«خاک، سنگ و کلوخ ماه را خریداریم»

ناسا می‌خواهد «هنجارهای رفتاری» در فضا را تعیین کند و به شرکت‌های خصوصی اجازه کاوش را در ماه بدهد

ناسا گفت مقادیر محدودی از مواد کره ماه را خواهد خرید و از شرکت‌ها خواست مناقصه بدهند - LUIS ROBAYO / AFP

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) بابت سنگ و خاک و دیگر قطعات سطح ماه، به شرکت‌هایی که سفینه به این سیاره بفرستند، پول می‌پردازد. 

این بخشی از برنامه گسترده‌تر ناسا برای تشویق کاوش فضا از سوی بخش خصوصی است، که شامل استخراج مواد معدنی از دیگر نقاط فضا هم می‌شود. 

جیم برایدنستاین، رئیس ناسا، در پستی در وبلاگ این سازمان، این خبر را اعلام کرد و افزود که این به معنای نقض معاهده سال ۱۹۶۷ نیست که می‌گوید اجرام سماوی و فضای ماورای جو از ادعای مالکیت کشورها مستثنا هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابتکار ناسا متوجه شرکت‌هایی است که قصد دارند روبات‌هایی به ماه بفرستند تا ذخایر معدنی از آن استخراج کنند. به گفته برایدنستاین، ناسا می‌خواهد «هنجارهای رفتاری» در فضا را تعیین کند و به شرکت‌های خصوصی اجازه کاوش را در ماه بدهد، به گونه‌ای که به پروژه‌های آتی اعزام فضانورد به ماه کمک کنند. ناسا گفت که مواد استخراج شده را دارایی آن شرکت‌ها به شمار می‌آورد و فقط پس از خریدشان است که «دارایی انحصاری ناسا» خواهند شد. 

طبق برنامه «آرتمیس» ناسا، دولت ترامپ قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ فضانوردان آمریکایی را به ماه بفرستد.

ناسا این برنامه را پیش‌درآمدی بر سفر انسان به مریخ در آینده می‌شمارد. 

در مراسمی به میزبانی «بنیاد جان امن» که کار سیاست‌گذاری در فضا انجام می‌دهد، برایدنستاین گفت: «خلاصه این که می‌خواهیم مقداری خاک ماه بخریم که نشان بدهیم این کار شدنی است.» 

او گفت که ناسا در نهایت انواع بیشتری از منابع کره ماه از قبیل یخ و مواد دیگر را که ممکن است در این کره کشف شود، خواهد خرید. 

در ماه می، ناسا بحثی جهانی را درباره اصول اساسی حاکم بر زندگی و کار انسان در کره ماه آغاز کرد و اجزای اصلی آن چه را که امید دارد به پیمانی بین‌المللی برای کاوش در ماه، موسوم به «موافقت‌نامه‌های آرتمیس»، منتشر کرد. این کار به شرکت‌ها اجازه خواهد داد مالک موادی باشند که از ماه استخراج می‌کنند، و بخش حساس آن، اجازه دادن به پیمانکاران ناسا برای تبدیل یخ موجود در ماه به سوخت موشک یا مواد معدنی ماه برای ساختن سکوهای فرود است. 

طبق بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد، ناسا گفت مقادیر محدودی از مواد کره ماه را خواهد خرید و از شرکت‌ها خواست مناقصه بدهند. بر اساس قراردادهایی با شرایط مختلف، شرکتی که در ماه مشغول استخراج است، سنگ یا خاک ماه را بدون آن که لازم باشد آن را به زمین برگرداند به ناسا خواهد فروخت. 

مایک گولد، رئیس روابط بین‌الملل ناسا، به رویترز گفت: «این قدم کوچکی در راه برداشت منابع فضایی است، اما جهش بزرگی در زمینه سیاست‌گذاری و ایجاد یک رویه است.» 

جوآن گابرینوویتس، سردبیر پیشین مجله «حقوق فضایی» در مصاحبه‌ای گفت: «ناسا بابت سنگی که شرکت مالک آن است پول می‌پردازد. خود شرکت است که باید تصمیم بگیرد فروش این سنگ، به خطرپذیری مالی و فنی‌اش می‌ارزد یا نه.» 

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان