آمریکا ۲۲۰۰ سرباز خود را از عراق خارج می‌کند

فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید کاهش نظامیان آمریکایی در عراق نشانگر اعتماد به قابلیت نیروهای عراقی است

 بازدید سال گذشته دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده از پایگاه هوایی بگرام در افغانستان- OLIVIER DOULIERY / AFP

روز چهارشنبه یک فرمانده ارشد ارتش آمریکا تایید کرد که ایالات متحده قریب به یک سوم نیروهای خود را از عراق خارج خواهد کرد. انتظار می‌رود عملیات خروج ظرف چند هفته آینده انجام شود. 

این اقدام تعداد سربازان آمریکایی مستقر در عراق را از ۵۲۰۰ به ۳۰۰۰ نفر تقلیل می‌دهد. 

خبر کاهش نیروهای آمریکا در عراق بخشی از تلاش‌ها برای انجام وعده‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ است که گفته بود آمریکا هرچه زودتر تمام سربازان ارتش ایالات متحده را از عراق خارج می‌کند. این عملیات پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر انجام می‌شود. 

صدرفرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در جریان دیدار از عراق گفت کاهش نیروهای ایالات متحده نمایانگر اعتماد آمریکا به قابلیت نیروهای امنیتی عراق است که  آمریکا برای مقابله با داعش آموزش داده است. داعش در سال ۲۰۱۴ از مرز سوریه عبور کرده و وارد عراق شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اواخر ساعات روز سه‌شنبه، یک مقام ارشد دستگاه رهبری ترامپ که نخواست نامش فاش شود به خبرنگارانی که در هواپیمای «ار فورس وان» بودند گفت این خبر به زودی رسما اعلام خواهد شد. او افزود خبر خروج واحد‌های دیگر ارتش آمریکا از افغانستان نیز احتمالا ظرف چند روز آینده به اطلاع همگان خواهد رسید. 

آقای ترامپ سعی دارد در جریان کارزارش برای احراز دومین دور ریاست جمهوری، نشان دهد به وعده‌هایی که چهار سال پیش داده و یکی از آن‌ها پایان دادن به درگیری‌های طولانی مدت ارتش آمریکا در جهان است، عمل کرده است.  

نیروهای ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۱ در افغانستان مستقر بوده‌اند. به همین گونه سربازان آمریکایی درسال ۲۰۰۳ به عراق هجوم بردند و هرچند درسال ۲۰۱۱ این کشور را ترک کردند اما با تصرف بخش‌های عمده‌ای از عراق توسط داعش، ایالات متحده بار دیگر ارتش خود را در سال ۲۰۱۴ در بخش‌های از عراق مستقر کرد. 

آقای مکنزی در بخشی از اظهاراتش که توسط دفترش ارائه شد گفت: «با آگاهی از پیشرفت قابل توجه (قابلیت) نیروهای عراقی و در مشورت و هماهنگی با دولت عراق و شرکای ائتلافمان، ایالات متحده تصمیم گرفت در ماه سپتامبر نیروهای خود را در عراق از ۵۲۰۰ به ۳۰۰۰ نفر کاهش دهد.» 

آقای مکنزی گفت واحدهایی که در عراق إبقاء می‌شوند، به مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی عراق در تلاششان برای ریشه‌کن کردن داعش که گاه خلافت اسلامی خوانده می‌شوند، ادامه خواهند داد. 

آقای مکنزی گفت: «تصمیم ایالات متحده به روشنی نمایانگر ادامه تعهد ما به هدف نهایی یعنی توانایی و قابلیت نیروهای امنیتی عراق برای جلوگیری از تجدید حیات داعش و حفظ تمامیت عراق بدون کمک‌های خارجی است. این سفری مشکل بود که فداکاری‌های بسیاری در راه آن شد اما پیشرفت حاصل از آن چشمگیر بوده است.» 

در ماه ژانویه به دنبال حمله پهپاد ارتش آمریکا علیه قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، رهبر شبه نظامیان حشدالشعبی عراق که به مرگ آن‌ها انجامید، تنش میان آمریکا و عراق بالا گرفت. قانونگذران خشمگین عراق به تحریک جناح‌های سیاسی شیعه قطع‌نامه‌ای غیرالزام‌آور صادر کردند و از کلیه نیروهای آمریکایی خواستند خاک این کشور را ترک کنند.  

ایران در واکنش به قتل سلیمانی، در روز ۸‌ ژانویه پایگاه هوایی الأسد آمریکا را در عراق هدف یک موشک بالستیک قرار داد. بر اثر این حمله بیش از صد سرباز آمریکایی دچار لطمات مغزی شدند. به تلافی این حمله و دو ماه پس از آن، جنگنده‌های آمریکا به پنج هدف در میان شبه نظامیان شیعه تحت‌الحمایه ایران  که به اعتقاد آن‌ها در حمله علیه سلیمانی و المهندس دست داشته بودند، حمله کردند. 

آسوشیتد پرس در تدوین این گزارش همکاری کرده است

© The Independent

بیشتر از جهان