ویروس کرونا:‌ سفر با هواپیما، قطار یا کشتی بی‌خطر است؟

تدابیری که مسؤولان صنعت حمل و نقل مسافر برای پیشگیری از شیوع ویروس اندیشیده‌اند

مسافرانی که بر صندلی‌های کنار پنجره می‌نشینند، در کمترین خطر تماس با یک بیماری عفونی قرار دارند-Jeffrey GROENEWEG / ANP / AFP

با تسهیل تدریجی محدودیت‌ها و مقررات مسافرتی در سطح جهان، برخی مسافران ممکن است درباره بازگشت به عادات سفرهایشان به گرد جهان مانند ماقبل همه‌گیری، احساس ترس و واهمه داشته باشند. نگاهی انداخته‌ایم به خطرهای مربوط به سفر با قطار، هواپیما و خطوط کشتیرانی، و تدابیری که مسؤولان این صنعت برای جلوگیری از خطر اندیشیده‌اند.  

کشتی

 در قاموس مسافرت و با راه یافتن اخبار همه‌گیری‌های عمده در کشتی‌های کروز «پرنسس دیاموند» و «پرنسس روبی» در رسانه‌های جهان، کشتی‌ها در قلب تپنده همه‌گیری کووید-۱۹ دسته‌بندی شده‌اند. در حال حاضر، کشتی‌ها همگی در اسکله‌ها پارک شده‌اند و چشم‌انداز ازسرگیری دوباره فعالیت‌هایشان نزدیک به صفر است.  

انجمن خطوط بین‌المللی کشتیرانی، بزرگ‌ترین انجمن صنعت تجاری کشتیرانی گفته است که خطوط کشتیرانی دوباره گفته‌اند که «وقتی زمان مناسب فرابرسد» کشتی‌ها دوباره کارشان را ازسرمی‌گیرند، و افزود که این زمان ممکن است به چند عامل بستگی داشته باشد، «از جمله مهم‌تر از همه، نظر دانشمندان و کارشناسان پزشکی». 

در آغاز ماه ژوئن، خطوط کشتیرانی «پی‌اند او» تایید کرد که پس از مذاکره با دولت‌ها و سفارت‌خانه‌ها، «این تصمیم دشوار را گرفت که توقف حرکت تمامی کشتی‌ها تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰ تمدید شود». در ویدیویی که در وب‌سایت خطوط کشتیرانی پی‌اند او انتشار یافت، پال لودلو، رییس شرکت گفت که «مادامی که توصیه‌نامه دولت درباره سفرهای خارجی برقرار باشد، ازسرگیری عملیات برای ما پیشنهاد نمی‌شود.»  

در پایان ماه اوت، سایمون پلتورپی، رییس شرکت کشتیرانی کانارد، عملیات کشتی‌های این کشور را دست ‌کم تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ تمدید کرد.  

توصیه‌نامه دولت درباره سفرهای خارجی درباره سفر کشتی‌های کروز در دوران حاضر هشدار داده است. این وضع حاصل همه‌گیری است و بر اساس توصیه پزشکی سازمان بهداشت همگانی انگلیس اتخاذ شده است.  

«دولت به بررسی توصیه خود درباره سفرهای کشتی‌های کروز، بر اساس تازه‌ترین یافته‌های پزشکی ادامه می‌دهد.»  

حرکت کشتی‌های کروز بر رودخانه‌ها، به نظر می‌رسد که هنوز تحت مقررات پیشنهادی دولت درباره سفرهای خارجی مجاز است؛ متن توصیه‌نامه که در ماه ژوئیه به‌روز شده می‌گوید: «سفر با کشتی کروز به معنی دست ‌کم اقامت یک شب در یک کشتی در حال حرکت، همراه با افرادی از خانوارهای گوناگون است.»  

همچنین مقررات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا نیز می‌گوید که مسافران کشتی‌های کروز «در معرض خطر مضاعف سرایت انسان به انسان بیماری‌های عفونی قرار دارند، از جمله کووید-۱۹». مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا «دستور منع کشتیرانی» خود را تا ۳۰ سپتامبر تمدید کرده است، هرچند بعید است که مقررات، پس از این تاریخ نیز لغو شوند.  

کشتی‌های کروز ممکن است از این نظر که باید دست ‌کم یک پزشک و دو پرستار سوار بر کشتی داشته و خدمه پزشکی ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته در دسترس باشند، منحصر به فرد به شمار روند، اما این شهرهای کوچک بر آب از زمینه‌های عمده بیماری‌ها به شمار می‌روند. خطوط کروز پذیرای شمار بالایی از افراد از اقصا نقاط جهان در یک فضای نسبتا کوچکند، و این امر انتشار ویروس‌ها را آسان می‌کند.  

 هر ساله، مواردی از ابتلا به نوروویروس در کشتی‌های کروز وجود دارد و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از هشت همه‌گیری این ویروس در هفت کشتی مختلف در سال  ۲۰۱۹ خبر داده است. آمار مربوط به این صنعت نشان می‌دهد که وقتی همه‌گیری در کشتی رخ می‌دهد، حدود چهار درصد مسافران - یعنی از هر ۲۵ نفر یک نفر- بیماری را می‌گیرند.  

پیش‌بینی می‌شود که مقررات سختگیرانه نظافت و غربالگری و کنترل افراد قبل از سوار شدن به کشتی صورت گیرد، اما ایمن کردن دوباره فضای کشتی‌ها احتمالا یکی از چالش‌های عمده این صنعت خواهد بود.  

متقاعد کردن مسافران مضطرب، برای بازگشت به کشتی‌ها یکی از موانع عمده برای شرکت‌های کروز به شمار می‌رود. در نظرسنجی توییتری ماه آوریل که از سوی ایندیپندنت انجام شد، حدود دوسوم شرکت‌کنندگان گفتند که در حال حاضر سوارشدن به کشتی، از گزینه‌هایشان نیست.  

سفر هوایی 

با آن که بسیاری از خطوط هوایی در سرتاسر جهان عملیات خود را از سرگرفته‌اند، فروکش مسافرت منجر به کمبود تقاضا و کاهش عرضه در برخی موارد شده است. مقررات سختگیرانه برای مسافران هوایی، مانند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن اجباری ماسک برقرار است. همچنین قوانین قرنطینه شامل حال بسیاری از مقاصد سفر می‌شود، چه در بدو ورود به مقصد و چه هنگام بازگشت به بریتانیا.  

 مقررات وضع شده دولت بریتانیا برای مسافرت، توصیه می‌کند که مسافران در طول سفر هوایی، تا جای ممکن صندلی خود را ترک نکنند، تا جای ممکن از روش‌های پرداخت بدون تماس استفاده کنند، متوجه این نکته باشند که خدمات خوراک و نوشیدنی محدود است و در صورتی که احساس ناخوشی می‌کنند، خدمه پرواز را از این نکته آگاه سازند.  

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)، که انجمن تجاری خطوط هوایی جهان است، در ماه مه با انتشار «نقشه راه ازسرگیری سفرهای هوایی» دولت‌ها را درباره نحوه بازگشایی این صنعت راهنمایی کرد. این توصیه‌نامه بیش از آن که بر زمان داخل هواپیما تاکید کند، بر زمانی تمرکز کرده است که مسافران در فرودگاه سپری می‌کنند، جایی که شمار فراوان افراد ممکن است در معرض تماس با یکدیگر قرار گیرند؛ تحقیقات انجام شده در فنلاند دریافته است که به عنوان مثال، سینی‌های مورد استفاده در بخش امنیتی فرودگاه، «خطرناک‌ترین» شیء موجود در فرودگاه‌ها به شمار می‌روند.  

یاتا در تلاش برای به حداقل رساندن این خطر، از مسافران خواست تا قبل از رسیدن به فرودگاه اطلاعات تماس و سلامت خود را ارائه دهند، از قبل و در خانه، چک-این کنند و کارت پرواز و برچسب اطلاعات مربوط به چمدان خود را چاپ کنند. این سازمان همچنین کنترل درجه حرارت بدن در هنگام ورود به فرودگاه، دسترسی محدود به ترمینال‌ها و استفاده از روش‌های ماشینی انتقال چمدان‌ها را در فرودگاه پیشنهاد کرده است.  

به گفته گزارش بی‌بی‌سی، نیک کریم  معاون یاتا بر نیاز به نظافت عمیق «مکرر و کامل» کابین‌ها تاکید کرده و افزوده است که خود پرواز در واقع کم‌خطر به شمار می‌رود و «فاصله اجتماعی در طول پرواز الزامی نیست». 

مانند دیگر اشکال حمل‌ونقل، از ایستادن در صف با افرادی که نمی‌شناسید خودداری کنید- در زمان سوار شدن به هواپیما زیاد نزدیک نشوید، تماس خود با سطوح را به حداقل برسانید و از دادن پول خودداری کنید.  

شواهد حاکی است که در داخل هواپیما، مسافرانی که بر صندلی‌های کنار پنجره می‌نشینند، در کمترین خطر تماس با یک بیماری عفونی قرار دارند. در سال ۲۰۱۸، پژوهشگران دانشگاه ایمونی آتلانتا بر «رفتار، حرکت و سرایت بیماری‌هایی که در خلال پروازهای بین قاره‌ای از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌شوند» مطالعه کردند، دریافتند مسافرانی که در صندلی کنار پنجره نشسته بودند، در مقایسه با مسافران نشسته بر دیگر صندلی‌ها مواجهه کمتری با دیگران داشتند- حتی حرکات آن‌ها در داخل کابین در طول پرواز هم لحاظ شد. احتمال این که مسافران نشسته بر صندلی‌های کنار پنجره، از جای خود بلند شوند کمتراست، و تنها ۴۳ درصدشان در داخل هواپیما حرکت می‌کنند، در مقابل میزان حرکت افرادی که در صندلی‌های کنار راهرو می‌نشینند، ۸۰ درصد است.  

به علاوه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها متوجه شدند که اگر شما به فاصله شش فوت از مسافری دارای «نشانه‌های اثبات‌شده بیماری کووید-۱۹» نشسته باشید، احتمال انتشار ویروس از مسافر دیگر، «متوسط» است.  

آقای کریم افزود که در مورد سفرهای هوایی، «یک راه حل قطعی، و یک روش منحصر به فرد که بتواند جلوی عفونت را بگیرد، وجود ندارد.» 

قطار 

در بریتانیا، پوشاندن صورت در اماکن عمومی از نیمه ماه ژوئن اجباری شده است، اما این قانون از کشور به کشور تفاوت دارد. با آن که خدمات ریلی در سرتاسر جهان در نتیجه عواقب مربوط به کووید-۱۹ کاهش زیادی یافته، اما این صنعت با تکیه کارکنان بخش‌های ضروری بر حمل‌ونقل ریلی برای رفت و آمد میان محیط کار و خانه، ادامه یافته است.  

در ماه مه، کمیسیون اروپا از یک رشته تمهیدات با هدف کمک به مردم برای سفرهای ریلی بی‌خطر در قاره اروپا خبر داد. این قوانین از جمله شامل این موارد است: افزایش تعداد و ظرفیت قطارها برای کاهش تراکم مسافر، رزرو صندلی در قطارهایی که در مسیرهای طولانی حرکت می‌کنند، مدیریت جریان مسافر در ایستگاه‌ها و بستن ایستگاه‌ها در صورت به خطر افتادن سلامت عامه، درخواست از مسافران برای نشستن یک درمیان بر صندلی‌ها (به جز مسافران مربوط به یک خانوار)، بازوبسته شدن اتوماتیک در قطارها و یا توسط راننده، و ارزان کردن بلیط برای قطارهای خارج از زمان‌های پرتردد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین «نظافت شدید و دائم کانون‌ها و وسائل حمل ونقل» در دیگر اشکال نقل و انتقال مسافر، وعده داده شده است. در ایالات متحده آمریکا، «امترک»، شرکت قطار بین شهری، فروش بلیط قطارها را برای امکان فاصله‌گذاری اجتماعی محدود کرده، نظافت و ضدعفونی جامع را اجرا کرده، تراکنش‌های پرداخت را فقط به استفاده از روش غیرنقدی محدود کرده، تکمه بازو بسته شدن اتوماتیک در را تعبیه کرده که برای حرکت در میان واگن‌ها فقط با استفاده از پا انجام می‌شود، و استفاده از ماسک را نیز اجبارمی‌کند. 

خطر عفونت در قطارها، مانند اتوبیس، عمدتا به میزان تراکم آن‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی میان افراد بستگی دارد. سیستم‌های تهویه نیز در این میان نقش دارند، و امکان باز کردن پنجره‌ها می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.  

تحقیقات انجام شده توسط دکتر لارا گوسه، در موسسه سلامت در سال ۲۰۱۸، از ارتباط میان نقل و انتقال در مترو لندن – که شبکه‌ای بسیار شلوغ به شمار می‌رود- با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی خبر داده است. با آن که این تحقیق به طور خاص بر متروی لندن متمرکز است، نتایج حاکی از «وجود ارتباط میان استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی و سرایت بیماری‌های عفونی» است.  

دکتر گوسه به ایندیپندنت گفت: «انتقال بیماری‌های عفونی به طور مستقیم با شمار تماس‌های میان افراد مرتبط است. هرچه این تماس‌ها بیشتر باشند، احتمال سرایت بالاتر می‌رود.»  

او گفت: «در مورد حمل‌ونقل عمومی، ما معمولا مقصودمان محیط‌های شلوغ و بسته است، (مانند ایستگاه‌ها، واگن‌های قطار، اتوبوس‌ها و غیره) است که به دلیل تراکم بالای مسافران و احتمال لمس سطوح بالقوه آلوده مانند دسته‌ها و صندلی‌ها، احتمال تماس میان افراد سالم و مبتلا بالا است.»  

دکتر مایکل هد، محقق ارشد در زمینه سلامت جهانی در دانشگاه ساوت‌همپوتن به ایندیپندنت گفت: «اگر اتوبوس‌ها و قطارها شلوغ باشند، مسافران کمتر از دو متر از جمعیت فاصله دارند و خطر انتقال افزایش می‌یابد.»  

دکتر هد بر اهمیت شستن کامل دست‌ها قبل و بعد از استفاده از وسائل حمل ونقل عمومی تاکید کرد. دکتر گوسه نیز مسافران را به پرهیز از ساعات پرتردد ترغیب کرده و گفت مردم بهتر است سفر خود را به یک وسیله حمل‌ونقل محدود کنند، (مثلا خطوط قطار را عوض نکنند).  

او افزود: «همچنین همان طور که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده، همه باید بهداشت تنفسی را رعایت کنند، مثلا در قسمت داخلی آرنج عطسه و سرفه کنند و بلافاصله دستمال استفاده شده را به نزدیک‌ترین سطل زباله بیاندازند.»

© The Independent

بیشتر از جهان