رهبر مسموم شده مخالفان پوتین از اغما بیرون آمد

مسمویت ناوالنی ممکن است تاثیر مهمی بر روابط برلین و مسکو بگذارد

الکساندر ناوالنی، رهبر مخالفان دولت روسیه- Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

الکساندر ناوالنی، رهبر مخالفان دولت روسیه که در بیمارستانی در آلمان بستری است، از اغما بیرون آمد.

به گزارش سی‌ان‌ان، بیمارستان «شاریته» برلین روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که آقای ناوالنی که پزشکان برای کاستن از فشار بر مغزش، او را در کما (اغما) فرو برده بودند، دیگر به دستگاه تنفس مصنوعی وصل نیست، و «به محرک‌های کلامی واکنش نشان‌می‌دهد.» در بیانیه بیمارستان گفته شده که «هنوز برای سنجش تاثیرات درازمدت مسمومیت شدید او زود است.»

آقای ناوالنی که از مخالفان برجسته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است، روز ۲۰ اوت هنگام پرواز از شهر تومسک در سیبری به مسکو، حالش به هم خورد. بعد از مدتی بستری شدن در مسکو، او را به برلین انتقال دادند.

دولت آلمان اعلام کرد که در بدن الکسی ناوالنی، از رهبران اپوزیسیون روسیه، که در حین پرواز حالش خراب شد، آثار سم اعصاب «نوویچوک» را یافته است که تنها در اختیار ارتش روسیه است.

کرملین روز ۲۶ اوت با رد اتهام مسموم‌ کردن آقای ناوالنی، اعلام کرد هیچ دلیلی برای انجام تحقیقات جنایی وجود ندارد زیرا ممکن است عوامل دیگر باعث بیماری این سیاست‌مدار شده باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پس از آن که پزشکان آلمانی گفتند طبق آزمایش‌ها می‌توان گفت آقای ناوالنی را مسموم کرده‌اند، دولت روسیه به پشتوانه اظهارات پزشکان روسیه تاکید کرد که او الزاماً مسموم نشده است. هواداران خشمگین آقای ناوالنی می‌گویند کرملین در بیماری سرشناس‌ترین منتقد خود دست داشته است. 

مسمویت آقای ناوالنی ممکن است تاثیر مهمی بر روابط برلین و مسکو بگذارد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه در گفتگویی با روزنامه «بیلد آم سایتونگ» امکان به تعلیق افتادن پروژه خط لوله گاز اروپا-روسیه موسوم به «نوردستریم ۲» را در واکنش به این حادثه رد نکرد.

سم‌های اعصاب «نوویچوک» مهلک‌ترین سمومی توصیف شده‌اند که تا به حال ساخته شده است. نام آنها زمانی سر زبان‌ها افتاد که یک جاسوس سابق روسیه و دخترش در بریتانیا با آن مسموم شدند، و دیگرانی هم مورد حمله با این سم قرار گرفتند.

بیشتر از جهان