌رحمانه» دانست و نوشت که آمریکا آن را «به شدیدترین شکل ممکن» محکوم می‌کند. 

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز در پیامی ضمن محکوم کردن اجرای حکم از تمام معترضان سیاسی حمایت کرد. او در پیام خود یادی هم از نسرین ستوده کرد و خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی و همین طور آمریکایی‌های زندانی در ایران شد. 

یک سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در یک توییت اعلام کرد که این اتحادیه با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی «مخالف است» و تاکید کرد که در هر تعاملی با ایران مسئله حقوق بشر از موضوعات محوری است.

کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی کشتی جهان نیز به اجرای این حکم «ناعادلانه و غیرانسانی» واکنش نشان دادند. 

این کمیته با انتشار بیانیه‌ای به اجرای این حکم اعدام واکنش نشان داد و نوشت، «از شنیدن خبر اعدام افکاری شوکه شده‌ایم.»

کمیته بین‌المللی المپیک اعدام این ورزشکار جوان ایرانی  را  بسیار تلخ توصیف کرد و با خانواده و دوستان نوید افکاری ابراز همدردی کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک نوشته است که آنها نامه‌هایی  به رهبر و رئیس جمهوری ایران برای درخواست بخشودگی نوید افکاری فرستاده‌ بودند و اعلام کردند که«عمیقا ناراحت‌کننده است که خواهش ورزشکاران از سراسر دنیا و اعضای کمیته بین‌المللی المپیک به نتیجه نرسیده است.»

اتحادیه جهانی کشتی هم ضمن ابراز همدردی با خانواده و دوستان نوید افکاری، در بیانیه‌ای نوشت: «شنیدن این خبر بسیار ناراحت‌کننده بود و جامعه کشتی جهان را سوگوار کرد.»

در بیانیه اتحادیه جهانی کشتی آمده است: «تلاش‌های بین‌المللی ورزشکاران، کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و سایر سازمان‌های مربوطه، برای توقف اجرای حکم به نتیجه نرسید.»

اتحادیه کشتی انگلستان هم به اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد و نوشت: «متاسفیم که تلاش‌ها برای نجات نوید بی‌نتیجه بود.»

در روزهای گذشته و پس از اعلام خبر صدور حکم اعدام برای نوید افکاری و زمزمه‌های جدی شدن اجرای این حکم، بسیاری از ورزشکاران و نهادهای بین‌المللی ورزش جهان مثل فیفا، خواستار لغو اجرای این حکم شدند. 

با این حال، مقامات ورزشی در ایران و فدراسیون کشتی ایران به ریاست علیرضا دبیر، هیچ واکنشی نسبت به این ماجرا نشان نداده‌اند. 

جز نهادها و مجامع بین‌المللی ورزشی در جهان، سازمان‌های حقوق بشری نیز به اجرای حکم اعدام نوید افکاری واکنش نشان دادند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اعدام مخفیانه نوید افکاری نوشت: «اعدام مخفیانه نوید افکاری قهرمان کشتی، بدون اطلاع‌رسانی به خود نوید و  خانواده یا وکیل وی، آن هم بعد از محاکمه‌ای ناعادلانه، تمسخر هولناک عدالت است که باید فورا با اقدام بین‌المللی مواجه شود.»

مهدی محمودیان، عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان، که با خانواده افکاری از نزدیک آشنا بوده است، در رشته توییتی نوشت: «وکلا در حال نوشتن لایحه درخواست بررسی دوباره پرونده بودند و انتظار اجرای حکم را نداشتند.»

 به گفته وی، این حکم ناگهانی و بدون رعایت قوانین در ماه «محرم» اجرا شده است.

مهدی محمودیان همچنین نوشته است: «امروز شنبه ۲۲ شهریور با برادر نوید افکاری سوار هواپیما شدیم که بریم شیراز، خانواده مقتول قبول کرده بود که برای رضایت برویم و صحبت کنیم. همه امیدوارشده بودیم که رضایت بدهند. یک دقیقه قبل از حرکت هواپیما زنگ زدند و به برادرش اطلاع دادند که نوید اعدام شده است.»

بیشتر از