اتحادیه عرب توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل را محکوم نکرد

عربستان از «همه راه‌حل‌های جامع» برای مساله فلسطین حمایت می‌کند

عکس آرشیوی از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب-Mohamed el-Shahed / AFP

اتحادیه عرب در نشست وزیران امور خارجه خود در روز چهارشنبه با قطعنامه پیشنهادی هیات فلسطینی با هدف محکوم کردن توافق اسرائیل و امارات متحده عربی موافقت نکرد. در عین عربستان حمایت خود از «همه راه‌حل‌های جامع» برای مساله فلسطین را اعلام کرد.

اتحادیه عرب پیش‌تر با درخواست فلسطین برای برگزاری نشست اضطراری در این زمینه مخالفت کرده بود و قطعنامه پیشنهادی فلسطین در نشست عادی وزیران خارجه اتحادیه عرب بررسی شد. اتحادیه عرب در نشست سه ساعته خود بر طرح صلح اعراب که در سال ۲۰۰۲ از سوی عربستان سعودی برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین پیشنهاد داده شد نیز تاکید کرد.

به گزارش رویترز، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت، کشورش از راه حل جامع برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل پشتیبانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین که در این نشست حضور داشت، امیدوار بود قطعنامه پیشنهادی او برای محکوم کردن «توافق ابراهیم» به نتیجه برسد. او توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی که قرار است هفته آینده در کاخ سفید به طور رسمی امضاء شود را «غافلگیری و زلزله‌»ای برای جهان عرب خوانده بود.

مقامات جمهوری اسلامی نیز پیش از این با تندترین لحن و حتی شدید‌تر از مقامات فلسطین، این توافق را محکوم کرده و آن را «خیانت به آرمان‌های فلسطینی‌»‌ها خوانده بودند.

اتحادیه عرب در حالی از محکوم کردن توافق صلح اسرائیل و امارات خودداری کرده که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند با برخی از ۲۲کشور عضو آن روابط دوستانه‌ای دارد. از جمله این کشورها می‌توان به سوریه اشاره کرد که بشار اسد، رئیس‌جمهور آن با حمایت مستقیم جمهوری اسلامی در قدرت ماند و در یک ماه گذشته سخنی در مخالفت با توافق عادی سازی روابط امارات و اسرائیل به زبان نیاورده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در نشست روز گذشته اتحادیه عرب، طرفین درباره مداخله جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در امور کشورهای عربی در منطقه رایزنی‌ کردند.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و نخست‌وزیر اسرائیل ۲۵شهریورماه به واشینگتن سفر می‌کنند تا توافق ابراهیم را به طور رسمی در کاخ سفید امضاء کنند. این توافق بستر مناسبی برای عادی‌سازی روابط و توسعه همکاری‌ها در طیف وسیعی از موضوعات از تجارت و گردشگری تا همکاری‌های اطلاعاتی و پزشکی فراهم می‌کند. به زودی پروازهای هفتگی اسرائیل به امارات متحده عربی برقرار می‌شود و عربستان سعودی و بحرین با صدور مجوز استفاده «همه پروازهای» امارات از حریم هوایی خود، عملا آسمان خود را به روی پروزاهای اسرائیل-امارات باز کرده‌اند.

انتظار می‌رود بحرین چهارمین کشور عربی باشد که پس از مصر، اردن و امارات و به دنبال حادث شدن انقلاب اسلامی در ایران، در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام برمی‌دارد.