گزارش صداوسیما از طراحی اتهام‌های جدید برای نازنین زاغری

وزارت امور خارجه بریتانیا: غیرقابل قبول است، نازنین نباید به زندان بازگردد

زاغری به‌دنبال شیوع کووید-۱۹ از زندان به مرخصی آمد و با تمدید مرخصی با پابند الکترونیک در حبس خانگی به سر می‌برد-Free Nazanin campaign / AFP

در حالی که اعتراف بریتانیا به بدهی لندن به تهران بابت قرارداد تانک‌های چیفتن که در زمان شاه به امضاء رسیده بود، امیدواری‌ها نسبت به آزادی نازنین زاغری رتکلیف را افزایش داده بود، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از تشکیل پرونده‌ای جدید برای او خبر داد.

بر اساس این گزارش این شهروند ایرانی-بریتانیایی متهم به «توطئه برای سرنگونی نرم»، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حضور پیدا کرده تا از اتهام‌های جدید مطلع شود. صدا و سیما در گزارش خود به نقل از «یک منبع آگاه» به نوع اتهام‌های جدیدی که علیه نازنین زاغری مطرح است، اشاره‌ای نکرده است. نازنین زاغری همه اتهام‌های قبلی را نیز رد کرده بود.

این در شرایطی است که این کارمند سابق بنیاد تامپسون رویترز در حال گذراندن آخرین سال از دوره محکومیت پنج ساله خود در ایران است. نازنین زاغری به دنبال شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ از زندان به مرخصی آمد و در ماه‌های اخیر با تمدید مرخصی با پابند الکترونیک در حبس خانگی به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین، نازنین زاغری در جریان حضور روز سه‌شنبه در شعبه دادگاه انقلاب از اتهام‌‌های جدید مطلع شده اما این اتهام‌ها هنوز علنی نشده‌اند.

دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا ضمن محکوم کردن گزارش صدا و سیما تاکید کرده که طرح اتهام‌های جدید علیه نازنین زاغری« قابل پذیرش و قابل دفاع» نیست. این بیانیه تاکید می‌کند که نازنین «نباید به زندان بازگردد.»

گزارش صدا و سیما از اتهام‌های جدید علیه نازنین زاغری در حالی مطرح می‌شود که وکلای او در ماه‌های گذشته امیدوار بودند ماه‌های باقی‌مانده از محکومیت نازنین شامل «عفو رهبر» شود.

اظهارات اخیر بن‌ والاس، وزیر دفاع بریتانیا که در آن بدهی لندن بابت قرارداد تسلیحاتی دوران محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران را پذیرفته بود، نیز امید به آزادی نازنین را افزایش داده بود. پیش‌تر برخی مقامات جمهوری اسلامی به طور تلویحی بین این  بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی و آزادی نازنین ارتباط برقرار کرده بودند. 

با توجه به گزارش صدا و سیما از طرح اتهام‌های جدید علیه نازنین زاغری، این احتمال وجود دارد پروژه‌ای برای جلوگیری از خروج او از ایران تا زمان نهایی شدن سرنوشت بدهی بریتانیا به ایران طراحی شده باشد. البته اکنون تهران ادعا می‌کند که بین این دو پرونده «ارتباطی وجود ندارد.»