دونالد ترامپ خطاب به رهبران جمهوری اسلامی: نوید افکاری را اعدام نکنید

«نوید افکاری تنها به دلیل شرکت در اعتراض‌های ضدحکومتی در خیابان به اعدام محکوم شد»

«به رهبران ایران، ممنون می‌شوم اگر از جان این مرد جوان بگذرید و او را اعدام نکنید. متشکرم!»-Reuters

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از رهبران ایران خواست نوید افکاری را اعدام نکنند.

ترامپ در توییتی نوشت: «شنیده‌ام که ایران به دنبال اعدام نوید افکاری، یک ستاره محبوب و بزرگ کشتی است که تنها اقدامش شرکت در اعتراض‌های ضد حکومتی در خیابان بوده است. آنها به وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی و تورم اعتراض داشتند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در توییت دیگری نوشت: «به رهبران ایران، ممنون می‌شوم اگر از جان این مرد جوان بگذرید و او را اعدام نکنید. متشکرم!»

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهور ایران نسبت به سرکوب اعتراض‌های مردمی و حکم‌های اعدام برای معترضان واکنش نشان می‌دهد.

پیش از این نیز دیگر مقامات آمریکایی، در شرایطی که مقامات اروپا به روشنی در این زمینه سکوت کرده‌اند،‌ خواستار لغو اعدام نوید افکاری شدند. مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: «ما مانند همه جهان از حکم اعدام نوید افکاری که پس از شرکت در اعتراض‌های سال ۲۰۱۸، برای اعتراف اجباری تحت شکنجه قرار گرفت خشمگین شدیم. رژیم دو برادر او را نیز شکنجه کرده و به چند دهه زندان محکوم کرده است. آنها را آزاد کنید!»

ریچارد گرنل، سفیر سابق آمریکا در آلمان و مدیر سابق سازمان ملی اطلاعات آمریکا، نیز در توییتی از کمیته بین‌المللی المپیک و برگزارکنندگان المپیک توکیو خواست، به لغو حکم اعدام نوید افکاری کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوید افکاری، جوان کشتی‌گیر ایرانی و نایب‌قهرمان نوجوانان ایران پس از بازداشت در جریان اعتراض‌های مردمی در مرداد ۱۳۹۷ در شیراز به دو بار اعدام محکوم شده است. قوه قضاییه ادعا می‌کند که نوید افکاری متهم به قتل یک مامور امنیتی است. اتهامی که نوید افکاری آن را نپذیرفته و تاکید دارد که اعتراف‌های اجباری او علیه خودش تحت شکنجه بوده است. شماری از نهادهای حقوق بشری نیز تاکید دارند که حکم نوید افکاری بر مبنای اعتراف تحت شکنجه صادر شده است. نوید افکاری در فایلی صوتی گفته است: «برای طناب دارشان، دنبال یک گردن می‌گردند».

دو برادر نوید افکاری به نام‌های وحید و حبیب نیز در این پرونده بازداشت و به زندان محکوم شدند. وحید، ۵۴سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب ۲۷ سال و سه ماه زندان و ۷۴ضربه شلاق.

مادر آنها اخیر در ویدیویی اعلام کرد که پسرانش تحت شکنجه ناگزیر به اعتراف علیه یکدیگر شده‌اند.

وکیل برادران افکاری می‌گوید بر خلاف ادعای قوه قضاییه «هیچ فیلمی از لحظه ارتکاب قتل حسن ترکمان وجود ندارد» و فیلم مورد ادعا مربوط به «یک ساعت قبل از زمان قتل» است. پیش‌تر خبرگزاری قوه قضایی مدعی شده بود که فیلم قتل موجود است.

این در حالی است که شماری از ستارگان کشتی آزاد و فرنگی جهان نیز نسبت به این حکم اعتراض کرده‌ و خواستار لغو حکم اعدام نوید افکاری شده‌اند.

بن اسکرن، یکی از این قهرمانان در آمریکا است که در توییتر نوشت: «نوید افکاری به دلیل شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز با حکم اعدام مواجه شده و همه افرادی که برای تحقق عدالت تلاش می‌کنند باید به این حکم اعتراض کنند تا لغو شود.»

ایرانیان در داخل و خارج از کشور نیز کمپین گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ نویدمان را اعدام نکنید (#نویدمان_را_اعدام_نکنید) به راه انداخته‌اند.

شماری از چهره‌های ورزشی در رشته‌های مختلف از فوتبال تا کشتی و تنیس در نامه‌ای به رئیس فدراسیون جهانی کشتی و سازمان ملل از آنها خواسته اند از ایران بخواهند حکم اعدام نوید افکاری را لغو کند.

حسن نایب‌آقا، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران روز پنجشنبه به رادیو فردا گفت که تا کنون ۶۲ ورزشکار و قهرمان ایرانی این نامه را امضاء کرده‌اند.

واکنش‌ها به حکم اعدام معترضان در ماه‌های اخیر بسیار گسترده بوده است. چندی پیش توفان توییتری #اعدام_نکنید، برای لغو حکم اعدام امیر حسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی از بازداشت‌ شدگان اعتراض‌های مردمی آبان ۱۳۹۸ به راه افتاد و توانست دست‌کم تا امروز از اجرای حکم اعدام این جوانان جلوگیری کند.

بیشتر از