راهپیمایی اربعین برگزار نمی‌شود

مراسم اربعین در سال‌های گذشته به عرصه قدرت‌نمایی سپاه در عراق تبدیل شده است

مراسم راهپیمایی اربعین که در زمان حمله داعش به عراق هم تعطیل نشده بود امسال برگزار نخواهد شد.

این خبر را روز شنبه حسن روحانی به ‌صورت رسمی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد و گفت: «علی‌القاعده امسال ما سفر اربعین نخواهیم داشت. در فاصله یک‌ماهه تا اربعین و شیوع بیماری کرونا، امکان گسیل زائرین به کشور عراق وجود ندارد، ضمن این که وضعیت کشور عراق از نظر شیوع بیماری کرونا از ایران بدتر است.»

البته به نظر می‌رسد این تصمیم بیش از آن که با اختیار مقام‌های ایرانی گرفته شده باشد ناشی از مخالفت مقام‌های دولت عراق برای پذیرش زائران خارجی در ماه محرم و ایام اربعین است.

وزارت کشور ایران از ابتدای مردادماه به هیئت‌‌های مذهبی در ایران فراخوان داده و از آن‌ها خواسته بود تا در سامانه وزارت کشور ثبت‌نام کنند تا در برنامه‌ریزی راهپیمایی اربعین از اطلاعات آن‌ها استفاده شود. همچنین کمیته‌های برگزاری این مراسم نیز کار خود را آغاز کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته حسین ذوالفقاری، معاون انتظامی و امنیتی وزارت کشور در یک نشست خبری گفت که «کمیته‌های ما فعال شده مفروض بر اینکه اگر مراسم برگزار شود. از این رو در آخرین تماس با سفیر عراق تا به این لحظه مقامات عراقی اعلام کردند امسال زائر غیرعراقی با توجه به شیوع کرونا پذیرش نخواهند کرد.»

در سال‌های گذشته مراسم راهپیمایی اربعین به یکی از نمادهای قدرت‌نمایی سپاه و حشد‌الشعبی در عراق تبدیل شده است. در سال‌‌های گذشته سپاه قدس و قاسم سلیمانی نقش مهمی در برپایی این مراسم، ایجاد موکب‌ها و تأمین امنیت آن ایفا می‌کردند.

با ترور قاسم سلیمانی در دی‌ماه سال گذشته و همه‌گیری کرونا در جهان، امسال برای نخستین بار در یک دهه گذشته، این مراسم به دلیل مخالفت مقام‌های عراقی برگزار نخواهد شد.

بیشتر از