انتقاد یونان از «رفتار غیرقانونی» ترکیه در شرق مدیترانه

یونان و ترکیه اختلافات مرزی متعدد و ریشه‌داری دارند

افزایش تنش در منطقه و تداوم اختلاف ترکیه با یونان هم باعث شد تا فرانسه اقدام به اعزام دو فروند جنگنده رافال و کشتی جنگی لافایت به مدیترانه شرقی کند - TURKISH DEFENCE MINISTRY / AFP

وزیر امور خارجه یونان پس از دیدار خود با دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که «رفتار غیرقانونی» ترکیه در شرق مدیترانه موجب بی‌ثباتی و تهدید صلح در منطقه می‌شود.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان، با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره تشدید تنش‌های مرزی دو کشور در نیویورک گفت‌وگو کرد.

دندیاس برای گفت‌وگو درباره اختلافات مربوط به مرزهای حریم دریایی و حق بهره‌برداری از منابع انرژی در آب‌های دریای مدیترانه به نیویورک رفته است.

به گزارش اسکای‌نیوز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یونان و ترکیه مذاکرات فنی درباره بحران مدیترانه شرقی داشته‌اند، اما این مقام ناتو فاش کرد که دو کشور نتوانسته‌اند به توافق برسند.

یونان اظهار داشته که تنها از قانون بین‌الملل تبعیت می‌کند و درخواست «جلوگیری از تجاوز» را دارد. سفر وزیر خارجه و دیدار با عالی‌ترین سازمان بین‌المللی هم به‌منظور تاکید بر قوانین بین‌المللی صورت گرفته ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، رویه‌های ترکیه را تجاوزگری‌ای توصیف کرد که موجب نقض قوانین بین‌المللی می‌شود که باید به آنها پاسخ داده و متوقف شود.

میتسوتاکیس گفت: «از همه اظهار نظرها، بر اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تاکید می‌کنم که درباره گفت‌وگو صحبت کرده‌ بود. من فقط با شش کلمه به آن پاسخ خواهم داد: با پایان تهدیدها، تماس‌ها آغاز می‌شود.»

یونان و ترکیه اختلافات مرزی متعدد و ریشه‌داری دارند که از مسئله عبور مهاجران غیرقانونی تا حاکمیت جزایر را شامل می‌شود.

بیشتر از جهان