بیانیه دو سازمان حقوق بشری برای نجات نوید افکاری از حکم اعدام

عفو بین‌الملل روز جمعه هشدار داد که این قهرمان کشتی ممکن است به‌زودی اعدام شود

در پی ابراز نگرانی بسیاری از ورزشکاران جهان از حکم اعدام نوید افکاری، فیفا نیز برای او آرزوی آزادی کرد- عکس از شبکه های اجتماعی

دو سازمان حقوق بشریِ عفو‌ بین‌الملل و دید‌بان حقوق بشر در دو بیانیه جداگانه‌ خواستار مداخله فوری جامعه جهانی برای لغو حکم اعدام نوید افکاری شدند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه هشدار داد که این قهرمان کشتی ممکن است به‌زودی اعدام شود.

این نهاد حقوق بشری از سازمان ملل و اتحادیه اروپا درخواست کرد تا از مقامات ایرانی بخواهند از محل نگهداری و وضعیت نوید افکاری به همگان اطلاع داده و حکم اعدام او را لغو کنند.

بر اساس اطلاعاتی که این نهاد دریافت کرده، نوید افکاری در تاریخ ششم سپتامبر، هفته گذشته، تماس تلفنی کوتاهی با خانواده‌اش داشته و توانسته بگوید که در یکی از بندهای زندان عادل‌آباد شیراز است. او در این تماس کوتاه گفته که تحت تدابیر امنیتی شدید و شرایط سختی قرار دارد.

در همین حال دیدبان حقوق بشر روز شنبه گفت که پرونده این کشتی‌گیر ایرانیِ در معرض اعدام بخشی از یک الگوی سیستماتیک است که در آن مقامات ایرانی به ادعاهای شکنجه توجه نمی‌کنند و از اعترافات اجباری در دادرسی استفاده می‌کنند.

این نهاد تاکید کرد که دادگستری ایران باید فورا تحقیقات شفاف و مستقلی را در مورد ادعاهای شکنجه مقامات نوید افکاری و برادرانش انجام دهد و دادرسی عادلانه‌ای مطابق با معیارهای حقوق بشر به انجام برساند.

دید‌بان حقوق بشر یادآوری می‌کند که مقام‌های ایرانی سه پرونده علیه نوید افکاری و برادرش وحید تشکیل داده‌اند. به این دو نفر ده‌ها اتهام از جمله شرکت در تظاهرات غیرقانونی، توهین به رهبر، سرقت، «معانده» و قتل وارد شده‌ است. دیوان عالی حکم اعدام دادگاه کیفری شیراز علیه نوید و حکم ۲۵ سال زندان وحید را به اتهام همکاری در قتل ادعایی تأیید کرده ‌است.

نوید افکاری که از معترضان مرداد ۱۳۹۷ در شیراز است، سه هفته پیش به اعدام محکوم شد. دو برادر او، نوید و حبیب هم زندانی هستند. این سه برادر در تماس با خانواده‌شان از اعتراف‌گیری تحت شکنجه گفته‌اند.

 پدر و مادر آن‌ها، هفته گذشته در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار معاینه پزشکی قانونی فرزندان‌شان پیش از آن شدند که آثار ضرب و حرج از بین برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها در نامه خود نوشتند: «یکی از ابتدایی‌ترین حقوق آنها این است تا آثار ضرب و شتم در بدن‌شان هست، دستور بفرمایید آنها را به پزشکی قانونی اعزام کنند.»

اما خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه، به نقل از مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نوشت: «تیم ویژه سه نفره‌ای در حضور رئیس کل دادگستری استان فارس نوید افکاری را معاینه کرده‌اند و بر اساس معاینات از نواحی مختلف بدن او، هیچ ‌گونه آثاری دال بر شکنجه مشاهده نشده است.»

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، و تعدادی از کشتی‌گیران و ورزشکاران مطرح جهان هم به حکم نوید افکاری واکنش نشان داده و با فراخوان‌های مشابه، خواستار نجات او شده‌اند.

علاوه بر نوید افکاری، دست‌کم هشت نفر دیگر در رابطه با اعتراضات دو سال گذشته در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

بیشتر از